رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 206454

حیدر العبادی: ترکیه "اشتباه کُشنده" صدام را تکرار نکند

ساعت24-نخست وزیر عراق بار دیگر از ترکیه خواست نیروهایش را از خاک کشورش بیرون ببرد.

57370217.jpg
style="text-align: justify;">به گزارش سایت شبکه الجزیره، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در دیدار با تعدادی از سفیران و روسای هیئت‌های دیپلماتیک در بغداد اظهار داشت: ترکیه ذهنیت سلطه‌طلبی دولت عثمانی دارد و ورود نیروهای ترکیه به عراق برای تفریح نیست و آنها با وحدت ملی عراق غافلگیر خواهند شد.

نخست وزیر عراق با درخواست از آنکارا برای گام برنداشتن در مسیر اشتباه استراتژیک تصریح کرد: لحن تند و شدید مسئولان ترکیه‌ای با هدف مانع تراشی در روند آزادسازی موصل برای خریدن وقت جهت ایجاد گروهی جایگزین داعش است.

العبادی در عین حال گفت: عراق خواهان روابط خوب با ترکیه و دیگر همسایگانش است. ما دشمنی با ترکیه نداریم و بارها بیش از یک سال است که از آنها خواسته‌ایم نیروهایشان را از خاک عراق خارج کنند اما آنها هیچ پاسخی نداده‌اند.

وی با انتقاد از اظهارات مقامات ترکیه درباره حفظ جان غیرنظامیان در موصل گفت: من از اظهارات تند مقامات ترکیه خرسند نیستم.

العبادی به ترکیه درباره ارتکاب "اشتباه کشنده" صدام هشدار داد و گفت: این اشتباه منجر به فجایعی شد که فجایع دیگری را به دنبال داشت و ترکیه نباید در قبال دیگر کشورها نقش قیم و نصیحت کننده را ایفا کند.

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در ادامه اظهار داشت: تروریسم داعشی در پی سقوط موصل شکل نگرفت.

وی از رهبران کشورهای همجوار خواست در قبال خطر داعش بیدار و هوشیار باشند چراکه کشورهای حوزه خلیج فارس مناطقی احتمالی برای فعالیت داعش هستند.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: تروریسم یک گلوله آتشین است که یکی پس از دیگری به مناطق مختلف اصابت می‌کند. تروریسم داعشی در پی سقوط موصل ایجاد نشد بلکه در نتیجه حمایت مالی و تسلیحاتی برخی شکل گرفت.

وی در ادامه با اشاره به عملیات موصل گفت: نیروهای ما پیروزی‌های قابل ملاحظه‌ای داشتند و چند کیلومتر در چند محور از زمان آغاز عملیات پیشروی کردند و این به معنای آن نیست که به همین سرعت در ادامه روند آزادسازی پیشروی کنند.

وی تصریح کرد:‌ ما جدول زمانی برای عملیات نظامی در محورهای مختلف داریم و بدون اینکه ساکنان موصل اذیت شوند چند روز دیگر خبر آزادسازی موصل را می‌شنوند. ما شدیدا مراقب جان غیرنظامیان در موصل هستیم.

همچنین العبادی نام علمیات آزادسازی نینوا را " قادمون یا نینوی" (می‌آییم ای نینوا) اعلام کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها