رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 206477

ضرورت تجدیدنظر در گزارش‌دهی بانک مرکزی احساس می‌شود

رشد ۴۰ درصدی بدهی بخش غیردولتی به بانک‌ها

ساعت ۲۴- دقت در آمارهای ارایه شده از سوی بانک مرکزی درباره شرایط بانکی، پولی و اعتباری مربوط به پایان مردادماه ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که زنگ خطر به صدا درآمده است و اگر فکری به حال و روز بانکداری نشود دیر یا زود معایب آن گریبان اقتصاد ملی را می‌گیرد. به طور مثال و در شرایطی که دولت یازدهم با شعار شفافیت کار خود را شروع کرد اما معلوم نیست چرا «بدهی بخش غیردولتی به بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری (بدون سود آتی)» در ۲ سال منتهی به مرداد ۱۳۹۵ رشدی برابر با ۴۰ درصد را تجربه کرده است.

شمارش پول
dir="RTL"> در آمارهای ارایه شده از طرف بانک مرکزی مشخص نیست که عدد ۷۱۷ هزار میلیارد تومان بدهی بخش غیردولتی به بانک‌ها شامل کدام اجزا می‌باشد و چقدر از این بدهی‌ها مربوط به جریمه و دیرکرد و تاخیر است و چقدر ان مربوط به اعتبارات جدید به حساب می‌اید. آیا افزایش ۲۰۳ هزار میلیارد تومان بدهی بخش غیردولتی در ۲ سال منتهی به مرداد ۱۳۹۵ برای بانک مرکزی یک اتفاق عادی است؟

عدد شگفت‌انگیز دیگر مربوط به رشد سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری است که از ۶۶۱ هزار میلیارد تومان در مرداد ۱۳۹۳ به عدد ۱۰۶۷ هزار میلیارد تومان در مردادماه ۱۳۹۵ رسیده است که نشان‌دهنده رشدی معادل ۶۱ درصد در ۲ سال است. این میزان رشد سپرده‌گذاری به ویژه رشد ۳۰ درصدی سپرده‌گذاری بخش غیردولتی نزد بانک‌ها در شرایط کاهش نرخ بهره پرداختی به سپرده‌گذاران چه معنایی دارد؟ یک دلیل آن به سابقه شگفت‌انگیز جذب سپرده‌ها به هر قیمت توسط بانک‌ها برمی‌گردد که برای دادن سود سپرده‌گذاران خود ناگزیرند که از این منابع استفاده کنند و یک عامل دیگر آن می‌تواند رکود و یخ‌زدگی سایر بازارها باشد.

آمارهای ارایه شده از طرف بانک مرکزی نشان می‌دهد در پایان مرداد ۱۳۹۵ ارزش دارایی بانک‌ها به ۱۸۰۷ هزار میلیارد تومان رسیده است که از این میزان دارایی رقمی برابر با ۷۹۷ هزار میلیارد تومان آن بدهی بخش غیردولتی است. با توجه به اینکه بدهی بخش دولتی نیز معادل ۱۳۷ هزار میلیارد تومان است مجموعه بدهی‌های بخش دولتی و بخش غیردولتی به عدد ۹۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. یک محاسبه ساده نشان می‌دهد ۵۲ درصد از دارایی‌ بانک‌ها دراختیار بدهکاران است.

از طرف دیگر ۱۱۷ هزار میلیارد تومان از دارایی بانک‌ها نیز به صورت سپرده نزد بانک مرکزی قرار دارد که اگر به عدد ۹۳۴ هزار میلیارد تومان اضافه شود به ۱۰۶۸ هزار میلیارد تومان می‌رسیم که ۶۰ درصد دارایی بانک‌ها خواهد رسید. یک محاسبه کوچک نشان می‌دهد که سپرده‌های بخش غیردولتی در پایان مردادماه امسال با رسیدن به عدد ۱۰۶۶ هزار میلیارد تومان تقریبا مساوب یا ارزش دارایی‌های قفل شده بانک‌ها شده است.

نکته جذاب و البته تاسف‌بار دیگر این است که سپرده‌گذاری دیداری (کوتاه‌مدت) بانک‌ها به عدد ۱۱۵ هزار میلیارد تومان در پایان مرداد ۱۳۹۵ رسیده است که رشدی برابر با ۳۸ درصدنسبت به مدادماه ۱۳۹۴ را تجربه کرده است. این رشد در حالی رخ داده است که سپرده‌گذاری دیداری نزد بانک‌ها در مرداد ۹۴ نسبت به مرداد ۹۳ رشد منفی ۵ درصد را تجربه کرده بود.

شاخص دیگری که زنگ خطر بانکداری را به صدا درآورده است روند فزاینده «بدهی به بانک مرکزی» است که از ۶۵ هزار میلیارد تومان در مرداد ۱۳۹۳ به ۹۲ هزار میلیارد تومان در مرداد ۱۳۹۵ رسیده است که نشان‌دهنده رشدی برابر با ۴۱ درصد در ۲ سال است. رشد متوسط ۲۰ درصد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نشان‌دهنده این است که بانک‌ها برای دادن سود به سپرده‌گذاری تحت شرایط سخت هستند.

به گزارش ساعت ۲۴، بانک مرکزی ایران در حالی که تلاش می‌کند آمار و اطلاعات مربوط به شاخص‌های بانکی، پولی و اعتباری را در زمان مقرر ارایه کند، اما هنز راهی برای تجدیدنظر در شکل وماهیت این اقلام پیدا نکرده است. اقلام عرضه شده از سوی بانک مرکزی که پایان هر ماه را اعلام می‌کند می‌توانست شفاف‌تر و علاقمندان را در وضعیت آگاهی‌های جزیی‌تر قرار دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها