رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 206569

ساعت ۲۴ دلایل رشد شتابان سرمایه‌گذاری خارجی را تحلیل می‌کند

جذب ۸ میلیارد دلار سرمایه خارجی تا پایان امسال

ساعت ۲۴- امروز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه ۱۳۹۵ مجوز ۲.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب خواهد شد. با توجه به اینکه در ماه‌های گذشته نیز رقمی معادل ۲.۸ میلیارد دلار مجوز سرمایه خارجی از طرف دولت داده شده بود اکنون در آستانه پایان ماه هفتم سال ۱۳۹۵ سرمایه خارجی به ۵.۲ میلیارد دلار رسیده است.

روحاني و رييس جمهور كره
dir="RTL">ساعت ۲۴ همچنین کسب اطلاع کرد که پیش‌بینی نهادهای مربوط به جذب سرمایه‌گذاری این است که تا پایان امسال مجوز سرمایه‌گذاری خارجی به میزان ۸ میلیارد دلار داده شود. این میزان مجوز تاکنون بی‌سابقه بوده است و سرمایه‌گذارانی که مجوز گرفته‌اند برخلاف سال‌های قبل کار را شروع کرده و حتی برخی از آنها منابع مالی را تامین کرده‌اند.

کارشناسان معتقدند بدون جذب سرمایه خارجی تامین مالی رشد ۸ درصدی ناممکن است و نمی‌توان انتظار داشت که از داخل و از مسیر سرمایه‌های حاصل از فروش نفت رقم بالایی جذب کرد.

پرسشی که پیش می‌آید این است که چرا در حالی که سرمایه‌گذاران داخلی و حتی ایرانی‌های مقیم خارج علاقمندی قابل توجهی نشان نمی‌دهند، سرمایه‌گذاران بین‌المللی بر پایه کدام اطلاعات و تحلیل پا پیش گذاشته‌اند. یک دیدگاه این است که محل‌های سرمایه‌گذاری در دنیا محدود است و منابع قابل توجهی از مازاد سرمایه‌های بین‌المللی معطل مانده‌اند و به همین دلیل هر جا فضا باز باشد سرمایه‌خود را می‌آورند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

یک تحلیل این است که سرمایه‌گذاران بین‌المللی اطلاعات قابل اعتنایی از آینده روشن اقتصاد ایران دارند و می‌خواهند در وضعی که هنوز رقابت شدید نیست در بازار ایران حاضر باشند. این گروه می‌گویند انتخاب دوباره حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور دوره بعدی برای خارجی‌ها معلوم شده و آنها امیدوارند که سیاست های وی ادامه یابد.

دولت یازدهم در ۳ سال اخیر گام‌های بلندی در مسیر حذف تنش‌های پیرامونی ایران برداشته و سرمایه‌گذاران بین‌المللی معتقدند این روند ادامه می‌یابد و به همین دلیل است که شاهد رشد شتابان جذب سرمایه خارجی در ماه‌های اخیر هستیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها