رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 208155

انتظار فرهنگیان از وزیر جدید آموزش و پرورش

ساعت 24- وزارت آموزش و پرورش در تمامی دولت‌های بعد از انقلاب با مشکل مواجه شده است؛ تنها وزرای معدودی بوده‌اند که قطار وزارت آموزش و پرورش را تا ایستگاه آخر هدایت کرده‌اند. هر روز مشکلی گریبان این وزارتخانه را می‌گیرد یک روز محتوای کتب آموزشی و روزهای دیگر مشکلات متعدد معیشتی فرهنگیان.

وزارت آموزش و پرورش
در میان وزرای این وزارتخانه اما یک نوستالژی وجود دارد. محمد علی نجفی که با گذشت سال‌ها از دوران وزارت وی هنوز که هنوز است فرهنگیان از دوران وی به خوبی یاد می‌کنند. این روزها با استعفای علی اصغر فانی، بار دیگر نام محمدعلی نجفی به عنوان وزیر پیشنهادی حسن روحانی مطرح شده است.


پیش از این نیز محمدعلی نجفی به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شده بود. در مجلس قبل اما محمد علی نجفی با اختلاف یک رای نتوانست از ابتدا در کابینه روحانی حضور پیدا کند و به جای آن علی اصغر فانی بر این کرسی تکیه زد.

حالا بنابر شنیده‌ها با عوض شدن ترکیب مجلس، حسن روحانی بار دیگر می خواهد از مجلس برای نجفی رای اعتماد بگیرد و او را روانه ساختمان آموزش و پرورش کند.

البته برخی اخبار از احتمال معرفی دانش آشتیانی حکایت می کند.

معلمان و فرهنگیان چه دیدی به اقدامات فرهنگی دولت دارند و خواسته آنان از وزیر آینده آموزش و پرورش چیست؟

وزیر باید در هیئت دولت اقتدار داشته باشد
مهدی بهلولی فعال رسانه‌ای و صنفی معلمان و فرهنگیان به فرارو ‌می‌گوید: «انتظار خاصی از وزیر آموزش و پرورش ندارد».

به عقیده این فعال حقوق فرهنگیان «وزیر آموزش و پرورش برای بهسازی و اصلاح ساختارهای وزارتخانه‌اش به تنهایی نمی‌تواند کاری را پیش ببرد و برای اصلاح ساختارهای آموزش و پرورش باید عزمی ملی به وجود بیاید و همه نهادها و سازمان‌های مرتبط در این مسیر گام بردارند.»

بهلولی در پاسخ به این سوال که وزیر آموزش و پرورش چه تاثیری می‌تواند در فضای آموزش و پرورش ایفا کند، پاسخ داد: «وزیر باید در هیئت دولت تاثیرگذار باشد و اقتدار لازم را داشته باشد تا بتواند با نفوذ خود رئیس جمهوری و هیئت دولت را با ایده‌های خود همراه کند و بتواند حساسیت‌های جامعه فرهنگیان را برطرف نماید.»

این فعال حقوق فرهنگیان در پاسخ به این سوال که مهمترین نگرانی این روزهای فرهنگیان چیست، گفت: «صندوق ذخیره فرهنگیان امروز به مهمترین نگرانی قشر فرهنگی تبدیل شده است. فرهنگیان معتقدند چندین میلیارد سرمایه این صندوق که با دسترنج آنها صورت گرفته است به سرقت رفته است.» وی همچنین افزود: «معلمان همینطور انتظار دارند مرحله دوم رتبه بندی که بخش اول آن در دور آقای فانی انجام شده است، اجرایی شود.»

مهدی بهلولی درباره محمد علی نجفی به عنوان پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش که این روزها در رسانه‌ها از آن نام برده می‌شود، گفت: «به نظرم آقای نجفی گزینه خوب و مقبولی است چرا که وی بین فرهنگیان محبوبیت دارد و به نظر می‌رسد به دلیل نزدیکی و رابطه خوبی که با شخص رئیس جمهوری دارد بتواند اقتدار لازم را هم داشته باشد؛ چرا که آقای روحانی هم برای ایشان احترام خاصی قائل است.»

وی همچنین در ادامه از یک نگرانی درباره وزارت احتمالی نجفی سخن گفت و تاکید کرد: «من از این گزینه استقبال می‌کنم هرچند فرهنگیان، علیرغم علاقه‌ای که به آقای نجفی دارند درباره وی نگرانی و دغدغه‌هایی را نیز دارند.» این فعال حقوق معلمان تاکید کرد: «نگرانی فعلی است که فرهنگیان به یاد دارند که خصوصی سازی آموزش و پرورش در دوره وزارت آقای نجفی شروع شد؛ در آن زمان از خصوصی سازی به عنوان روشی برای بهسازی آموزش و پرورش دفاع می‌شد. هرچند امروزه مشخص شده است این مسیر، راه درستی برای بهسازی آموزش و پرورش نیست.»

بازگشت یک نوستالژی
جواد بابازاده رها نیز درباره تغییر و تحولات وزارت آموزش و پرورش در پی استعفای علی اصغر فانی گفت: «با توجه به شناختی که از گزینه احتمالی معرفی به عنوان وزیر آموزش و پرورش دارم به نظرم، آقای نجفی اقتدار مدیریتی کافی را خواهد داشت.» وی همچنین در رابطه با ضرورت‌ها و ویژگی‌های وزیری کارآمد برای آموزش و پرورش گفت: «وزیر آموزش و پرورش باید توانایی رایزنی داشته باشد و بتواند نیازها و اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش را تشخیص دهد.»

وی در رابطه با اولویت‌های فعلی آموزش و پرورش گفت: «ساماندهی به ساختارهای معیوب و غلط آموزش و پرورش، ساماندهی نیروی انسانی عظیم این وزارتخانه و همینطور اصلاح مدیریت متمرکز این وزارتخانه بایستی در دستور کار قرار گیرد.»

بابازاده در ادامه یادآور شد: «باعث تاسف است که گفتمان معیشت محور بر فضای آموزش و پرورش حاکم شده است و غالب شدن نگرش معیشت محور سبب گردیده که هر وزیری مغلوب این گفتمان شود اما انتظار می‌رود وزیر آموزش و پرورش بتواند در این رابطه تعادل برقرار کند.»

وی در رابطه به اقبال فرهنگیان به پیشنهاد محمدعلی نجفی از سوی رئیس جمهوری گفت: «به نظرم به دلیل نوستالژی‌ای که معلمان و فرهنگیان به آقای نجفی دارند نوع نگاه آنها را عوض خواهد کرد. هرچند ممکن است آقای نجفی نتواند خواسته‌های آنها را تامین کند.»

این تحلیلگر مسائل آموزش و پرورش اضافه کرد: «مشکلات آموزش و پرورش انباشت شده است؛ در حوزه معیشت فرهنگیان انتظار افزایش حداقل سی درصدی حقوق خود را دارند که به نظر نمی‌رسد امکان تامین آن وجود داشته باشد» وی در همین رابطه تاکید کرد: «بیشتر محبوبیت آقای نجفی برای دوران پس از وزارت آموزش و پرورش وی بود. چرا که در زمان وزارت ایشان هم مشکلاتی وجود داشت اما انتظاری که هم اکنون از وی وجود دارد پیگیری پنج برنامه‌ای است که آقای فانی آن را ارائه داده بودند.»

وی در همین رابطه افزود: «وزیر آموزش و پرورش باید از درون این سیستم باشد؛ به همین دلیل انتخاب و معرفی آقای نجفی به نظر معقول می‌رسد هرچند باید توجه داشته بافت نیروی انسانی و مدیریتی آموزش و پرورش ضعیف است؛ همین مدیران فعلی که در برخی از موارد از ناکارآمدی آنها سخن می‌گویم محصول و برآیند همین سیستم تربیت نیروی انسانی آموزش و پرورش هستند.»

فرارو

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها