رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 208223

اردوغان برای «پوتین شدن» قانون اساسی را تغییر میدهد

ساعت 24-دولت ترکیه اعلام کرد که پیش قانون جایگزینی نظام ریاستی (ریاست جمهوری) به جای نظام پارلمانی (نخست وزیری) را برای ارایه به مجلس آماده کرده است.

اردوغان.jpg
style="text-align:justify">بن علی یلدریم، نخست‌وزیر ترکیه روز یکشنبه طی سخنانی در اختتامیه بیست و پنجمین نشست رایزنی حزب عدالت و توسعه در استان آفیون قره حصار اعلام کرد: «پیش نویس مربرط به تغییرات قانون اساسی و همچنین سیستم ریاستی برای ارائه به مجلس ترکیه آماده است».

وی گفت دولت متبوعش پیشنویس قانون اساسی را آماده کرده است و به زودی برای رأی گیری به پارلمان ارائه خواهد کرد.
یلدریم در حاشیه نشست حزب حاکم عدالت و توسعه خاطرنشان کرد: «ما آنچه را برای تدوین قانون اساسی جدید با هدف تثبیت نظام ریاستی لازم بود، انجام دادیم».
نخست وزیر ترکیه افزود: «فقط ملت ترکیه می تواند مشکل نظام حکومتی کشورش را حل کند. هنگامی که مساله ای ملی پیش می آید، حرف و حدیث دیگران برای ما اهمیتی ندارد».
یلدریم چندی پیش نیز گفته بود که پارلمان می تواند با اکثریت آراء (367 رأی) قانون اساسی جدید را تصویب کند یا با رأی موافق بیش از 330 نماینده، آن را به همه پرسی بگذارد.
بکیر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه، نیز اعلام کرده است که همه پرسی قانون اساسی جدید شاید اوایل سال 2017 برگزار شود.
حزب عدالت و توسعه 316 کرسی از مجموع 550 کرسی پارلمان ترکیه را در دست دارد. در سوی دیگر، حزب جمهوری خواه خلق و حزب دموکراتیک خلق ها مخالف جایگزینی نظام ریاستی به جای نظام پارلمانی هستند.

شماری از کارشناسان می گویند رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، سیستم ریاست‌جمهوری روسیه و پوتین را به‌عنوان الگو در نظر دارد. همان‌گونه که پوتین بدون سرو صدا به مقام یگانه حاکم و قدرت مطلق روسیه رسیده، اردوغان نیز چنین قصد و نیتی دارد.

العالم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها