رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 208287

سطح منازعه

محمدصادق جنان‌صفت

جنان صفت
dir="RTL">کسب قدرت سیاسی نهفته در نهاد دولت و نهاد مجلس قانونگذاری و شوراهای شهر و روستا برخلاف آنچه که ادعا می‌شود تقاضای قابل اعتنایی دارد. این تقاضای روزافزون برای کسب قدرت و به دست آوردن آنچه از کف رفته است، پیامدهای ویژه خود را دارد.

یکی از این پیامدها که از رفتار و گفتار برخی افراد و احزاب آشکار می‌شود انتقاد به تصمیم‌های دولت و اعتراض به تصمیم‌های ناگرفته شده دولت مستقر از سوی قدرت‌خواهان است. با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات برای رسیدن به کاخ ریاست جمهوری منازعه و مجادله‌های سیاسی روند فزاینده‌ای را تجربه می‌کند و احتمال تشدید منازعات وجود دارد. منازعه میان احزاب و گروه‌های سیاسی برای رسیدن به قدرت برای شهروندان یک فرصت خوب برای شنیدن و خواندن حرف‌ها و نوشته‌های افشاگرانه رقبا برای مردم است، این منازعه‌ها را باید ارج نهاد.

اما واقعیت این است که متاسفانه سطح منازعه‌های سیاسی در ایران پایین و تکراری شده است. فقدان احزاب نیرومند و شناسنامه‌داری که در روزهای حاضر طبقه‌های گوناگون و قشرهای متفاوت را نمایندگی کنند موجب شده است حرف‌ها و بحث‌ها و منازعه‌کنندگان تکراری شده و سطح منازعه روندی کاهنده را تجربه کند. افشاگری‌های گاه و بی‌گاه در مسائل مالی و اختلاس‌ها و برداشت‌ها از نهادهای وابسته به دولت اوج هنرنمایی طرفین منازعه در ماه‌های اخیر بوده و هست. کاش می‌شد فضای منازعه و مجادله‌ها فراتر از بحث‌های حاضر می‌شد تا برکت و آثار آن بر شوق و شور مردم می‌افزود. به طور مثال آیا می‌توان از منازعه‌کنندگان خواست درباره رد یا قبول و ضرورت «برقراری مناسبات ایران و امریکا» بحث‌های کارشناسی دقیقی کنند؟

سطح منازعه اگر بالا باشد می‌توان انتظار داشت که طرفین منازعه درباره اینکه هر فرد، حزب و گروه نمایندگی کدام طبقه و قشر را به طور مشخص برعهده دارد بحث کرد. حرف‌های کلی مثل تامین اشتغال، کاهش تورم، افزایش رفاه، صادرات بیشتر و... آیا دردی از جامعه دوا می‌کند. اگر سطح منازعه بالا باشد هر گروه می‌تواند و باید صاف و راست بگوید که چرا طرفدار طبقه کارگر یا کارفرماست و اگر رییس دولت شود کدام اقدام‌های روشن و مشخص را برای پیشبرد منافع آن طبقه انجام خواهد داد. سطح منازعه را باید بالا برد تا معلوم شود که آیا سیاست منطقه‌ای ایران باید همین باشد که هست یا می‌توان جور دیگری دید و کار دیگری انجام داد. سطح منازعه نباید آنقدر نازل شود که فقط چند چهره مشخص و آزمایش پس داده بتوانند همان حرف‌های کهنه را برای چندمین بار تکرار کنند.

منبع: روزنامه ابتکار

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها