رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 208588

قدیمی ترین کتابخانه جهان در مغرب فعالیت خودرا از سر می گیرد

ساعت24- کتابخانه قرویین قدیمی ترین کتابخانه فعال در جهان است که بنیانگذار آن یک زن مسلمان اهل تونس است پس از باز سازی فعالیت خودرا از سر می گیرد.

موزه مغرب
div>

به گزارش ساعت 24 این کتابخانه قدیمی ترین کتابخانه در جهان شناخته می شود که موجود است و فعالیت می کند. این کتابخانه به دانشگاه قرویین تعلق دارد و قدمت زیادی دارد.در این کتابخانه کتاب های فراوانی وجود دارد که بخش مهمی از آن به قرن ها پیش تعلق دارد. از جمله قرآنی که متعلق به قرن نهم هجری است در این کتابخانه نگهداری می شود. در این کتابخانه دری نیز که در قرن نهم برای حفاظت از کتابخانه ساخته شده بود نیز نگهداری می شود. دری آهنی که چهار قفل و چهار کلید دار داشته که برای گشودن در باید این آداب رعایت می شده است.

این دانشگاه و کتابخانه را فاطمه فهری فرزند محمد فهری بازرگان ثروتمند خانواده فهرید بنیانگذاشت. خانواده فهری در اوایل سدهٔ ۹ میلادی به همراه گروهی دیگر از شهر قیروان در تونس امروزی به مراکش امروزی مهاجرت کردند. او خواهری به نام مریم داشت.

بعد از اینکه فاطمه و مریم ثروت پدر مرحومشان را به ارث بردند، تصمیم گرفتند مساجد و موسسات آموزشی مانند القیروان را به عنوان وقف یا صدقه برای پدرشان احداث کنند. در سال ۲۴۴ (قمری)، وی اولین موسسه آکادمیک که مدرک تحصیلات عالیه اعطا می‌کرد را بنیان گذاشت که هنوز با عنوان دانشکاه قرویین در شهر فاس مراکش امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفته می‌شود مریم خواهر فاطمه مسئول ساخت مسجد آندلسی‌ها در فس بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها