رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 208899

زیباکلام: هیچ چاره‌ای جز شرکت در انتخابات نداریم

ساعت 24- استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: بدون شرکت در انتخابات هیچ تغییر و تحولی رخ نمی‌دهد.

زیباکلام
صادق زیباکلام در جمع دانشجویان دانشگاه بجنورد گفت: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نشان داده شده است که تمام بلاهایی که بر سر ما آمده است به علت شرکت نکردن در انتخابات بوده است. اتفاقا اگر یک قدم به جلو حرکت کردیم دلیل آن شرکت در انتخابات بوده است و هم اکنون هیچ چاره‌ای جزء شرکت در انتخابات نداریم.

وی با اعتقاد به این‌که «یکی از مصیبت‌بارترین نهادها شورای اسلامی شهر تهران است»، ادامه داد: علت بد بودن وضعیت این نهاد عدم شرکت مردم در انتخابات بوده است. تعداد جمیعت تهران حدود 14 میلیون نفر است این درحالیست که تعداد جمعیت شرکت کننده در انتخابات این شورا 70 هزار نفر بوده است و در این صورت اگر دنیا بر سرمان خراب شود نیز حقمان است. اما یک مورد دیگر وجود دارد که آن بدتر و خطرناک تر از شرکت نکردن در انتخابات است؛ رای دادن بدون درک تحولات جامعه خطرناک‌تر از رای ندادن است.

وی تصریح کرد: فرض کنیم که در انتخابات سال 92 شرکت نمی‌کردیم و آقایانی رئیس‌مهور می‌شدند که سیاست‌های فاجعه‌بار دولت گذشته هم‌اکنون ادامه می‌یافت.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه با تاکید بر این‌که «حرکت انقلاب اسلامی درست بود»، تاکید کرد: ما نباید اصل انقلاب اسلامی را زیر سوال ببریم. تاریخ را ای کاش‌ها نمی‌سازد که بگویم ای کاهش انقلاب و یا جنگ نمی‌کردیم، تاریخ را آن چیزهایی که اتفاق افتاده می سازد و وظیفه ما این است که آن را درک و نتیجه‌گیری کنیم و این کار درستی نیست که آن را زیرسوال ببریم.

وی با اشاره به فرارسیدن سالگرد 13 آبان نیز اظهار کرد: اگر یک پژوهشگر ایرانی بخواهد اطلاعاتی در خصوص علت رویداد انقلاب اسلامی بداند و طی یک هفته باقی مانده به این مناسبت در ایران حضور یابد و اطلاعات خود را از صدا و سیما، تریبون نماز جمعه و سخنرانی‌ها کسب کند به این نتیجه می‌رسد که هدف مردم ایران از انقلاب آمریکاستیزی و مبارزه با آمریکا، صدور انقلاب است.این پژوهشگر به این نتیجه می‌رسد که هدف آن‌ها خیلی مبارزه با رژیم پهلوی شاه نبوده بلکه هدف مبارزه با آمریکا بوده است. اما نتیجه گیری این پژوهشگر درست نبوده؛ چراکه مبارزات مردم ایران علیه رژیم پهلوی نه برای مبارزه با آمریکا و نه غرب ستیزی بوده و نه چیزهایی بوده که به صورت مکرر هم اکنون در تریبون‌ها اعلام می شود. مبارزه مردم علیه رژیم پهلوی برای چه چیزی بود؟ برای رسیدن به پاسخ درست و واقعی اگر به مطبوعات و روزنامه‌هایی که چند ماه مانده به پیروزی انقلاب و سال 58 چاپ شده رجوع کنیم می‌توانیم به پاسخ درست دست یابیم.

وی با اشاره به برپایی اولین راهپیمایی بزرگ و تاریخی ایران در تاسوعای 1357که بعد از 25 سال برگزار شد، افزود: در این روز راهپیمایی بزرگی اتفاق افتاد و مردم خیلی زیادی در آن شرکت کردند که در پایان این راهپیمایی قطعنامه‌ای قرائت شد که در آن هدف راهپیمایی کنندگان و علت مخالف مردم با رژیم پهلوی بیان شد. در این قطعنامه تنها چیزی که خوانده نشده بود ضرورت مبارزه با آمریکا و آمریکاستیزی است. آزادی تمام زندانیان سیاسی، آزادی مطبوعات و بیان، انتخابات آزاد و بازگشت افرادی که در تبعید هستند و حکومت شاه اجازه نمی‌داد به کشور بازگردند در این قطعنامه قرائت شد که ذیل دموکراسی و آزادی‌خواهی خلاصه می‌شود.

زیباکلام ادامه داد: حدود 37 سال گذشته قرار بر این بود تا امام راحل از عراق به پاریس تبعید شود، بعد از این‌که امام خمینی(ره) در کشور فرانسه ساکن شدند تعداد خیلی زیادی که خبرنگاران با ایشان در خصوص مسائلی همچون علت مخالفت ایشان با رژیم پهلوی و یا علت مخالفت مردم با رژیم شاه مصاحبه کردند. تعداد 120 فقره از مصاحبه های انجام شده در آن زمان به چاپ رسیده است و برای این‌که بدانیم چه تعداد از این مصاحبه ها در خصوص آمریکا ستیزی بوده می‌توانیم با خواندن این مصاحبه‌ها که موجود است، مطلع شویم.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها