رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 209134

اظهارات عجیب شمس اردکانی، حاکم پیشین قشم و رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران

دولت «سفیه» و سازمان امور مالیاتی «مجرم» است

ساعت ۲۴- علی شمس اردکانی یکی از شخصیت‌های عجیب در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. او روزگاری سفیر ایران در کویت بود و در سال‌هایی نیز در اوایل دهه ۱۳۷۰ رییس منطقه آزاد قشم شد. رفتار او در این منطقه با روسای سایر مناطق تفاوت داشت و گونه‌ای رفتار می‌کرد که او را «حاکم قشم» می‌نامیدند.

شمس اردكاني
dir="RTL">وی به صراح لهجه و رک‌گویی اشتهار دارد و حرف‌هایش را نسبت به رفتار دولت‌ها با شجاعت بیشتری نسبت به همتایانش بیان می‌کند. این رییس کمیسیون انرژی امروز اتاق ایران در مصاحبه‌ای با ارگان این نهاد دولت را به سفاهت متهم کرده است که منابع سرمایه‌ای را برای مخارج جاری هزینه می‌کند و چون «سفیه» است و بای این حق از دولت گرفته شود.

از طرف دیگر او معتقد است سازمان امور مالیاتی مجرم است زیرا مالیات موهوم می‌گیرد. سخنان وی آیا در دولت بازتاب خواهد داشت؟ به نظر می‌رسد سازمان امور مالیاتی باید به این ادعا پاسخ دهد و شاید لازم باشد پرونده مالیاتی این بازرگانی در معرض دید افکار عمومی قرار گیرد. سخنان او به نقل از سایت اتاق ایران را بخوانید:

اول کسب‌وکار، بعد سود و در نهایت مالیات»؛ این اصل حرف علی شمس اردکانی رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران است. او در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تأکید دارد که مطابق قانون وقتی فرد در کسب‌وکار خود سودی دریافت نمی‌کند نباید مالیات بپردازد. شمس اردکانی می‌گوید نام این مالیات، مالیات موهوم است و حتی در شرع اسلام نیز نهی موکد شده‌است.

او معتقد است اتاق ایران باید به نمایندگی از طرف تمامی فعالان اقتصادی، این مسئله را پیگیری کند و مانع خرج سفیهانه اموال ملی بشود. شمس اردکانی معتقد است مالیات موهوم مانع توسعه کسب‌وکار در کشور است. شرکت‌هایی که عملکرد مالی نداشته‌اند و یا اینکه سود نداشته‌اند، نباید مالیات بپردازند. مالیاتی که از آن‌ها دریافت می‌شود مالیات موهومی نام دارد. دریافت چنین مالیاتی طبق قانون جرم است. حتی مطالبه چنین مالیاتی نیز جرم است.

او تأکید دارد اتاق باید علیه تک‌تک میمزهایی که مالیات موهوم می‌گیرند، ادعای جرم کند. او می‌گوید: اگر یکی از این‌ها روانه زندان شود دیگر مرتکب چنین جرمی نمی‌َشوند. اما در ایران از سال‌ها پیش این مالیات گرفته می‌شود. طبق گفته رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران، در قانون مالیات ۱۳۰۱ این مساله به صورت صریح آمده‌است. او می‌گوید: جزو قوانین آمره است یعنی امر می‌کند. پس اگر به این قانون عمل نکنند، کیفری خواهد بود. اگر کسی پول من را ندهد، حقوقی است، باید به دادگاه بروم و درخواست بدهم. اما اگر کسی پول من را برداشت دیگر کیفری و جزایی است و جرم محسوب می‌َشود.

مالیات موهوم مانع توسعه کسب‌وکار است

او می‌گوید: حرف ما این است که اتاق به عنوان نماینده فعالان اقتصادی، باید پیگیر کسانی باشند که طلبکار مالیات موهوم می‌شوند. این قانون در حقیقت مانع توسعه کسب‌وکار است.» او ادامه می‌دهد: «باید آن را به شورای گفت‌وگو ببریم، برای آن نامه بنویسیم، طبق ماده ۷۶ درخواست لغو آن را بدهیم. تمام حرف من است که سال‌ها است گفته‌ام. از آنجا که هیچ اصلاحاتی رخ نمی‌دهد حرف‌های ما در پنجاه سال گذشته تکراری بوده‌است.

شمس اردکانی می‌گوید: اکنون ما می‌گوییم پول سرمایه‌ایِ مملکت را نخورید. سرمایه را هزینه جاری نکنید. حتی در بازار هم به چنین فردی می‌گویند سفیه یعنی کسی که سرمایه‌اش را می‌خورد. حتی اگر قانون و حقوق و عقل را کنار بگذاریم، در شرع اسلام هم سفیه حق ندارد پول خودش را خرج کند. برای آن قیم می‌گذارند.

آیه‌ای که برای این کار در قرآن آمده نیز بسیار جدی است و تأکید کرده که نباید این کار را انجام بدهند چرا که با "و لا..." شروع شده و نهی موکد است.اتاق باید مانع خرج سفیهانه اموال ملی بشود. مالیات برای چیزی که هنوز بارنامه هم نداشته چطور انجام می‌َشود؟ اتاق باید این را پیگیری کند.» او ادامه می‌دهد: «قانون این است که کسب‌وکار کنید، سود کنید و بعد مالیات بدهید. البته بخشی از مالیات مثل بیمه‌ها ربطی به سود ندارد و باید پرداخت شود. در غیر این‌صورت آنچه دریافت می‌َشود مالیات موهوم است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها