رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 209166

ساعت ۲۴ دلایل پاییزی شدن بحث‌های انتخاباتی را بررسی کرد

نیامدن احمدینژاد، سکوت مرعشی و چند پاره شدن اصولگرایان

ساعت ۲۴- در حالی که تابستان ۱۳۹۵ شاهد بحث‌های داغی در باره انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بود اما گویا با آمدن پاییز، این بحث‌ها نیز خزان‌زده شده‌اند. اخبار، تحلیل، گزارش و میزگرد درباره اینکه سرنوشت انتخابات چه خواهد شد در این روزها نسبت به پاییز ۱۳۹۲ بسیار کمتر و حتی نسبت به تابستان امسال نیز رونده کاهنده دارد. چرا این‌گونه شده است؟

مرعشي احمدي‌نژاد
dir="RTL">نیامدن احمدی‌نژاد

محمود احمدی‌نژاد به طور جدی برای خود دنیایی از امید و آرزو ایستادن بر بلندای قوه مجریه ساخته بود. با اینکه برخی تحلیل‌ها نشان می‌داد او شانس کمی برای حضوردر انتخابات بهار ۱۳۹۶ دارد و اکثریت اصولگرایان به او یادآور شده بودند نیاید، اما او می‌خواست بیاید و هرچند وقت یک بار به سفر انتخاباتی می‌رفت. احمدی‌نژاد درست یا غلط تصور می‌کرد به دلیل ادامه شرایط رکود اقتصادی و فشارهای تخریبی که افراطیون بر روحانی آورده‌اند کار او را آسان و انتخاب دوباره‌اش حتمی است. با همین تصور بود که دوستان و هواداران سرسخت احمدی‌نژاد او را ترغیب می‌کردند به شهرهای ایران برود و سخنرانی کند. احمدی‌نژاد اما با توجه به بحث‌های پیش آمده و نهی مقام معظم رهبری از آمدن به انتخابات و با این حرف که در انتخابات بهار ۹۶ حاضر نخواهد شد صحنه مبارزه را ترک کرد. رفتن احمدی‌نژاد فتیله بحث‌های انتخاباتی را پایین کشید و یکی از دلایل به محاق رفتن مجادلات است.

سکوت مرعشی

حسین مرعشی یکی از فعال‌ترین سیاسیون ایران در سال‌های اخیر بوده است. او که در پاییز ۱۳۹۴ با همه نیرو در انتخابات مجلس حاضر بود و سخنرانی می‌کرد و در مصاحبه‌های مطبوعاتی حاضر می‌شد سکوت کرده است. وی که نماینده حزب کارگزاران سازندگی که یکی از احزاب اصلی اصلاح‌طلبان در جریان خبرسازی‌های انتخاباتی بود به هر دلیل سکوت کرده است. تلاش روزنامه‌نگاران برای گفت‌وگو با او به جایی نرسیده است و مرعشی تاکید دارد دست‌کم تا زمستان امسال در این باره حرفی نزند. عدم حضور او در صحنه‌ بحث‌های خبری – انتخاباتی موجب شده است که اعضای یکی از احزاب اصلی حاضر در انتخابات نیز راه سکوت در پیش بگیرند. آیا زمستان که بیاید، مرعشی به حرف درمی‌آید تا یخ بحث‌های انتخاباتی داغ شود؟ البته فقدان حضور احزاب نیرومند اصلاح‌طلب قدیمی که اکنون فعالیت ندارند و رهبران آنها نیز ترجیح می‌دهند دیگران صحبت کنند نیز از دلایل رکود بحث‌های انتخاباتی است.

تشتت اصولگرایان

اصولگرایان ایرانی طیف‌های متعددی دارند. برخی طیف‌های استخواندار و قدیمی مثل حزب موتلفه و جامعه اسلامی مهندسین و جامعه روحانیت مبارز جاذبه انتخاباتی نیرومندی ندارند. سران این تشکل‌ها نیز برای جوانان و زنان ناشناخته‌اند و اصولا خصلت محافظه‌کارانه دارند و به همین دلیل حتی وقتی در باره انتخابات حرف می‌زنند آتشی روشن نمی‌شود و آبی گرم نمی‌شود.

طیف‌های معتدل این جریان که علی لاریجانی رییس مجلس نماد آنهاست نیز در این باره از انتخابات شوری نشان نمی‌دهند و منتظرند تا فضا کمی روشن‌تر شود. اما طیف‌های تندرو این جریان نیز همانند انتخابات ۴ سال پیش در سردرگمی به سر می‌برند. گروهی از آنها دلبسته سعید جلیلی‌اند، گروهی شاید دنبال نفر جدیدی مثل الیاس نادران باشند و البته هنوز درباره افراد دیگر نیز بحث ادامه دارد. چند پاره شدن این جریان سیاسی راه را برای حرف زدن مسدود کرده است. آنها می‌خواهند سکوت کنند تا نایکپارچگی آنها کمتر دیده شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها