رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 209305

شانس تازه روحانی

سرمایه گذاری خارجی در جهان ۱۰ درصد بیشتر میشود

ساعت ۲۴- تامین منابع مالی در ایران از سرمایه‌گذاری خارجی در سال‌های ۱۳۹۲، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به ترتیب ۸۸ هزار میلیارد تومان، ۸۸ هزار میلیارد تومان و ۷۹ هزار میلیارد تومان شده است. سرمایه‌گذاری خارجی به طور متوسط در هر سال از ۳ سال یاد شده فقط ۳ درصد از کل تامین مالی کشور بوده است. در حالی که انتظار می‌رفت در سال ۱۳۹۵ سهم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران افزایش یابد و حتی برخی ارقام اعلام نشده نشان می‌دهد تا پایان امسال شاید حدد ۸ میلیارد دلار سرمایه خارجی در ایران جذب شود.

روحاني و رييس جمهور فنلاند
dir="RTL">گزارش آنکساد از روند سرمایه‌گذاری هانی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۶ سرمایه‌گذاری جهانی ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از سال ۲۰۱۴ خواهد بود و آن را نشانه شکنندگی اقتصاد جهانی، تضعیف مدام تقاضای کل، رشد پایین در کشورهای صادرکننده کالاهای اساسی می‌داند. با این همه پیش‌بینی می‌شود جریان سرمایه‌گذاری خارجی در برخی نقاط رشد خوبی را تجربه کند.

آن طور که از آمارهای ارایه شده از طرف آنکتاد برمی‌آید شرایط سرمایه‌گذاری خارجی بهتر می‌شود و در سال ۲۰۱۷ در دامنه ۱۶۰۰ الی ۱۷۲۰ میلیارد دلار خواهد شد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ سرمایه‌گذاری خارجی در دامنه ۱۵۰۰ تا ۱۵۹۰ میلیارد دلار بوده است. در صورتی که فرض کنیم عدد رخ داده توسط کف و سقف سرمایه‌گذاری خارجی باشد پیش‌بینی می‌شد در سال ۲۰۱۷ رقم سرمایه‌گذاری خارجی جهانی ۱۶۹۰ میلیارد دلار باشد که نسبت به ۱۵۴۵ سال ۲۰۱۶ رشدی حدود ۱۰ درصد را تجربه می‌کند.

نتایج نظرسنجی سازمان انکتاد از فعالان کسب و کار و بنگاه‌های فراملیتی بزرگ در مورد چشم‌انداز آنها از وضعیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بازه زمانی سه سال اینده ۲۰۱۸-۲۰۱۶ نشان می‌دهد که فقط ۴۰ درصد بنگاه‌های شرکت‌کننده در این نظرسنجی بر این باورند که جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این بازه زمانی افزایش خواهد یافت.

فعالان اقتصادی کشورهای در حال توسعه و در حال گذار چشم‌انداز مثبت‌تری در مورد افزایش جذب سرمایه‌گذاری‌ها در سه سال آینده دارند و ۵۵ درصد از پاسخ‌دهندگان انتظار رشد این سرمایه‌گذاری‌ها را در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ دارند. تفکیک بخش‌های اقتصادی نیز موید این است که فعالان اقتصادی، احتمال بیشتری برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه خدمات می‌دهند که بعد از آن حوزه پایه و صنعت ساخت قرار می‌گیرند.

به گزارش ساعت ۲۴، عوامل اقتصاد کلان مانند نوسانات نرخ ارز، پایین بودن قیمت کالاهای اساسی و نگرانی افزایش بدهی‌ها در بازارهای نوظهور از جمله عوامل منفی ووضعیت اقتصاد امریکا، موافقتنامه‌های منطقه‌ای از جمله مهم‌ترین عوامل مثبت اثرگذار بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بازه زمانی ۲۰۸۱-۲۰۱۶ اعلام شده از سوی مقالات اقتصادی است.

از منظر بنگاه‌های فراملیتی، همچنان سه کشور امریکا، چین و هند به عنوان جذاب‌ترین مقاصد جلب سرمایه‌گذاری در جهان شناسایی شده‌اند. در فهرست ۱۴ مقصد برتر جذب سرمایه‌گذاری خارجی طی سال‌های آینده معرفی شده توسط مدیران بنگاه‌ها، دو کشور فیلیپین و میانمار به فهرست اضافه شده‌اند.

شایان ذکر است در نظرسنجی مشابه آژانس‌های توسعه سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۴، پنج مقصد جذاب سرمایه‌گذاری خارجی به ترتیب کشورهای چین، امریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه انتخاب شده‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها