رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 209322

گزارش بانک جهانی تا سال ۲۰۲۵

نفت گران، برنج و گوشت و شکر ارزان میشوند

ساعت ۲۴- آینده‌نگری یک نگاه جدید در معادلات جهانی به حساب می‌آید که درباره روندها و تحولات شاخص‌ها متغیرها و شرایط گوناگون انجام می‌شود. نهادهای معتبر جهانی در حوزه‌های گوناگون مثل بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول که در حوزه اقتصادی حرف اول را می‌زنند و اطلاع‌رسانی درباره آینده را در دستور کار دارند.

قيمت نفت
dir="RTL">اطلاعات آینده‌نگرانه می‌تواند به کشورها و شرکت‌ها کمک کند با توجه به معادلات جهانی برای آینده برنامه‌ریزی کنند. بانک جهانی به تازگی چشم‌انداز قیمت کالاهای منتخب اساسی تا سال ۲۰۲۵ را منتشر کرده است. در این گزارش به ویژه برای ایرانیان که در حال تدوین برنامه ۵ ساله توسعه ششم است می‌تواند مفید باشد.

براساس این گزارش قیمت نفت خام که از ۱۰۴ دلار برای هر بشکه در سال ۲۰۱۳ به ۴۳ دلار در سال ۲۰۱۶ سقوط کرده است از سال ۲۰۱۷ به بعد با شیب ملایمی به سمت بالا حرکت خواهد کرد و در سال ۲۰۲۵ به ۸۲.۶ دلار در هر بشکه می‌رسد. به عبارت دیگر قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۵ قیمت دوبرابرقیمت نفت در سال ۲۰۱۶ می‌شود که برای کشورهای صادرکننده نفت مثل ایران خبر خوشحال‌کننده‌ای است. قیمت انواع گاز طبیعی اروپا، گاز طبیعی امریکا و گاز طبیعی ال ان جی ژاپن نیز از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵ روندی فزاینده را طی خواهد کرد.

به گزارش ساعت ۲۴، در حالی که ایران یکی از واردکنندگان بزرگ دانه و کنجاله سویا برای تامین غذای دام و طیور است باید خوشحال باشد که قیمت این محصولات با کمترین افزایش متوسط سالانه مواجه خواهند شد. قیمت برنج تایلندی که رقیب برنج هندی و امریکای لاتین است در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵ نه تنها افزایش نمی‌یابد بلکه از ۳۶۷ دلاردر هر تن به ۳۲۹ دلار در هر تن کاهش می‌یابد. قیمت گندم امریکایی که یک قیمت شاخص به حساب می‌آید اما روند صعودی خواهد داشت و از ۱۶۴ دلار در هر تن به ۲۱۷ دلار در هر تن می‌رسد که رشدی ۳۲ درصدی طی ۸ سال دارد که متوسط ۴ درصد در سال را نشان می‌دهد.

قیمت شکر در بازارهای جهانی که با افزایش قابل توجه به ۳۷۲ دلار در هر تن رسیده بود اما باکاهش مواجه و به ۳۰۵ دلار در هر تن می‌رسد. قیمت گوشت گاو در بازارهای جهانی و بر اساس گمانه زنی‌های بانک جهانی از ۳.۶۲ دلار برای هر کیلو در سال ۲۰۱۷ به ۳.۳۷ دلار در هر کیلو در سال ۲۰۲۵ تنزل می‌کند. قیمت گوشت مرغ نیز از ۲.۲۵ دلار برای هر کیلو با کاهش ۲۵ در صدی طی ۸ سال به ۱.۷۶ دلار در هر کیلو می‌رسد. به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزان ارشد کشور شامل سازمان برنامه و بودجه، مجلس و در نهایت دولت با لحاظ کردن قیمت‌های یاد شده می‌توانند برنامه‌ریزی‌ها را دقیق‌تر انجام دهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها