رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 209333

گرسنگی، تورم و احیانا نبردهای داخلی

میراث شوم چاوز پوپولیست

ساعت ۲۴- هوگو چاوز در اوج سال‌های جنگ سرد میان دو اردوگاه دنیای آزاد و کمونیسم متولد شد. او دومین فرزند از شش فرزند هوگو دولوس ریس چاوز بود که در روستای سابانتا چشم بر جهان گشود. او در ۱۶ سالگی به ارتش ونزوئلا پیوست و در ۱۹۹۲ علیه کارلوس آندرس پرز کودتا کرد. چاوز اما کامیاب نشد و هنگامی که به زندان انتقال داده می‌شد وعده داد که برمی‌گردد.

تظاهرات ونزوئلا
dir="RTL">در سال ۱۹۹۴ رافایل کالدرا رییس‌جمهوروقت او را بخشید و چاوز پا به عرصه سیاست گذاشت. او در سال ۱۹۹۹ توانست رقیب خود را در انتخابات ریاست جمهوری شکست دهد و تا زمان مرگش و با تغییر در قانون اساسی در همین منصب باقی ماند.

هوگو چاوز شانس داشت و در زمان حکومت او بر این کشور امریکای لاتین قیمت نفت در جهان روندی فزاینده را تجربه کرد. چاوز با استفاده از درآمد بادآورده صادرات نفت به امریکای شمالی اقدام به خرید محبوبیت کرد و از این درآمدها به چپ‌های مستقر در کشورها و چپ‌هایی که می‌خواستند دولت‌ها را قبضه کنند بذل و بخشش کرد.

کاهش رشد جهانی و کاهش قیمت نفت در بازارها از یک طرف و اشتهای سیری‌ناپذیر دولت چاوز برای توزیع پول موجب رشد تورم، کاهش تولید و کاهش درآمد شد. مادوور که جانشین چاوز شده است با وجود اینکه میراث شومی را پیش روی خود می‌بیند به جای اینکه راه تازه‌ای در پیش گیرد اصرار دارد از همان مسیری که چاوز را به خاک سیاه کشانده بود ادامه دهد و اکنون به دردسر افتاده است.

به گزارش ساعت ۲۴، خبرگزاری‌ها از شهرهای بزرگ ونزوئلا گزارش می‌دهند که ده‌ها هزار نفر علیه سیاست‌های دولت اعتراض کرده‌اند و کار به زد و خورد کشیده شده است.

به گفته یک گروه حقوق بشر محلی در جریان تظاهرات ضددولتی در شهرهای مختلف ونزوئلا بیش از ۲۰ نفر فقط در یک شهر زخمی و ۳۹ نفر بازداشت شده‌اند. گزارش ها حاکیست که حداقل سه نفر به ضرب گلوله زخمی شده‌اند. صدها هزار نفر به درخواست مخالفان علیه دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا تظاهرات کردند. این درخواست پس از آن مطرح شد که دولت فرآیند برگزاری همه پرسی برای برکناری آقای مادورو که مخالفان راه انداخته بودند را معلق کرد.

فعالان مخالف حدود ۲۰۰ هزار امضا برای برگزاری همه‌پرسی جمع کرده بودند. اما مقام ها هفته پیش گفتند که در فرآیند جمع‌آوری امضا کلاهبرداری شده و آن را معلق کردند. پارلمان ونزوئلا که در کنترل مخالفان است روز سه شنبه به شروع روند محاکمه رئیس جمهور رای داد. پارلمان آقای مادورو را به نقض قانون اساسی متهم کرده است.

تظاهرکنندگان در سراسر این کشور به خصوص در شهرهای سن کریستوبال و ماراکایبو در غرب با پلیس درگیر شدند.گریمالدی لوپز در تظاهرات کاراکاس، پایتخت، گفت: «همه‌پرسی حق قانونی ما بود، و آن را رد کرده اند. از چه می ترسند؟» مخالفان هر هفته تظاهرات می کنند اما مخالفان می گویند این احتمالا بزرگترین تظاهرات آنها بوده است.آلفردو رومرو مدیر یک گروه غیردولتی که فعالیت حقوق بشری دارد با توییت کردن تصویر یک زن مجروح ۷۹ ساله گفت بیش از ۲۰ نفر فقط در شهر مریدا زخمی شده اند. رهبران مخالفان خواستار خروج جمعی مردم از محل کار در روز جمعه شده اند. آنها گفته اند که اگر پس از این اعتصاب دولت همچنان فرآیند همه‌پرسی را مسدود کند، آنها به سوی کاخ ریاست جمهوری راهپیمایی خواهند کرد؛ کاری که اجازه آن از سال ۲۰۰۲ را نداشته‌اند.

در آن سال راهپیمایی در اطراف کاخ ریاست جمهوری نقطه شروع کودتایی نافرجام علیه هوگو چاوز رهبر وقت ونزوئلا بود. مخالفان آقای مادورو را به خاطر اوضاع ناگوار اقتصادی این کشور مقصر می شناسند. این کشور نفتخیز با کمبود گسترده مواد غذایی و تورم افسارگسیخته روبه‌روست.

مادورو در مقابل مخالفان را به تماس با کشورهای خارجی به خصوص آمریکا و تلاش برای براندازی«برای دست اندازی به ثروت نفتی ونزوئلا» متهم کرده است.براساس قانون اساسی ونزوئلا همه پرسی برای برکناری رئیس جمهور زمانی که او نیمی از دوره قدرت خود را سپری کرده باشد ممکن است. این علاوه بر برآورده کردن سایر پیش نیازهاست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها