رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 209555

(تصاویر)از اشغال کانال سوئز و تا اعدام عامل ترور رئیس جمهوری آمریکا تا نخستین بحران آلودگی هوا

ساعت24- امروز وقایع مهم تاریخی که در تاریخ 8 آبان رخ داده است مرور می کنیم.وقایعی از ترور رئیس جمهوری آمریکا بحران بورس نیویورک نخستین ماجرای بحرانی آلودگی هوا و آغاز بحران خاورمیانه با اشغال کانال سوئز توسط فرانسه و انگلیس ....

اعدام تروریست قاتل رئیس جمهور مریکا
اعدام عامل ترور رئیس جمهور آمریکا

1901لئون فرانک زالگاش آنارشیست لهستانی که ویلیام مکینلی بیست و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا را در حالی که با افرادی در یک سالن هنری دیدار می کرد و با آنان دست می داد ترور کرد.وی در همان سال در چنین روزی با صندلی الکتریکی اعدام شد.

ویلیام مک‌کینلی در روز یکشنبه ۲۹ ژانویه سال ۱۸۴۳ در شهر نیلز واقع در ایالت اوهایو آمریکا به دنیا آمد . او هفتمین فرزند از ۹ فرزند ویلیام ونانسی مکینلی بود. در روز ۶ سپتامبر ۱۹۰۱ لئون زالگاش آنارشیست لهستانی الاصل که تحت تأثیر آشوب طلبانی مانند اما گلدمن و الکساندر برکمن قرار داشت، دو گلوله به وی شلیک کرد که در اثر عفونت ناشی از این زخم ها در روز ۱۴ سپتامبر ۱۹۰۱ در بوفالو در گذشت. قاتل که ابراز پشیمانی می کرد در ۲۹ اکتبر همان سال با صندلی الکتریکی اعدام شد.

سقوط بورس نیویورک

واقعه مهم دیگر این روزسقوط وال‌استریت در سال ۱۹۲۹، به‌عنوان سه‌شنبه سیاه شناخته‌شده است، سقوط بزرگ، و یا سقوط بازار سهام در سال ۱۹۲۹، در ۲۴ اکتبر سال ۱۹۲۹ آغاز شد،این سقوط مخرب‌ترین سقوط در تاریخ ایالات متحده آمریکا بود، این دوره آغاز رکود بزرگی بود که همه کشورهای صنعتی غربی تحت تأثیر آن قرار گرفتند که بالغ‌بر ۱۰ سال بود. در این دوره افراد زیادی خدکشی کردند و اوال خودرا در خیابان ها به حراج گذاشتند.

گردن زدن یک درباری انگلیس

در سال 1618 سروالتر رالی (Walter Raleigh )ماجراجوی انگلیسی به اتهام توطئه علیه جیمز اول در دوران ملکه الیزابت گردن زده شد.این اتهام پانزده سال پیش وی وارد شده بود و وی در آن سال به اعدام محکوم شد اما محکومیت وی با تاخیر اجرایی شد.

سر والتر رالی (زاده ۱۵۵۲ - درگذشته ۲۹ اکتبر ۱۶۱۸) از اعیان و اشراف، نویسنده، شاعر، لشکری، مقرب دربار و کاشف و جهانگرد انگلیسی بود. شهرت او همچنین به سبب معرفی تنباکو به انگلسی ها است.رالی در خانواده‌ای با مذهب پروتستان در دِوون متولد شد. گفته شده که در دورانی جوانی مدتی را در ایرلند سپری کرد و در سرکوب شورشیان در این منطقه مشارکت داشت. با لطف ملکه صاحب املاک مصادره شده از ایرلندی‌ها شد. و مورد لطف و توجه ملکه الیزابت اول قرار گرفت و در سال ۱۵۸۵ به مقام شوالیه رسید. در ۱۵۹۱ بدون اجازه ملکه مخفیانه با یکی از ندیمه‌های وی ازدواج کرد و به همین خاطر او و همسرش در برج لندن محبوس شدند. مدتی بعد آزاد و به همراه همسرش به املاکش در ایرلند رفت.

در ۱۵۹۴، رالی خبرهایی در مورد یک «شهر طلا» در آمریکای جنوبی شنید و برای پیدا کردن آن با کشتی سفر کرد، او گزارشی از تجربیات خود را در کتابی چاپ کرد که بخشی از افسانه الدورادو شد. بعد از مرگ ملکه الیزابت در سال ۱۶۰۳ رالی دوباره در زندان برج محبوس شد؛ این بار به اتهام نقش داشتن در توطئه علیه شاه جیمز اول. او در سال ۱۶۱۶ آزاد شد تا هدایت سفر برای جستجوی الدورادو را بر عهده بگیرد. جستجو ناموفق بود و افراد تحت فرمان او به یک منطقه تحت کنترل اسپانیایی ها حمله و اموالی را غارت کردند. این حادثه موجب شد که مشکلاتی برای دولت انگیس پدید آید و وی در سال۱۶۱۸ پس از بازگشت به انگلیس برای فرونشاندن خشم اسپانیایی‌ها دستگیر و به اتهام قبلی گردن زده شود.

نخستین بحران آلودگی هوا

در سال 1948مه کشنده در پنسیلوانیا در مدت پنج روز حدود 20 نفر را در شهری به نام دنورا در پنسیلوانیا کشت و موجب شد که حدود هزاران نفر به شدت دچار بیماری تنفسی و راهی بیمارستان شوند.این شهر در منطقه ای دره مانند قرار داشت و پس از این حادثه پزشکان به تخلیه شهر مردم را تشویق کردند و جاده ها شلوغ و اختلال در ترافیک مشکلات بیشتری پدید آورد. آلودگی ها ناشی از وجود کارخانجات فولاد و ذوب روی در این منطقه بود که به پراکنده شدن گاز سولفور و منوکسید کربن در فضا می شد.این نخستین رویدادی بود که مسئله آلودگی هوا را به صدر توجه عمومی آورد و موجب شد که این طرح های تعطیل و به آسب دیدگان خسارت داده شود.

اشغال کانال سوئز

در سال 1956جنگ شش روزه انگلیس فرانسه و رژیم اشغالگر قدس علیه مصر در دوران جمال عبدالناصر هنگامی آغاز شد که وی کانال سوئز را ملی اعلام کرد.اشغال صحرای سینا در اواخر ۱۹۵۶ از یک سوی اسرائیل، و متعاقباً فرانسه و بریتانیا با هدف بازپس گیری مجدد کنترل کانال سوئز و برکناری جمال عبدالناصر رئیس جمهور مصر از قدرت برنامه ریزی شده بود.در ۲۹ اکتبر، اسرائیل سینای مصر را اشغال کرد. بریتانیا و فرانسه اولتیماتوم مشترکی به منظور توقف آتش صادر کردند، که بدان بی‌توجهی شد. در ۵ نوامبر، فرانسه و بریتانیا در کنار کانال سوئز چترباز پیاده کردند. نیروهای مصری شکست خوردند، ولی کانال را در برابر تمام محموله‌ها مسدود کردند. حمله رژیم صهیونیتستی اسرائیل و حملهٔ متعاقب انگلیسی-فرانسوی از پیش توسط این سه کشور برنامه ریزی شده بوده است. این طرح اما پس از آغاز با شکست مواجه شد و به تقویت مواضع ناصر منجر شد. در این شرایط ایالات متحده، اتحاد شوروی و سازمان ملل سه کشور اشغالگر را مجبور به عقب‌نشینی کردند. این حادثه بریتانیای کبیر و فرانسه را تحقیر کرد و ناصر را تقویت کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها