رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 210180

یک روانشناس مطرح کرد

روابط دختر و پسر از علل موثر در خودکشی

ساعت 24- یک روانشناس معتقد است روابط دختر و پسر یکی ازعلل موثر در امر خودکشی است.

الناز اکبری اظهار کرد: روابط شدید عاطفی در این حالت سبب وابستگی زیادی در برابر جنس مخالف ایجاد کرده و با غلبه شدید احساسات بر منطق توام می‌شود که نهایتا در زمان از هم گسستگی این روابط فرد زمانی که نتواند با این جدایی کنار بیاید افکار خودکشی و حتی اقدام به خودکشی را خواهد داشت.

وی ادامه داد: این مهم یکی از فاکتورهای خطرناک بوده و زمانی در روابط اتفاق می‌افتد که سوءاستفاده شکل گرفته باشد.

اکبری که مدیر یک موسسه علمی و پژوهشی در ارومیه است با بیان اینکه اعتیاد به الکل آمار بالایی در خودکشی دارد، گفت: اعتیاد به خصوص اعتیاد به الکل آمار بالایی در میزان خودکشی داشته و در روان‌گردان‌ها نیز به خصوص زمانی که با عزا و سوگ برای فرد همراه باشد میزان اقدام به خودکشی بالا می‌رود.

اکبری بیماری‌های روانی و عوامل اجتماعی و اقتصادی را از سایر علت‌های خودکشی بیان کرد و گفت: افسردگی به عنوان نوعی بیماری روانی باعث ایجاد افکار خودکشی در خود فرد می‌شود.

وی بیکاری ، فقر و تبعیض را از شایع‌ترین علل در امر خودکشی ذکر کرد.

وی خودکشی را از منظر دینی تعریف کرده و گفت: خداوند متعال در ایات مختلفی از قرآن از جمله ایه 29 سوره نسا "وَلاَ تَقْتُلُوَّاْ أَنفُسَکُم‌ْ إِن‌َّ اللَّه‌َ کَان‌َ بِکُم‌ْ رَحِیمًا ; خودکشی نکنید خداوند نسبت به شما مهربان است‌." به خودکشی اشاره و آن را نهی کرده است، بزرگان دینی ما نیز خودکشی را عملی حرام و از گناهان کبیره دانسته و فرموده‌اند باور بر وجود خدا و آفریننده‌ای آگاه و دانا که می‌تواند کننده‌ی همه مشکلات باشد از جمله مواردی است که انسان را در برابر مسائل بردبار کرده و توکل بیشتری برای او ایجاد می‌کند.

وی در ادامه گفت: خانواده به عنوان اولین و کوچک‌ترین جامعه‌ای که فرد وارد آن می‌شود وظیفه سنگین و مهمی در تربیت فرزندان دارد که باید به درستی ایفای نقش کند، با توجه به اینکه دوران کودکی دوران عمده‌ترین بخش شکل گیری شخصیت است لذا آموزش‌های 7 سال اولیه زندگی از اهمیت فراوانی برخوردار است و پس از آن نیز ضمن آشنایی با روحیات نوجوانی باید دوست خوبی برای فرزندان خود باشند تا از تاثیر افراد بی‌هویت جلوگیری کنند.

وی اظهار کرد: جامعه نیز به عنوان دومین و بزرگ‌ترین مکان تربیت در مقابل این امر مسئول بوده وباید توسط آموزش و پرورش به عنوان نهادی برای تعلیم و تربیت آموزش‌هایی به دانش‌آموزان آموزش داده شود تا در مواردی که با شکست روبه رو می‌شوند بدانندچگونه می‌توانند راه‌حل‌های متفاوتی را امتحان کرده و مایوس نشوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینجانب به‌عنوان روانشناس مخالف نشان دادن صحنه‌های خودکشی در فیلم‌ها و رسانه‌ها هستم زیرا با توجه به یادگیری مشاهده‌ای آن را نوعی آموزش برای این کار تلقی می‌کنم که بهتر است مسئولان حساسیت‌های لازم را در این زمینه نیز داشته باشند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها