رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 210315

ساعت 24 پرداخت وام‌های تکلیفی را بررسی کرد

افتخار برای سیف با پول کشاورزان، کارگران و کارمندان

ساعت 24- ولی الله سیف بدون چون و چرا یک بازیگر مهم اقتصادی در سطح مدیران ارشد نظام بانکی ایران پس از انقلاب اسلامی به حساب می آید. او اگرچه در اواخر دوره فعالیت گروه احمدی نژاد در دولت نوعی واپس‌گرایی در مناصب بانکی را تجربه می کرد و از مدیرعاملی بانک ملی به مدیریت عاملی یک بانک خصوصی رسیده بود، اما در دولت یازدهم جبران مافات کرد. اکنون ولی الله سیف را باید چهره‌ای سیاسی دانست که نیک میداند چگونه حرف بزند و چگونه بنویسید تا آب از آب تکان نخورد.

سیف
به گزارش ساعت24،تازه‌ترین نوشته رییس کل بانک مرکزی درباره «افتخارآفرینی نظام بانکی» در دادن 10 هزار میلیارد تومان از منابع متعلق به «کشاورزان، کارگران، کارمندان، تجار، صاحبان مشاغل و تک‌تک افرادی که صاحبان اصلی این کشورند» است که در تلگرام خود آن را منتشر کرده است. «افتخارآفرینی» نظام بانکی که منابع آن حاصل «اعتماد و سعه صدر هموطنان عزیزمان» است و البته «تشخیص و تخصیص بهینه اعتبارات» بانکی نیز یک امر جدی است. دادن پول کارگران، کشاورزان و کارمندان به کارخانه‌هایی که مدیریت ناکارآمد داشته و نتوانسته‌اند بنگاه خود را به گونه‌ای مدیریت کنند که روزگارشان به اینجا برسد آیا «افتخار» دارد.

اگر این کار افتخارآفرینی به حساب می‌آید باید وزیر کار و امور اجتماعی دولت نهم که در یک دوره کوتاه حد ود 20 هزار میلیارد تومان را به بنگاه‌های زودبازده‌ داد در صدر قرار گیرد. رییس محترم بانک مرکزی توجه ندارد که دادن پول سپرده‌گذاران بی‌پناه به بنگاه‌های ناکارآمد و احتمالا به ارزان‌ترین قیمت در این وانفسای اعتباری، آسیب زدن به همین کارگران و کشاورزانی است که از سر ناگزیری پول خود را به بانک‌ها داده‌اند تا از شر تورم در امان باشد. در شرایطی که بنگاه‌های بزرگ و سرپای ایران که به روز بد نیفتاده‌اند هزاران میلیارد تومان از بدهی خود را به رغم سپرده وثایق سنگین پرداخت نمی‌کنند. حراج پول شهروندان با آسان‌ترین روش آیا افتخارآفرینی دارد؟ این چه افتخارآفرینی است که پول شهروندان را بدون اجازه آنها از منابع بانک خارج و دراختیار 10 هزار بنگاهی قرار دهید که همین الان هم با مشکل مواجه هستند.

کاش رییس کل بانک مرکزی در نشست‌های مربوط به پرداخت این هدیه افتخارآفرین از پول مردم می‌نشست تا می‌شنید که نارضایتی‌ها تا چه اندازه افزایش یافته است. بر پایه خبری که منتشر کرده‌اید و با افتخار می‌گویید «قرار بود 7500 بنگاه دارای وضع نامناسب 16 هزار میلیارد تومان بگیرند اما 13 هزار واحد توانسته‌اند 10 هزار میلیارد تومان بگیرند و البته این روند ادامه دارد.» آیا فکر کرده‌اید که آن 40 هزار بنگاهی که ثبت نام کرده اما وام به آنها پرداخت نشده‌ است تا چه اندازه اندوهگین و خسته‌اند؟ آیا قرار است همه 50 هزار صاحب بنگاه‌ها که تا امروز ثبت نام کرده‌اند، همین نسبت وام بگیرند؟ در این صورت باید 29 هزار میلیارد تومان پول تهیه کنید که با 10 هزار میلیارد تومان پرداخت شده به 40 هزار میلیارد تومان می‌رسد که اگر هر دلار را معادل 3600 تومان لحاظ کنیم این رقم معادل 11 میلیارد دلار می‌شود. این میزان فشار برای پرداخت تسهیلات تکلیفی بنگاه‌ها آن هم خارج از قانون بودجه سالانه معنایی جز پوپولیسم دارد؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها