رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 210345

واگرایی بیشتر ترکیه و آمریکا ادامه دارد

سم و عسل درمناسبات واشنگتن – آنکارا

ساعت ۲۴- رجب طیب اردوغان هنوز آرام نیست و به نیروهای وفادارش در نهادهای قدرت دستورداده است هر گروه یا فردی را پیداکردند که بوی فتح الله گولن را می‌دهد دستگیر و در هرشغلی که هست بیکارش کنند. این رییس جمهور زخم خورده ترکیه از سوی دیگر هرروز به رهبران کاخ سفید دستور می‌دهد یا تمنا دارد که فتح الله گولن را دستگیر و به ترکیه تحویل دهند.

اردوغان
dir="RTL" style="text-align:right">آمریکایی‌ها اما معتقدند اسنادی که نشان دهنده گولن در یک کودتا باشد دراختیارشان نیست و نمی‌توانند بدون در اختیار داشتن سند این کار را انجام دهند. رهبران سیاسی آمریکا البته راه فشار آوردن بر ترکیه را می‌شناسند و می‌دانند این کشور چقدر به توریسم اهمیت می‌دهد و به همین دلیل با اخطار به آمریکایی‌ها که از استانبول خارج شوند این شهر را ناامن نشان می‌دهند.

آمریکا باردیگر از خانواده‌های دیپلمات‌های خود در استانبول خواست ترکیه را ترک کنندوزارت خارجه آمریکا نسبت به «افزایش تهدیدها از جانب گروه‌های تروریستی» علیه شهروندان آمریکایی در ترکیه ابراز نگرانی کرده است. بنا بر اعلام این وزارتخانه، فعالیت کنسولگری آمریکا در استانبول متوقف نخواهد شد.ایالات متحده آمریکا از خانواده‌های دیپلمات‌های خود در استانبول خواست تا ترکیه را ترک کنند. وزارت امور خارجه آمریکا هشدار داده است که «گروه‌های افراطی» درصدد ترتیب دادن حمله علیه شهروندان آمریکایی هستند.

این دومین هشداری است که وزارت امورخارجه آمریکا در عرض کمتر از یک هفته خطاب به شهروندان آمریکایی در ترکیه صادر کرده است. در متن این پیام که روز شنبه (۲۹ اکتبر/ ۸ آبان) منتشر شده، وزارت امور خارجه آمریکا از «افزایش تهدیدها از جانب گروه‌های تروریستی» ابراز نگرانی کرده است.در این پیام آمده است که تصمیم در مورد خروج اعضای خانواده دیپلمات‌های آمریکایی بر اساس «اطلاعات امنیتی گرفته شده که نشان می‌دهند گروه‌های افراطی در حال ادامه تلاش‌های تهاجمی خود برای حمله به شهروندان آمریکایی در محدوده استانبول هستند؛ جایی که آنها ساکن بوده یا مکررا به آن رفت‌وآمد دارند.» وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه (۲۴ اکتبر/ ۳ آبان) نیز به شهروندان آمریکایی توصیه کرده بود «نسبت به سفر خود به ترکیه در زمان کنونی به دقت تجدیدنظر کنند.»

در متن دو پیام اخیر این وزارتخانه تأکید شده «گردشگران خارجی و آمریکایی صراحتا هدف حمله گروه‌های تروریستی بین‌المللی و بومی در ترکیه قرار گرفته‌اند.» وزارت امور خارجه آمریکا مدتهاست که جنوب شرق ترکیه را به عنوان یکی از مناطق پرخطر ارزیابی کرده و نسبت به سفر این منطقه به شهروندان آمریکایی هشدار داده است.رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه وضعیت اضطراری در این کشور اعلام کرده است.با این حال وضعیت امنیتی در ترکیه حتی پیش از کودتا نیز به واسطه درگیری ارتش این کشور با جدایی‌طلبان کرد و نیز همسایگی با کشور جنگ‌زده سوریه و حملات گروه تروریستی "دولت اسلامی" بی‌ثبات بود. در ماه‌های اخیر چندین شهر ترکیه صحنه بمب‌گذاری‌های مرگبار بوده‌اند.در ترکیه احساسات ضد آمریکایی پس از کودتای ۱۵ ژوئیه افزایش یافته و رسانه‌های این کشور واشنگتن را به دلیل پناه دادن به فتح‌الله گولن، منتقد سرشناس دولت ترکیه مورد انتقاد شدید قرار داده‌اند.آنکارا گولن را متهم به حمایت از کودتا علیه اردوغان و براندازی دولت کرده است. گولن این اتهامات را رد کرده است.وزارت امور خارجه آمریکا در پیام روز شنبه خود اعلام کرده است فعالیت کنسولگری آمریکا در شهر استانبول متوقف نشده و این دستور شامل حال دیپلمات‌های دیگر این کشور که در دیگر شهرهای ترکیه مستقر هستند، نمی‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها