رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 210447

چه برخوردی در انتظار کسانی است که در سرشماری شرکت نمیکنند؟

ساعت24-گرچه طبق قانون همه ایرانیان موظف هستند در سرشماری سال ۱۳۹۵ شرکت کرده و اطلاعات صحیح به مامور سرشمار بدهند، ولی در صورتی که شهروندان از وظیفه خود امتناع کنند برخوردی در انتظار آنها نیست.

57375969.jpg
طی روزهای گذشته برخی گزارش‌ها از سطح شهر حاکی از آن بود که در جریان سرشماری حضوری سال ۱۳۹۵ با مراجعه ماموران سرشمار به در خانه خانوار ایرانی کسانی که از دادن پاسخ درست امتناع می‌کردند مامور سرشمار به آنها گفته است که اگر اطلاعات خود را ارائه نکنند با مشکلات قانونی روبه‌رو شده و یا یارانه آنها قطع خواهد شد.

فارغ از بحث یارانه‌ها که امیدعلی پارسا – رییس مرکز آمار ایران – به صراحت پیش از آغاز سرشماری سال ۱۳۹۵درباره آن اظهار کرده بود که به هیچ وجه سرشماری سال جاری به موضوع یارانه‌ها ربط ندارد، سوالی که اکنون مطرح است این است که آیا در صورت پاسخ ندادن خانوار ایرانی به سوالات مامور سرشمار مشکلی برای آنها پیش خواهد آمد یا خیر؟

به گفته رییس مرکز آمار ایران همه ایرانیان و اتباع ایرانی موظف هستند طبق قانون مرکز آمار ایران اطلاعات صحیحی که از آنها در جریان سرشماری از آنها درخواست می‌شود را به درستی پاسخ دهند، ولی اگر پاسخ ندهند قانون در این باره سکوت کرده است و راهی برای برخورد در نظر نگرفته است.

وی افزود: به هر حال تاکید ما بر این است که خانوار ایرانی به دقت به سوالات ماموران سرشماری پاسخ دهند و در نظر داشته باشند که اطلاعات آنها به هیچ عنوان در جهت هدفمندی یارانه‌ها استفاده نخواهد شد.

پارسا همچنین، اظهار کرد که تا امروز دوشنبه ۱۰ آبان‌ماه ۳۳ درصد از کل جمعیت کشور از طریق مراجعه حضوری سرشماری شده‌اند. کسانی که در هنگام مراجعه مامور در خانه نباشند مامور سرشناس برچسب کد آماری را به درب خانه می‌زند و آنها با تماس با ستاد استانی یا به صورت اینترنتی اطلاعات خود را به مرکز آمار ایران ارائه خواهند داد.

رییس مرکز آمار ایران ادامه داد: انتظار ما این بود که در ۱۰ روز اول سرشماری حضوری حدود ۴۰ درصد از سرشماری انجام شود ولی اکنون ۳۳ درصد آن محقق شده است. به هر حال جای نگرانی وجود ندارد و پیش‌بینی ما این است که در ۱۰ روز دوم با توجه به حرفه‌ای‌تر شدن ماموران سرعت سرشماری نرمال شده و در ۱۰ روز سوم سرعت بگیرد.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که اکنون در سرشماری سال ۱۳۹۵ با آن مواجه شده‌ایم، این است که بسیاری از افراد در سرشماری الکترونیکی آدرس محل دوم سکونت خود را وارد کرده‌اند و کد آماری آنها در صورت وارد شدن توسط مامور سرشمار با خطا مواجه می‌شود. خواهش ما این است که مردم در وارد کردن محل سکونت، اطلاعات صحیح به مامور سرشماری دهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها