رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 210701

بریم تهران مسافرکشی!/ چالش مسافرکش‌های شهرستانی در بهشت شلوغی تهران

ساعت 24-سودای کسب درآمد و تامین معیشت برای رانندگان خودروهای سواری پلاک شهرستان، از اصلی ترین عوامل حضور انبوه و متکثر خودروهای مذکور در پایتخت محسوب می شود،امری که تهران را با چالش ها و نارسایی های متعددی مواجه می سازد.

2
محدودیت و دشواری های حوزه اشتغال و کاریابی در طول سالیان اخیر، کلانشهرها را به کانونی از مسافرکش ها و مسافربرهای شخصی تبدیل کرده است.

حضور مسافران در حاشیه خیابان و ترمز و توقف ده ها خودرو برای جابجایی و انتقال آنها، از صحنه هایی محسوب می شود که کم و بیش تمامی افراد جامعه شاهد و نظاره گر آن بوده اند.

به واقع،خرید یا اجاره خودرو و استفاده از آن برای حمل و جابجایی مسافر به یکی از سهل الوصول ترین و ساده ترین روش ها برای کسب درآمد و تامین معیشت تبدیل شده است.

فارغ از افرادی که بصورت ساماندهی شده و قانونی به فعالیت در این حوزه مشغول هستند،افرادی که در قالب مسافربرهای شخصی و دربستی و حتی کارمندان ادارات که بعد از ساعات اداری خیابان های شهر را برای جابجایی مسافر طی مسیر می کنند بر بار تعدد و کثرت خودروهای مسافر بر افزوده است.

در این میان،کلانشهرهایی همچون تهران، به یکی از اصلی ترین مقاصد رانندگان و خودروهای مسافربر شخصی تبدیل شده اند.

کریم عبدلی، یکی از همین رانندگانی است که هر روز صبح از شهرستان ملارد به چهار راه پارک وی و میدان تجریش عزیمت می کند تا با سرویس دهی به مسافران دربستی، امورات و مخارج روزمره خود و خانواده خویش را تامین و مدیریت کند.

وی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص علت انتخاب پایتخت به عنوان محلی برای جابجایی و انتقال مسافران گفت: حجم انبوه جمعیت،ما را از شانس بیشتری برای سوارکردن مسافر برخوردار می سازد و در این میان، مناطق شمالی تهران همچون میدان تجریش از شرایط مطلوب تری برای انتقال مسافران بصورت دربستی برخوردار است.

اگرچه برای برخی از مسافربران شخصی،تهران مقصدی قابل قبول تر برای جابجایی و حمل مسافران و متقاضیان دریافت خدمات حمل و نقل به شمار می رود، اما روی دیگر سکه،به چالش ها،مخاطرات و دشواری هایی معطوف می شود که به دلیل فعالیت خودروهای پلاک شهرستان در تهران ظهور و بروز پیدا می کند.

چندی پیش، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ،سردار تیمور حسینی،عامل 30 درصد از ترافیک پایتخت را ناشی از فعالیت و تردد خودروهای پلاک شهرستان عنوان کرد.

وی با اشاره به جابجایی روزانه 19 میلیون مسافر در پایتخت،گفت:4 میلیون از این جابجایی ها به واسطه خودروهای شهرستانی انجام می شود.

*برخورد با 20 هزار خوردوری پلاک شهرستان در 6 ماهه اخیر سال جاری

تردد خودروهای پلاک شهرستان و مسافرکشی آنها در پایتخت، دو تخلفی محسوب می شود که عوامل انتظامی را مجاب می کند برای برخورد با آنها و اعمال قانون،اقدامات لازم را عملیاتی کنند.

آنچنان که رئیس پلیس راهور تهران بزرگ عنوان داشته تنها در طول 6 ماهه اخیر،با قریب به 20 هزار خودروی شخصی پلاک شهرستان برخورد شده است.

* بروز اختلال در فعالیت طبیعی و روتین تاکسی های تهران

حمیده شاه آبادی،کارشناس حوزه حمل و نقل در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح تبعات و عوارض فعالیت خودروهای مسافربر شخصی پلاک شهرستان در پایتخت اظهار داشت: مدیریت این معضل،مستلزم، برنامه ریزی های دقیق و هدفمند است تا در مقام عمل به خروجی مثبت و سازنده ای منتهی شود.

وی افزود:بدون تردید،مشکلات و چالش های عرصه درآمد زایی و اشتغال، عامل اصلی حضور و استقرار خودرو های پلاک شهرستان در پایتخت به شمار می رود،اما نباید از نظر دور داشت که تاکسی های شهر تهران نیز با صرف هزینه های بسیار، به تردد در خطوط تعریف شده مبادرت می ورزند و قاعدتا در قبال هزینه های پرداختی انتظار دارند درآمد منطقی و معقولی را به دست آورند.

شاه آبادی گفت: حضور خودروهای شخصی در پایتخت، بر روی فعالیت تاکسی های تهران تاثیر منفی می گذارد و از سوی دیگر برخی از مالکان و رانندگان خودروهای پلاک شخصی شهرستان ها از نقاط دور به پایتخت عزیمت می کنند و چندین هفته با حضور و اقامت در تهران، با هدف کسب درآمد ،شب ها را نیز در خودروی شخصی خویش سپری می کنند که این موضوع گاهی باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان ساکن در پایتخت می شود.

وی افزود: باید با توسعه فرصت های شغلی این مشکل و معضل کنترل شود، زیرا صرفا با برخوردهای سلبی، قهری و اعمال قانون و ممنوع کردن حضور چنین خودروهایی در تهران،مساله اصلی که همان دغدغه معیشت است مرتفع نمی شود.

محمد روحی نژاد، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،راهکار مدیریت و مهار این موضوع را در تقویت بنیه اقتصادی جامعه و افزایش دامنه اشتغالزایی خلاصه می کند.

وی افزود:یقینا کمتر فردی علاقه مند است با خروج از محل زندگی و سکونت خود و در فواصلی دورتر به مسافربری مشغول شود و شب ها را نیز در خودروی شخصی خود سپری کند.

این محقق و پژوهشگر اجتماعی در خاتمه یادآور شد: با مرتفع شدن مشکلات و نارسایی های عرصه اشتغال،نه تنها این موضوع بلکه بسیاری از چالش ها و معضلات اجتماعی دیگر نیز حل و فصل خواهد شد، که مسافربری خودرو های پلاک شهرستان بخش کوچکی از آن به شمار می رود.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها