رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 210829

نیمی از مردم فقط ۱۰ هزار تومان پول برق میدهند

ساعت24-به گفته معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در هیچ کشوری ارزان‌تر از ایران برق به مردم ارائه نمی‌شود و ۶۷ درصد مشترکان برق به‌طور متوسط تنها ۱۰ هزار تومان ماهانه پول برق می‌دهند که این میزان یک درصد از درآمد مردم ایران را شامل می‌شود.

687
هوشنگ فلاحتیان امروز در نشست خبری در خصوص قیمت تمام شده برق در ایران در پاسخ به سوال ایسنا، گفت: قیمت برق شامل چهار بخش قیمت سوخت، قیمت سوخت تبدیل انرژی در نیروگاه‌ها، انتقال برق به شرکت‌های توزیع و هزینه توزیع است.

وی با بیان این‌که تقریبا در بیشتر کشورهای دنیا مردم حدود هفت درصد حقوق خود را صرف هزینه‌های برق می‌کنند، ادامه داد: این در حالی است که در ایران برقی که به مردم داده می‌شود بدون در نظر گرفتن هزینه‌های سوخت است و می‌توان اینگونه گفت که در واقع نفت بر سر سفره‌های مردم آمده است، چرا که درحال حاضر سوخت به‌طور رایگان در اختیار نیروگاه‌های برق قرار می‌گیرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، اظهار کرد: اگر بخواهیم قیمت سوخت را در قبض‌های مشترکان اضافه کنیم باید به ازای هر کیلووات ساعت ۱۵۰ تومان اخذ شود که دولت این مبلغ را به‌طور کامل به صورت یارانه به مردم پرداخت می‌کند. به عبارتی دیگر پول سوخت برای تولید برق صفر به حساب می‌آید.

فلاحتیان قیمت تمام شده برق بدون احتساب سوخت را حدود ۱۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: ۶۰ تومان هزینه نیروگاه، ۲۰ تومان توزیع برق و ۲۰ تومان نیز انتقال برق است که این اعداد در نیروگاه‌های بادی، آبی و اتمی متفاوت است.

وی با بیان این‌که با در نظر گرفتن این اعداد و ارقام ۴۰ تومان کسری منابع وجود دارد، تصریح کرد: اگر بخواهیم قیمت تمام شده برق را کاهش دهیم باید توربینی را به کشور وارد کنیم که به ازای یک واحد سوخت بیش از چهار کیلووات ساعت برق تولید کند، لذا اگر ما بتوانیم به فناوری‌های کلاس F و H دست یابیم قطعا قیمت برق کاهش می‌یابد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی توضیح داد: یکی‌دیگر از راهکارهای کاهش قیمت‌های تمام شده برق ثابت بودن حقوق پرسنل نیروگاه‌ها است، اما با توجه به نرخ تورم نمی‌توان این کار را عملیاتی کرد. در بخش انتقال نیز امکان صرفه‌جویی بسیار کم است، چرا که قیمت‌ها به صورت بین‌المللی در نظر گرفته شده است به‌گونه‌ای که یک سنت هزینه توزیع و یک سنت هزینه انتقال و دو سنت نیز هزینه تبدیل انرژی در نظر گرفته شده است.

فلاحتیان با بیان این‌که در بخش توزیع حق‌العمل شرکت‌های توزیع دارای یک نرخ بین‌المللی است، اظهار کرد: اگر بتوانیم در بخش توزیع میزان تلفات را کاهش دهیم می‌توان قیمت برق را کاهش داد کاری که در طی سه سال اخیر در صنعت برق اتفاق افتاده و میزان تلفات شبکه برق از ۱۵ درصد به ۱۱ درصد کاهش یافته است.

وی در خصوص راندمان نیروگاه‌های خورشیدی، گفت: راندمان این نیروگاه‌ها بین ۱۸ تا ۲۰ درصد است مگر این‌که بتوان از باطری استفاده کرد که در این صورت قیمت برق در هر کیلووات ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان تخمین زده شده است.

وزارت نیرو بی‌خبر است!

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این‌که قرارداد ۸۰۰ میلیون یورویی شرکت سوئیسی برای ساخت نیروگاه بادی با کدام شرکت ایرانی منعقد شده است، ادامه داد: وزارت نیرو هیچ اطلاعی از این قرارداد ندارد و به نظر می‌رسد که مدیر عامل شرکت مذکور علاقه به انعقاد قرارداد با ایران دارد.

اجبار نصب پنل خورشیدی در اداره‌های دولتی

فلاحتیان تصریح کرد: اخیرا دولت مصوبه‌ای را تصویب کرده که در راستای آن ادارات دولتی ملزم شده‌اند تا ظرف مدت دو سال ۲۰ درصد از مصرف انرژی خود را از طریق نصب پنل خورشیدی در پشت‌بام ادارات تامین کنند.

وی ادامه داد: ظرف چند روز آینده این ابلاغیه به منظور اجرا به ادارات دولتی ابلاغ خواهد شد و اگر اداره‌ای چنین کاری را انجام ندهد، نرخ برق آن اداره به نرخ خرید برق تضمینی انرژی تجدیدپذیر محاسبه می‌شود.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها