رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 211057

جزئیات برنامه‌های فراکسیون امید برای روز رای اعتماد

ساعت24-همان‌گونه که از قبل اعلام شده بود، منتخبان فراکسیون امید برای مدیریت صحن در روز رای اعتماد، روز گذشته از اولین دقیقه تا پایان رای‌گیری، در تکاپو بودند و دراین‌میان، عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید یکی از پرکارترین نمایندگان جلسه روز گذشته بود.

فراکسیون امید
style="text-align:justify">حسین‌زاده پس از پایان جلسه در بیان تحلیل خود از رأی مجلس به سه وزیر پیشنهادی گفت: «در هفته‌های گذشته، موضوع اصلی، یعنی انتخاب سه وزیر، تحت‌الشعاع حواشی قرار گرفته بود و کم‌کم این حواشی به متن تبدیل شده بودند، اما رأی بالای نمایندگان به هر سه وزیر پیشنهادی، نشان‌دهنده آغاز فصلی جدید در مجلس کشور بود و نشان داد دیگر دوره بگم‌بگم‌ها به پایان رسیده و نمایندگان به دنبال برنامه و امر سیاسی واقعی هستند». گفت‌وگوی ما با نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس را در ادامه می‌خوانید.

چرا این‌بار تخریب‌ها و انتساب افراد به مسائل بعد از سال ٨٨ نتوانست مانع رأی‌آوری سه وزیر شود؟
همه تلاش ما در این مدت این بود که اگر جناح‌های مختلف سیاسی قصد دفاع یا مخالفت با وزیری را دارند، برنامه‌ها و عملکرد او را به چالش بکشند و از پرداختن به برخی حوزه‌ها که تبدیل به حیاط‌خلوت یک عده خاص برای حذف رقبا شده، پرهیز شود. همین رویکرد و تلاش‌هایی که در این راستا انجام شد، باعث شد شاهد باشیم که امروز اکثریت قاطع نمایندگان با رأی خود این پیام را به جامعه دادند که نظام برای همه است و گفتمانی شکل گرفته که در آن همه جناح‌ها فرصت دارند، بدون ترس از اتهام‌زنی‌های بی‌پایه وارد عرصه شوند.
فراکسیون امید برای شکل‌گیری این فضا چه کارهایی انجام داد؟
ابتدا و پیش از هر چیز لازم می‌دانم از نقش کلیدی و مهم دکتر عارف در شکل‌گیری این روند تشکر کنم. ایشان معتقد بود ما باید فضای مجلس را از لابی‌گری‌هایی که پیش از این مرسوم شده بود، دور کنیم و به سمت عقلانی‌شدن و برنامه محورشدن موافقت‌ها و مخالفت‌ها حرکت کنیم. در همین راستا و با مدیریت آقای دکتر عارف، سه کمیته برای بررسی سه وزیر پیشنهادی شکل گرفت. آقای داود محمدی، مسئول کمیته بررسی وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش شدند. آقای وکیلی، مسئول کمیته بررسی وزیر ورزش شدند و آقای شیخ هم مسئول کمیته بررسی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد شدند. آقای عارف با تفویض اختیار به بنده به عنوان نایب‌رئیس فراکسیون، مدیریت این سه کمیته را هم به من سپردند و در آخرین جلسه فراکسیون که بعدازظهر روز دوشنبه انجام شد هم بر مبنای تفویض اختیاری که آقای عارف انجام داده بودند، بحث مدیریت صحن را برنامه‌ریزی کردیم. به طور کلی باید بگویم انسجام فراکسیونی ما در این روز به بهترین شکل به نمایش درآمد و رئوس مختلف فراکسیون اعم از رئیس و هیأت‌رئیسه، دبیرخانه، شورای مرکزی و مجمع عمومی فراکسیون پس از چندین شبانه‌روز کار مستمر، نمونه یک کار تشکیلاتی بدون حاشیه را عرضه کردند و من فکر می‌کنم امروز برنده رأی اعتماد، «اخلاق سیاسی» بود که با نتیجه ٣ بر صفر، بداخلاقی‌های سیاسی را شکست داد.
در کمیته‌ها چه کاری انجام شد؟
در این کمیته‌ها ابتدا وظایف و اختیارات قانونی هر وزارتخانه به دقت بررسی شد و برنامه‌های وزرا با این وظایف تطبیق داده شد تا مشخص شود چه میزان از مشکلات زیرمجموعه‌های این وزارتخانه‌ها را حل می‌کند. همچنین درباره گفتمان سیاسی حاکم بر این برنامه‌ها هم آنالیز صورت گرفت تا با اشراف به همه جوانب در جلسه رأی اعتماد، بتوانیم دفاعی درست و منطقی از وزرا داشته باشیم و حمایت از دولت را نه با چشم بسته، بلکه با نگاه کارشناسانه انجام دهیم.
مدیریت صحن شامل چه مواردی بود؟
همان‌طور که در طول جلسه دیدید، جمعی از اعضای فراکسیون اعم از زنان و مردان فراکسیون امید، در جلسه مشغول حرکت در صحن و رایزنی با نمایندگان بودند. اما در کنار این کار، تعامل‌هایی با فراکسیون‌های دیگر صورت گرفت؛ مثلا همکاران ما در فراکسیون زنان که از نوبت خود برای سخنرانی گذشت کردند تا تصمیم فراکسیون برای دادن وقت به اعضای فراکسیون‌های دیگر همسو با دولت فراهم شود و این در حالی بود که بسیاری از اعضای فراکسیون زنان نطق‌های خود را برای دفاع از وزرا آماده کرده بودند. حتی درباره محتوای نطق‌ها و چگونگی بیان مطالب و نحوه پاسخ‌گویی به مسائلی که پیش‌بینی می‌کردیم مخالفان بیان کنند، برنامه‌ریزی شده بود و خوشحالیم که این برنامه‌ریزی‌ها نتیجه داشت و از اولین آزمون جدی فراکسیون امید در مجلس دهم، سربلند بیرون آمدیم.
به نظر شما این نتیجه چه تأثیری روی ادامه فعالیت فراکسیون امید دارد؟
اولا امروز هم فراکسیون امید و هم دیگر فراکسیون‌های داخل مجلس که خود را همسو با دولت می‌دانند و هم فراکسیون‌های غیرسیاسی نظیر فراکسیون اهل تسنن و فراکسیون‌های منطقه‌ای، پیام مثبتی به جامعه مخابره کردند مبنی بر اینکه خواسته آنها برای ایجاد تغییر در رابطه مجلس با دولت تأمین شده و این مجلس دیگر محل تقابل با دولت نیست. دولت هم از امروز دیگر نمی‌تواند نسبت به فراکسیون امید و ظرفیتی که امروز از هم‌افزایی بین فراکسیون‌ها در مجلس ایجاد شده، چشم‌پوشی کند. رأی امروز، هم انتظارات مردم را از فراکسیون امید افزایش می‌دهد و وظیفه ما را در ادامه کار مجلس دهم سنگین‌تر می‌کند و هم متقابلا انتظارات ما را در راستای منافع ملی از دولت افزایش می‌دهد. ظرفیتی که امروز با هم‌افزایی فراکسیون‌ها در مجلس ایجاد شد و نتیجه‌اش کام همه را شیرین کرد، برای دولت این پیام روشن را دارد که نباید این ظرفیت را نادیده بگیرد و من معتقدم امروز یک ظرفیت سیاسی جدید در کشور ما خلق شد که بسیار ارزشمند است. شما دیدید آقای هاشم‌زایی با آن وضعیت جسمی در جلسه حاضر شد و اینها برای همه مردم پیام دارد. مردم امروز دیدند که با وجود همه نامه‌پراکنی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها، نمایندگانشان به خاطر حفظ منافع ملی اسیر حاشیه‌ها نشدند و یکی از نکات بسیار مثبت این جلسه، بسته‌شدن پرونده اتهامات بی‌اساس بود.
آیا این رأی اعتماد می‌تواند مقدمه‌ای برای ادامه ترمیم کابینه باشد؟
به‌هرحال الان با فضای جدیدی که از مجلس به نمایش درآمد، دست دولت بازتر است تا چه در این دوره و چه در آغاز به کار دولت بعدی، وزرایی که قرابت بیشتری با خواسته‌ها و مطالبات مردم دارند، به مجلس معرفی کند و عمل‌گرایانه‌تر پا در میدان عمل به وعده‌ها بگذارد. شاید اگر امروز ترمیم کابینه رأی نمی‌آورد، برای دولت پیام منفی داشت. اما رأی‌آوردن این سه نفری که در مجلس قبلی رأی نیاورده بودند، فرصت جدیدی را خلق کرد تا دولت در حوزه‌های دیگر هم تغییرات را در جهت ترمیم کابینه و بهبود عملکرد دولت به عنوان یک گزینه در نظر داشته باشد.

شرق

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها