رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 211596

مرکز آمار ایران منتشر کرد

هیچ گونه اطلاعاتی از آمار مهاجران ایران نداریم

ساعت 24-تازه ترین آمارهای جهانی نشان می دهد جمعیت مهاجران جهان به ۲۷۰ میلیون نفر رسیده است که حدود ۳ میلیون نفر از مهاجران از کشور همسایه ایران یعنی افغانستان به ایران مهاجرت کرده اند.

مهاجرت
از سوی دیگر گفته می شود سالانه هزاران نفر از ایران مهاجرت می کنند . آیا ایران می تواند با استناد به آمارهای رسمی مرکز آمار معلوم کند شمار مهاجران از ایران چند نفرند؟

رییس گروه آمارهای جمعیت و سلامت مرکز آمار ایران می نویسد" هیچ گونه آماری از مهاجران خارج شده از ایران تولید نمی شود در حالی که آمار مهاجران خارج شده از ایران به عنوان بخشی ازآمار مهاجرت بین المللی به حساب می آید و در برنامه ریزی ها وپیش بینی های جمعیتی و مطالعات و بررسی های اجتماعی اهمیت بالایی دارند.

الهام فتحی کارشناس ارشد جمعیت شناسی برخی از چالش آمارهای مهاجرت بین المللی در ایران را در تازه ترین مجله مرکز آمار ایران معرفی کرده است . او می نویسد: در سر شماری های جمعیت فقط امکان دسترسی به جمعیت وارد شده به ایران وجود دارد. همچنین به دلیل اینکه بخشی از مهاجران واردشده غیر قانونی هستندهمین افراد نیز در هنگام سرشماری هویت خود را پنهان می کنند و در نتیجه این آمار نیز دقیق نیست. از آنجایی که سرشماری نفوس در فاصله های ٥ یا ١٠ ساله انجام می شوند اطلاعات مهاجران در این فاصه زمانی جایی ثبت نمی شود. او پیشنهاد می کند: می توان باوضع قانون هاوبا لحاظ کردن ضمانت اجرایی محکم باهدف همکاری و مشارکت فعال میان مقامهای اداری ومدیران اداری و مدیران نهادهابا مرکز آمار ایران برای تولید آمار مهاجران از ایران گامهایی برداشت.الهام فتحی تاکید می کند: باید کمیته ای که در حال حاضرفعالیت دارد و در باره مهاجرت کار می کندبه همراه سایر دستگاهها دو کار راکه شامل طرح سازماندهی آمارهای ثبتی مهاجرت بین المللی و طرح اندازه گیری مهاجرت بین المللی را اجرا کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها