رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 211725

اقتصاد ایران در گیرودار خواست‌های سیاسی به کجا می‌رود؟

اشتیاق اروپا، همدستی دلواپسان و تندروهای امریکایی

ساعت ۲۴- رهبران حزب حاکم در آلمان به رغم همه فراز و فرودهای درون حزبی و سبک و سنگین کردن مناسبات خارجی به ویژه لحاظ کردن منافع کشورهای خاورمیانه، اما تصمیم دارند با اقتصاد ایران همکاری کنند. دولت مستقر در آلمان تاکنون دوبار نفر اول خود را به ایران فرستاده است و در حالی که سایر کشورها هنوز درآمدن و نیامدن تردید دارد هیات‌های گوناگونی از این کشور به طرف ایران سرازیر شدند.

وزير اقتصاد آلمان و شافعي
dir="RTL" style="text-align:justify">انگلیسی‌های خونسرد نیز که درجه سازگاری بالایی با رهبران امریکا دارند انگار خیال‌شان از بابت ادامه تصمیم اوباما در نهاد ریاست جمهوری آسوده شده است و به همین دلیل می‌خواهند ایران را از زیر ضرب تحریم‌ها بیرون آورند. رهبران انگلستان نیز با برپایی همایش‌ها و تشدید رفت و آمدها قصد دارند در اقتصاد ایران سرمایه‌گذاری کنند.

فرانسوی‌ها که اکنون صنعت بزرگ خودروسازی ایران را در تیول دارند تلاش می‌کنند همین بازار بزرگ را حفظ کنند و کشور ایتالیا نیز در حال حاضر فولاد را نشانه گرفته است.

اروپا در شرایط اقتصادی چندان مناسبی نیست و می‌خواهد با استفاده از هر فرصتی از رخوت بیرون آید. این وضع موجب شده است که اروپا به رغم مخالفت جمهوریخواهان امریکایی که دست برتر را در کنگره دارند و با وجود تهدیدهای ضمنی و آشکار امریکا با ایران همکاری کنند.

به گزارش ساعت ۲۴، در حالی که دولت ایران همکاری اروپایی‌ها را راهی برای ناکارآمد کردن کامل تحریم‌ها می‌داند و حتی برخی امتیازها را نیز حاضر است بدهد، اما دو گروه مستقر در امریکا و ایران این وضع را نمی‌پسندند. تندروهای امریکایی برای مخالفت خود با کاهش و حذف کامل تحریم‌های ایران استدلال‌های خاص خود را دارند. آنها می‌گویند ایران اگر اقتصاد نیرومندی داشته باشد می‌تواند در معادلات خاورمیانه و جهان منافع امریکا را تهدید کند و به همین دلیل نباید اجازه داد آنها نیرومند شوند.

در داخل نیز تندروهای ایرانی باور دارند که به ثمر نشستن گفت‌وگوهای اقتصادی ایران با اروپا نقشه‌های آنها برای ناکارآمد نشان دادن دولت یازدهم را بی‌اثر می‌کند. دولت یازدهم اگر بتواند حتی در کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاران خارجی را به ایران بیاورد می‌تواند از دردسرهای زیادی رها شود و این دلپسند تندروها نیست.

منازعه میان دولت ایران با تندروهای امریکایی و دلواپسان ایرانی در حوزه اقتصاد جدی است و می‌تواند بر آینده سیاسی جبهه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان اثرات غیرقابل انکار داشته باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها