رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 211931

ادویه‌های فله‌ای مصرف نکنید

ساعت 24- دکترای علوم صنایع غذایی با اشاره به اینکه در ادویه‌های فله‌ای احتمال وجود آفت‌کش وجود دارد، گفت: این ادویه‌ها سرب موجود در هوا را به راحتی جذب می‌کند و عوارض زیادی برای فرد مصرف کننده دارد.

محمدعلی خسروی زنجانی در برنامه «غذا، سلامت، زندگی» شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه ادویه‌ها به عنوان مواد افزودنی ‌ای شناخته می‌شوند که علاوه بر دارا بودن خاصیت ضد میکروبی، به غذا طعم می‌دهند، افزود: ادویه خاصیت ضد میکروبی دارد و به همین دلیل تصور می‌شود شرایط خاصی برای نگهداری آن لازم نیست؛ در صورتی که مصرف ادویه‌های فله‌ای می‌تواند مشکلات جدی را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: همانطور که اشاره کردم ادویه خاصیت ضد میکروبی دارد و به همین دلیل تصور می‌شود شرایط خاصی برای نگهداری آن لازم نیست؛ در صورتی که مصرف ادویه‌های فله‌ای می‌تواند مشکلات جدی را به دنبال داشته باشد.

خسروی زنجانی با اشاره به اینکه بطور خاص استقبال مشتری از ماده غذایی بسته به نوع ادویه‌ای است که در آن به کار می‌رود، اظهارداشت: این موضوع به خصوص در فرآورده‌هایی مانند تنقلات که ادویه در تولید و فروش آن نقش بسزایی دارد، ملموس‌تر است.

وی افزود: اسپور نوع مقاوم باکتری‌ها است که می‌تواند چندین سال در خاک زنده بماند و ادویه فله‌ای حاوی مقادیر بالایی از اسپور است و چنانچه در طبخ غذا مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند منجر به مسمومیت شود.

این دکترای علوم صنایع غذایی با بیان اینکه ادویه معمولا در اواخر طبخ به غذا اضافه می‌شود و اگر حاوی اسپور باشد، غذا را فاسد می‌کند، تصریح کرد: ادویه‌های فله‌ای همچنین سرب موجود در هوا را به راحتی جذب می‌کنند و در صورت عدم نظارت صحیح، امکان دارد بقایای آفت‌کش‌ها در تولید گیاهان در ادویه فله باقی بماند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نکته مهم در صنایع غذایی، ضدعفونی کردن ادویه است که به راحتی محقق نمی‌شود، گفت: به محض این که ادویه حرارت ببیند طعم خود را از دست می‌دهد. ضمن این‌که بسیاری از کارخانه‌ها امکان ارسال ادویه به سازمان انرژی اتمی برای ضدعفونی کردن را ندارند و این موضوع برایشان مقرون به صرفه نیست. بنابراین ترجیح می‌دهند ادویه را به صورت فله‌ای خریداری کنند و این یعنی استقبال از خطر.

خسروی زنجانی در رابطه با ادویه سالم افزود: ادویه‌ای مانند زعفران قیمت بالایی دارند که به دلیل خواص سلامت بخشی دارند، کمتر کشت می‌شوند. نگرانی اصلی در خصوص همین ادویه‌ها است که تقلب در عرضه آن بیشتر است.

وی با بیان اینکه بسیاری از موارد تقلب زعفران با گیاه گلرنگ است که در تهیه روغن مورد استفاده قرار می‌گیرد. گل‌های این گیاه مانند زعفران دارای رگه‌های قرمز است، اظهارداشت: گیاه گلرنگ در صورتی که به کاغذ کشیده شود روغن پس می‌دهد. البته نمونه‌های تقلب زعفران به این مورد محدود نمی‌شود.

این دکترای علوم صنایع غذایی در پایان به کاربرد عمده زعفران در تولید بستنی‌های سنتی اشاره و خاطرنشان کرد: تقلب دختر خواب در زعفران نیز اتفاق می‌افتد که آزمایشگاه‌های صنایع غذایی با این مشکل بسیار مواجه می‌شوند. دختر خواب یک ماده شیمیایی است که مانند زعفران قرمز رنگ است، عطر و طعم خاص ندارد اما سرطانزا است. بنابراین هموطنان حتما زعفران با برند معتبر خریداری کرده و از تهیه زعفران پودر شده اجتناب کنند.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها