رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 215587

به ازای هر ۷ فروشگاه لوازم خانگی ایرانی یک فروشگاه لوازم خارجی وجود دارد

فقط ۱۴ درصد فروشگاه‌های لوازم خانگی کالای خارجی میفروشند

ساعت ۲۴- در حالی که هر چند وقت یک بار موجی علیه فروش لوازم خانگی خارجی برمی‌خیزد و شرایط برای کسب و کارها را مبهم می‌کند، آمار رسمی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در کل کشور ۵۳ هزار کارگاه اقدام به خرید و فروش کالاهای تولید داخلی می‌کنند. همین آمار نشان می‌دهد فقط ۷۵۷۸ کارگاه خرید و فروش کالاهای تولید خارج را انجام داده‌اند.

سامسونگ
dir="RTL" style="text-align:justify">یک محاسبه ساده نشان می‌دهد به ازای هر یک فروشگاه که لوازم خانگی خارجی می‌فروشد ۷ فروشگاه لوازم خانگی ایرانی عرضه می‌کنند. جزییات گزارش مرکز آمار ایران را می‌خوانید:

ارزش افزوده

نتایج طرح آمارگیری از کارگاه‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی لوازم خانگی نشان می‌دهد در این کارگاه‌ها در سال ۱۳۹۲، ارزش افزوده به ارزش ۴۰۱۴۸۴۲۴ میلیون ریال برآورد شده که بیشترین سهم در استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب به ارزش ۱۰۰۱۸۹۵۳ میلیون ریال، ۷۶۰۱۲۲۳ میلیون ریال و ۴۲۸۷۱۵۳ میلیون ریال است و کمترین سهم به ارزش ۵۸۹۶۴ میلیون ریال برای استان ایلام بده است.

ارزش تشکیل سرمایه ثابت ناخالص

نتایج طرح نشان می‌دهد در این کارگاه‌ها در سال ۱۳۹۲، معادل ۱۷۸۶۵۷۳ میلیون ریال تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ایجاد شده است که بیشترین سهم در استان‌های مرکزی، البرز و فارس به ارزش ۳۶۴۰۹۶، ۳۱۷۶۸۹ و ۲۶۶۸۲۱ میلیون ریال برآورد و کمترین میزان ارزش تشکیل سرمایه در میان کارگاه‌های استان لرستان به ارزش ۳۰۴ میلیون ریال برآورد شده است.

تعداد کارگاه‌های دارای خرید و فروش لوازم خانگی تولید داخل و خارج

بر اساس نتایج حاصل از طرح آمارگیری از کارگاه‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی لوازم خانگی در سال ۱۳۹۲، تعداد ۵۳۴۰۴ کارگاه اقدام به خرید و فروش کالاهای تولید داخل، ۷۵۵۸ کارگاه خرید و فروش کالاهای تولید خارج را انجام داده‌اند و ۴۹۷۳۲ کارگاه مبادرت به خرید و فروش هر دو نوع کالای تولید داخل و خارجی نموده‌اند که بر اساس نوع کالای خرید و فروش شده (تولید داخل، خارج یا هر دو) نتایج ذیل به دست آمده است:

در کارگاه‌های دارای خرید و فروش کالاهای تولید داخل،‌ استان‌های تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی به ترتیب با ۱۱۰۱۹، ۵۱۴۷ و ۴۶۲۶ کارگاه دارای بیشترین تعداد از این لحاظ است و در زمینه کارگاه‌های دارای خرید و فروش کالاهای تولید خارج نیز استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی با ۲۴۴۸، ۸۰۶ و ۶۷۲ کارگاه دارای بیشترین تعداد از این حیث بوده‌اند. همچنین استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب با ۸۷۸۶، ۵۶۶۱ و ۴۷۵۹ تعداد، بیشترین کارگاه را در زمینه خرید و فروش هر دو کالای تولید داخل و خارج در کل کشور دارا می‌باشند.

تعداد کارکنان

نتایج طرح آمارگیری از کارگاه‌های عمده فروشی و خرده‌فروشی لوازم خانگی در سال ۱۳۹۲ نشان می‌دهد که در این کارگاه‌ها ۲۰۱۵۲۸ نفر کارکن (مرد و زن) مشغول به کار بوده،‌که استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب با ۴۳۴۶۷، ۲۷۲۱۹ و ۱۶۴۳۶ نفر دارای بیشترین کارکن و استان ایلام با ۳۹۹ نفر، کمترین تعداد کارکن را در بین استان‌های کشور دارا می‌باشند.

ارزش فروش و خرید کالاهای فروخته شده بدون تغییر شکل

نتایج طرح آمارگیری از کارگاه‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی لوازم خانگی ۱۳۹۲ نشان می‌دهد، ارزش فروش و خرید کالاهای فروخته شده به حساب خود بدون تغییر شکل به ترتیب ۱۷۲۰۷۲۷۴۰ و ۱۲۸۱۱۳۴۹۵ میلیون ریال می‌باشند، که استان تهران با ارزش ۵۲۷۳۴۷۷۹ میلیون ریال فروش و ۴۱۷۱۲۹۸۷ میلیون ریال خرید کالای بدون تغییر شکل دارای بیشترین ارزش در بین استان‌های کشور بوده است. پس از آن استان اصفهان با ۲۰۷۵۱۸۴۹ میلیون ریال فروش و ۱۴۲۱۵۱۴۱ میلیون ریال خرید و استان خراسان رضوی با ۱۶۱۷۲۰۶۶ میلیون ریال فروش و ۱۱۲۹۹۴۲۱ میلیون ریال خرید در رتبه‌های دون و سوم قرار دارند. استان ایلام با ارزش فروش و خریدی معادل ۳۱۹۰۱۹ و ۱۵۱۷۵۵ میلیون ریال دارای کمترین مقدار از این نظر بوده است.

تعداد لوازم خانگی داخلی و خارجی خریداری و به فروش رسیده

نتایج طرح آمارگیری از کارگاه‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی لوازم خانگی نشان می‌دهد در کل کشور حدود ۳۸۳۳۱۶۰ انواع لوازم خانگی شامل یخچال و فریزر، لباسشویی و ظرفشویی، تلویزیون، جاروبرقی، اجاق گاز و مبل خریداری شده است که تعداد ۱۵۴۹۱۳۸ تولید خارجی و ۲۲۸۴۰۲۲ تولید داخلی برآورد شده است. همچنین ۳۳۸۳۱۳۳ انواع کالا به فروش رسده که ۱۳۹۳۰۳۳ عدد تولید خارجی و ۱۹۹۰۱۰۰ عدد آن تولید داخلی برآورد شده است.

دلایل توجه مشتریان به کالاهای تولید شده در خارج کشور

نتایج طرح آمارگیری از کارگاه‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی نشان می‌دهد از دیدگاه مدیران کارگاه‌ها کیفیت بالاتر، لوکس بودن کالا، قیمت مناسب، قابل اعتماد بودن و خدمات پس از فروش بهتر کالاهای تولید شده در خارج کشور مهم‌ترین دلایل تمایل مشتریان به خرید کالاهای مورد پرسش می‌باشند که به ترتیب ۲۹۴۱۵، ۲۶۱۴۸، ۱۹۷۸۲، ۱۹۵۵۰، ۱۰۶۴۳ مدیر کارگاه در روز آمارگیری به آن رای داده‌اند.

افزایش در فروش کالاهای داخلی یا خارجی در صورت فروش اقساطی

نتایج طرح آمارگیری از کارگاه‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی لوازم خانگی نشان می‌دهد ار نقطه نظر مدیران این کارگاه‌ها، در صورت فروش اقساطی، مشتریان از هر دو نوع کالاهای تولید داخل و خارج خرید بیشتری خواهند نمود که ۵۰۵۱۲ مدیر کارگاه این گزینه را انتخاب کرده‌اند این در حالی است که ۴۰۳۰۸ مدیر کارگاه معتقدند با فروش اقساطی لوازم خانگی، کالاهای تولید داخل فروش بیشتری در بین مشتریان خواهند داشت و ۱۹۸۷۰ مدیر کارگاه نیز بر این عقیده هستند که فروش کالاهای خارجی در شرایط فروش اقساطی بیشتر خواهد شد.

واکنش مشتریان به افزایش قیمت کالاهای خارجی

به گزارش ساعت ۲۴، نتایج طرح آمارگیری از کارگاه‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی لوازم خانگی نشان می‌دهد به عقیده مدیران کارگاه‌ها در صورت افزایش قیمت کالاهای خارجی ناشی از نوسانات تعرفه کالاهای وارداتی واکنش مشتریان به صورت ذیل بوده است:

از دیدگاه ۳۷۲۸۸ مدیر،‌ با افزایش این تعرفه‌ها، مشتریان عکس‌العمل نشان نمی‌دهند و خرید خود را انجام می‌دهند در حالی که ۳۶۵۱۱ مدیر معتقدند که مشتراین خرید خود را به تاخیر می‌اندازند و ۱۹۹۲۲ مدیر نیز بر این عقیده می‌باشند که مشتریان کالاهای تولید داخل را جایگزین کالاهای تولید خارج در این شرایط می‌نمایند، همچنین ۱۴۷۹۸ مدیر نیز اعتقاد دارند که مشتریان در صورت افزایش قیمت کالاهای وارداتی ناشی از افزایش تعرفه کالاهای وارداتی از خرید کالای مورد نظر منصرف می‌شوند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها