رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 216085

۸۵۰ هزار زائر اربعین وارد کشور شدند

ساعت 24- وزیر کشور گفت: تاکنون ۸۵۰ هزار زائر اربعین تاکنون از طریق مرزهای سه گانه مهران در استان ایلام و شلمچه و چذابه در استان خوزستان وارد کشور شده اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی روز شنبه در نشست ستاد اربعین استان ایلام در پایانه مرزی مهران افزود: از حدود ۲ میلیون زائر خروجی امسال تاکنون ۸۵۰ هزار زائر وارد کشور شده اند که اگر با همین نسبت ورود زائران را داشته باشیم با کمبود امکانات و تدارکات مواجه نخواهیم شد.

وی اضافه کرد: در استان خوزستان شرایط و امکانات بیشتر فراهم بود بنابراین تصمیم بر این شد که تعداد بیشتری از زائران از مرزهای شلمچه و چزابه تردد کنند و این موضوع نباید به معنای ضعف یا قوت مرزی خاص تلقی شود.


رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه مردم ایلام و مهران در آزمون بزرگ خدمت به زائران اباعبداله الحسین(ع) سربلند بیرون آمدند، تاکید کرد: باید در زمینه توزیع زائران متناسب با امکانات موجود مردم را توجیه کنند.


وزیر کشور به بازدید هوایی از نحوه خدمات رسانی به زائران در استان ایلام و شهرستان مهران اشاره کرد و گفت: تمام کوچه و خیابان ها در مسیر تردد زائران مملو از جمعیت بود و مردم با نهایت احترام و گشاده رویی در خدمت زائران هستند و اگر توصیه هایی می شود تنها با هدف مدیریت خدمات رسانی است.


وی یادآور شد: اربعین حسینی کار بسیار عظیمی است و هر چقدر ابعاد کار را برآورد کنیم و بسنجیم عظمت آنرا به معنای واقعی درک نخواهیم کرد.


وی افزود: انجام این کار بزرگ خارج از حوزه اراده و بسیج همه امکانات آن هم در زمان محدود است و رساندن ۲ میلیون زائر از در منازل شان به کربلا و سپس بازگشت انها تا منزل در کمال امنیت و آرامش و تامین تغذیه، اسکان، دارو، درمان و حمل و نقل آنها کار آسانی نیست و به طور قطع در همه مراحل کار لطف خدا شامل حال مسئولان شده است.


وزیر کشور با بیان اینکه کارهای بسیار زیادی انجام شده است، گفت: اتفاقات زیادی می توانست بیفتد اما مدیریت و کنترل شد و مساله باید دقیق و موشکافانه بررسی شده و گام های بعدی محکم تر و با کنترل و مدیریت بهتری برداشته شود.


رحمانی فضلی اظهار کرد: طی یکسال گذشته ستاد اربعین فعال بوده و همه زحمت کشیدند و یک هفته بعد از اربعین سال گذشته از همه اعضا خواستم بی رحمانه خود را نقد کنند.


وی تاکید کرد: نتیجه همه برنامه ریزی های پنهان و آشکار این بود که امسال با افتخار اعلام کردیم که امادگی برای پذیرایی از ۲ میلیون زائر را داریم.


وزیر کشور همچنین گفت: در نتیجه رایزنی های انجام شده امسال دولت عراق براحتی برای زائران حتی برای اتباع خارجی که سال قبل معضل ما بودند، روادید صادر کردند.


رحمانی فضلی یادآور شد: آنها تلاش کردند برای ما امنیت برقرار کنند و دوستان ما در داخل عراق نیز لحظه به لحظه پیگیری کردند تا امکان سرویس دهی به ۲ میلیون زائر آن هم در یک کشور دیگر فراهم شود لذا نباید این کار عظیم با چند اشکال که طبیعی نیز هست، نادیده گرفته شود.


وی با بیان اینکه در سه چهار روز گذشته شرایط پرفشار و سختی را تحمل کردیم، اضافه کرد: باید به دولت عراق نیز حق دهیم که در شرایطی که امکان گرفتن روادید را برای همه افراد فراهم کرده اند از پذیرش افراد بدون گذرنامه و روادید خودداری کنند.


وی تاکید کرد: با وجود تمامی تلاش ها و اقدامات انجام گرفته گام های بلندی هنوز داریم که برداریم اما مهمتر از همه اینها خود مردم هستند که با هوش، دوراندیشی و سازمان پذیری بالا بسیار خوب کار کردند.


وزیر کشور گفت: افرادی که بدون مدارک معتبر به مرز مهران آمده بودند همه عاشق امام حسین(ع) بودند و هرچند برای ما هزینه درست کردند اما اگر تبعیت و همراهی آنها نبود کار انجام نمی شد.


رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه باید شکرگزار خداوند باشیم، اضافه کرد: این شکرگزاری به معنای نفی اشکالات و آسیب ها نیست و یکی از نیازهای ما برای سال آینده این است که باید گذرگاه های مرزی کشورمان افزایش یابد هر چند امسال نیز قصد افزایش تعداد گذرگاه ها را داشتیم اما موفق نشدیم.


وی اظهار کرد: مساله اربعین نباید دولتی شود و اربعین جزو رویدادهای حماسی، ملی، مذهبی و دینی ما است و تمام انرژی ما بر ظرفیت مردم متکی است.


رحمانی فضلی تاکید کرد: هیچکس ادعا نمی کند اربعین کار دولت است بلکه کار مردم و نظام است و حق نداریم امتیاز، ضعف و قوت و قدرت اربعین را بین مسئولان توزیع کنیم.


وی گفت: موضوع اربعین نباید به گونه ای تجلی پیدا کند که به یک موضوع اختلافی تبدیل شود زیرا هر کس متناسب با مامویت و وظایف خود به زائران خدمت کرده است.


بر اساس اعلام مسئولان استان ایلام بیش از یک میلیون نفر از مرز مهران خارج شده و حدود ۳۵۰ هزار نفر نیز وارد شده اند، این مرز بدلیل برخورداری از مزیت نزدیکی و کوتاهی مسافت تا کربلا انتخاب اول زائران اربعین است.


هم اکنون موج ورود زائران به کشور از طریق مرز بین المللی مهران در فاصله ۹۵ کیلومتری جنوب باختری شهر ایلام آغاز شده است.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها