رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 216296

با حفظ تعادل در مناسبات پدیدار شده پس از برجام

ایران در دام تندروهای امریکایی نیفتد

ساعت ۲۴- باراک اوباما رییس‌جمهور امریکا که تا چند هفته دیگر جایش را به دونالد ترامپ می‌دهد در ۳-۴ سال اخیرگام‌های بلندی در مسیر حذف و یا کاهش خصومت میان کشورش و برخی دیگر از کشورها برداشت. او به کوبا سفر کرد و با برادران «چه گوارا» حرف زد و سفارتخانه‌های دو کشور را پس از نیم قرن باز کرد.

جان بولتون
dir="RTL" style="text-align:justify">اوباما به ویتنام رفت تا آخرین شعله‌های خشم رهبران و مردم این کشور نسبت به امریکا را فرو نشاند. اوباما در برابر تندروهای امریکایی که خواستار دخالت بیشتر در امور ایران بودند ایستاد و مصالحه برجام را ساماندهی کرد. حال او و گروهش آماده رفتن از کاخ سفید هستند و به زودی دونالد ترامپ و اعضای دولتش زمام امور را دراختیار می‌گیرند.

آن طور که از سابقه افراد مورد نظر ترامپ برای اداره دولت امریکا برمی‌آید کسانی که با او به کاخ سفید می‌آیند علاقه دارند رفتاری عکس او با ما داشته باشند. آنها می‌خواهند در مناسبات با ایران تجدیدنظر کرده و برجام را بررسی یا آن را لغو کنند. تندروهای امریکایی که حالا نیروی بیشتری در امریکا دارند تمایل دارند که ایران رفتاری برخلاف مفاد مصالحه برجام در عمل نشان دهند تا بهانه به دستشان بیفتد و آرزوی خود را اجرایی کنند. بررسی‌های دقیق از محتوای سخنان سیاستمداران کشورهای اروپایی برمی‌آید که آنها تمایل دارند برجام باقی بماند تا تنش‌ها کاهش یابد و اقتصاد ضعیف آنها در چاله‌های بزرگتر نیفتد.

منتقدان دولت یازدهم که برخی از آنها انگار از آمدن ترامپ چندان ناراضی نیستند با استناد به هر ترفند درست یا نادرستی دولت را تهدید یا تشویق می‌کنند که برجام را لغو کند و یا اقدام‌هایی در مسیر احیای دوباره شرایط پیش از برجام از حوزه‌های گوناگون بردارد. این گروه تندروی داخلی در پیمانی نانوشته با تندروهای امریکایی می‌خواهند اثری از برجام نباشد تا آنها نقشه‌های بعدی خود را اجرا کنند. تندروهای داخلی انگار یادشان رفته است که دلایل تغییر استراتژیک ایران در تعامل یا تقابل با غرب چه بود؟ این طیف‌های کوتاه‌نگر به زودی فراموش کرده‌اند که نرخ رشد اقتصاد ایران در پی تشدید تحریم‌ها ۲ سال پشت سر هم منفی شد و قدرت خرید شهروندان ایرانی به طور متوسط ۲۰ درصد کاهش را تجربه کرد و کار برای مصالحه آماده شد. طیف‌های رادیکال ایرانی توجه ندارند که تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران می‌تواند وضع را به قبل از ۱۳۹۳ برگرداند.

شاید اروپایی‌ها با ایران همدل و همزبان باشند اما منافع آنها در دادوستد با اقتصاد امریکا ده‌ها برابر تعامل اقتصادی با ایران است و هرگز امریکا را رها نخواهند کرد تا با ایران متحد شوند. رهبران چین و روسیه نیز در ۱۰ سال گذشته نشان داده‌اند که در هر حال نمی‌خواهند منافع بزرگ تعامل با امریکا را به پای دوستی با ایران قربانی کنند. نباید اجازه داد که امریکا دنیا را به این سمت بکشاند که ایران بدعهدی می‌کند و ماهیت برجام را زیر پا گذاشته و از آن عبور کرده است.

به گزارش ساعت ۲۴، در روزهای پس از اعلام پیروزی ترامپ برخی سیاستمداران معتدل ایرانی مثل رییس مجلس با صراحت گفتند که نباید درباره ترامپ شتابزده قضاوت کرد و شماری از کارشناسان نیز اعتقاد دارند که ترامپ رییس‌جمهور با ترامپ در حال مبارزه تفاوت خواهد داشت. افتادن در دام تندروهای امریکایی که حالا دولت و مجلس‌ها را در اختیار دارند سادگی است و نباید در این تله گیر کرد.

ایران باید برای اقتصاد بیمار خود فکر کند و آنچه در دنیا مرسوم است را انجام دهد: شفافیت در مواجهه با نهادهای بین‌المللی، حذف رانت و فساد از مناسبات داخلی و تهیه سرمایه‌های کلان برای عبور از رشد پایین.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها