رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 216301

ناسیونالیست‌تر از پوتین روسی و پینگ چینی

ترامپ اتحادیه اروپا و چین را می ترساند

ساعت ۲۴- ناسیونالیسم از همه ابزارها برای قدرتمندتر شدن یک سرزمین و یک حزب یا یک فرد استفاده می کند و مقوله ای بسیار قدرتمند برای تحریک احساسات گروه‌های گوناگون به ویژه گروه‌های کم درآمد جامعه ها است.

ترامپ
dir="RTL" style="text-align:justify">دونالد ترامپ منتخب شهروندان آمریکایی برای تصدی منصب رییس جمهوری تا چهار سال آینده از حربه ناسیونالیسم اقتصادی استفاده کرد و به پوتین و پینگ که روسای جمهور روسیه و چین هستند نشان داد می توان از حربه آنها برای هراس افکنی استفاده کرد. این هراس اکنون کشوری مثل چین را گرفته است که ترامپ راه ورود کالا با نرخ تعرفه حد اقل از چین را ناهموارکند و اجازه ندهد چینی ها به هرمیزان کالا به ایالت های آمریکا صادرکنند.

هشدار ترامپ مبنی بر خروج احتمالی از پیمان‌های تجاری آزاد منطقه ای و جهانی می خواهد از اقتصاد آمریکا حمایت کند موجی از هراس در دل رهبران پکن انداخته و البته سایر کشورهای ناسیونالیسم مثل روسیه را نیز تهدید می کند. دویچه وله در این باره تفسیری را تهیه و منتشر کرده است که می‌خوانید.

رهبران ۲۱ کشور جهان برای شرکت در اجلاس اپک در لیما گرد آمده‌اند. یکی ازموضوع‌ها نگرانی از مواضع اقتصادی ترامپ است. او قراردادهای تجارت آزاد را علت تضعیف اقتصاد آمریکا می‌داند. اوباما و پوتین هم در این اجلاس دیدار می‌کنند.باراک اوباما پس از سفر اروپایی خود جمعه‌شب (۱۸ نوامبر/ ۲۸ آبان) برای شرکت در اجلاس رهبران اپک (مجمع اقتصادی آسیا- اقیانوسیه) وارد لیما، پایتخت پرو شد.ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز قرار است برای شرکت در اجلاس اپک وارد لیما شود. گرچه برای مذاکره رسمی میان اوباما و پوتین برنامه‌ای تنظیم نشده، ولی انتظار می‌رود که آنها دیدار کوتاهی با یکدیگر داشته باشند.در ماه‌های اخیر بحران سوریه و اختلاف بر سر آتش‌بس در این کشور اختلافات میان روسیه و آمریکا را شدت بخشیده است. ، اوباما در حاشیه دیدارش با شماری از رهبران اروپا در برلین، از جانشین خود، دونالد ترامپ خواست در صورتی که روسیه به «ارزش‌های مورد قبول آمریکا و عرف بین‌المللی» پاببند نماند در برابر این کشور بایستد.

او گفت ترامپ نباید وارد توافقات و معاملاتی با روسیه شود که به ضرر کشورهای کوچکی تمام شود که با روسیه مشکل دارند. دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری از ضرورت همکاری با روسیه در حل بحران سوریه سخن گفت و شخصیت پوتین را ستود.اظهارات اوباما با انتقاد سخت سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه همراه شد. لاوروف با اشاره به مناسبات تنش‌آلود میان واشنگتن و مسکو، اوباما را متهم کرد که به ادامه این تنش علاقه‌مند است، «در حالی که این به نفع مردم آمریکا نیست.»

نگرانی از رویکردهای دولت جدید آمریکا

اپک ۲۱ کشور را در برمی‌گیرد که ۵۷ درصد اقتصاد دنیا را در دست خود دارند. آمریکا با ۱۰ کشور از این مجموعه (ویتنام، شیلی، استرالیا، سنگاپور، برونئی، کانادا، مالزی، مکزیک، نوزیلند و پرو) اوایل سال ۲۰۱۶ قرارداد «تجارت آزاد ترانس‌پاسفیک» را امضا کرده که در صورت تصویب آن در مجالس ۱۲ کشور جنبه اجرایی پیدا می‌کند. کشورهای عضو قرارداد ۴۰ درصد اقتصاد دنیا را در اختیار دارند. این قرارداد بخشی از تلاش آمریکا برای مقابله با فرادستی چین در اقتصاد منطقه تلقی می‌شود.

در حاشیه اجلاس لیما، ملاقاتی هم میان اوباما و شی جین‌پنیگ، رئیس جمهور چین برنامه‌ریزی شده است. ترامپ در کارزار انتخاباتی خود قول داد که قرارداد ترانس‌پاسفیک را هم مشمول بازبینی یا احتمالا فسخ کند تا «فرصت‌های کاری برای مردم آمریکا از دست نرود.» مواضع اقتصادی ترامپ در مخالفت با پیمان‌های تجارت آزاد نگرانی‌هایی را در میان هم‌پیمانان آمریکا برانگیخته است. او بسیاری از قراردادهای تجارت آزاد میان آمریکا و کشورهای دیگر را دلیلی برای تضعیف اقتصاد این کشور می‌داند. او قول داده است که قرارداد نفتا که از سال ۱۹۹۵ میان مکزیک و کانادا و آمریکا در جریان است را نیز بازبینی یا فسخ کند.

به گزارش ساعت ۲۴، با این همه مسئول امور اقتصادی دولت اوباما در لیما کوشیده است که به حاضران در اجلاس اپک آرامش خاطر دهد. او گفته است که تازه ده روز از انتخابات آمریکا می‌گذرد. از این رو باید تحمل داشت و منتظر ماند تا دوران گذار از اوباما به ترامپ طی شود و دولت جدید اولین تصممیات خود را اعلام کند. او در عین حال نسبت به شکست قرارداد «تجارت آزاد ترانس‌پاسفیک» هشدار داد و گفت: «چنین شکستی در همان سال‌های اول ضرر و زیانی به مبلغ ۹۴ میلیارد دلار را متوجه آمریکا کرد.» پدرو پابلو کوشنسکی، رییس جمهور پرو نیز در سخنرانی افتتاحیه اجلاس پرو در اشاره‌ای ضمنی به مواضع ترامپ هشدار داد که آمریکا نباید به انزواگرایی اقتصادی روی بیاورد. او گفت که تجارت جهانی دوباره جان می‌گیرد و بر سیاست‌های حمایت‌گرانه و ملی‌گرایانه غلبه می‌کند. کوشنسکی خواهان آن شد که شرکت‌کنندگان از اجلاس پرو پیامی حاکی از حمایت از تجارت آزاد به دنیا بفرستند.

در همین حال، ورود رودریگو دوترته، رئیس جمهور پوپولیست و بحث‌انگیز فیلیپین به لیما هم با توجه و حساسیت همراهی می‌شود. او که اوباما را «حرامزاده» توصیف کرده و در صدد لغو همپیمانی استراتژیک کشورش با آمریکا و نزدیکی به چین است، از اولین کسانی بود که پیروزی ترامپ را تبریک گفت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها