رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 216790

نقدی بر اظهارات عجیب دبیرکل جامعه روحانیت مبارز

ساعت24-تصور کنید که این سخن آقای موحدی کرمانی در رسانه های غربی منتشر شود و بخواهند به استناد همین سخن، علیه نظام تبلیغ کنند؛ آیا دستاویزی بهتر از این می شود به دست شان داد؟

موحدی کرمانی
style="text-align:justify">دبیرکل جامعه روحانیت مبارز درباره ماجرای لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد گفته است: سخنان او به صلاح کشور نیست. مطهری ابتدا باید نظراتش را با حضرت آقا تطبیق کند و برود پیش ایشان بگوید که من قصد دارم این حرف را بزنم.

این که در پس پرده لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد چه گذشته است و آیا سخنان او به صلاح کشور است یا خیر و آیا اقدام دادستانی مشهد در ممانعت از سخنرانی نائب رئیس مجلس درست بوده است یا خیر، موضوع این بحث نیست.

دغدغه نوشتار حاضر، سخنان عجیب و غریبی است که آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی زده است و بیم آن می رود اگر این موضع گیری نقد نشود، مسیر آزادی بیان در کشور به بیراهه رود.

این که آیت الله موحدی کرمانی گفته است مطهری ابتدا باید نظراتش را با رهبری تطبیق کند و برود پیش ایشان و بگوید من می خواهم این حرف ها را بزنم، قبل از آن که محدود کننده آزادی بیان یا نقدی باشد بر علی مطهری، موضع گیری آشکار علیه رهبر انقلاب و جایگاه رفیع رهبری در نظام جمهوری اسلامی است.
تصور کنید که این سخن آقای موحدی کرمانی در رسانه های غربی منتشر شود و بخواهند به استناد همین سخن، علیه نظام تبلیغ کنند؛ آیا دستاویزی بهتر از این می شود به دست شان داد که بر اساس آن بگویند: ایها الناس و آی مسلمانانی که جمهوری اسلامی ایران می خواهد الگوی حکومتی تان باشد! بدانید و آگاه باشید که در ایران باید قبل از حرف زدن پیش رهبر انقلاب بروید و به او بگویید که چه خواهید گفت و اگر تطبیق مواضع صورت گرفت و حرف تان تأیید شد، آنگاه می توانید در جمع نیز همان حرف ها را تکرار کنید!

آیا واقعاً چنین است؟ و آیا اساساً رهبر انقلاب نیز چنین موضعی دارند؟
کافی است به دیدگاه های رهبری که بارها و بارها بیان شده است مراجعه کنیم تا بدانیم آنچه آقای موحدی کرمانی گفته است، کاملاً بی اساس و اجحاف به رهبری است ، کما این که خودش نیز، قبل از گفتن این سخنان، نزد رهبری نرفته و به ایشان نگفته است که من می خواهم چنین حرفی بزنم. ضمن این که حرف های خودش نیز بر خلاف ادعایش کوچک ترین انطباقی با مواضع رهبر انقلاب در باب آزادی بیان و عقیده ندارد.

به چند مورد از بیانات رهبری در این باب نگاه کنید:

- هیچ نظر کارشناسی که مخالف با نظر رهبری باشد به معنای مخالفت با ولایت نیست.
کار کارشناسی و دقیق علمی، به هر نتیجه‌ای که برسد، برای صاحب آن نظر، معتبر است و نباید مخالفت با نظام تعبیر شود. 16 مرداد 1391

- آنی که کمک میکند به پیشرفت کشور، آزادی واقعیِ فکرهاست؛ یعنی آزادانه فکر کردن، آزادانه مطرح کردن، از هو و جنجال نترسیدن، به تشویق و تحریض این و آن هم نگاه نکردن. 6 آبان 1388

- بارها گفته‌ایم حرف مخالف رهبری، نه جرم است و نه معارضه‌ای با آن می‌شود. 13 تیر 1395

حال قضاوت کنید که اگر از منظر مصلحت سنجی هم - که در سخنان آقای موحدی کرمانی هم بدان اشاره شده است - به موضوع بنگریم، آیا سخنان ایشان خلاف مصلحت کشور است یا سخنانی علی مطهری که به دلیل لغو سخنرانی اش هرگز بیان نشد؟!

البته از منظر آزادی بیان که این نوشتار در پاسداشت آن منتشر شده است، سخنان آیت الله موحدی کرمانی هم سخنی است در کنار همه سخنانی که باید آزادانه در جامعه گفته شوند و مردم نیز به تعبیر قرآن، بهترین سخن را برگزینند: «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ».

عصرایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها