رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 217087

خانم بازیگر: با این دستمزدها بیکار باشم بهتر است

ساعت24-شبنم فرشادجو ازجمله بازیگرانی است که در تئاتر در قالب تیپ‌ها و کاراکترهای متفاوتی روی صحنه رفته اما او را بیشتر در تلویزیون و معمولا در کارهای طنز دیدیم.

سینما
شبنم فرشادجو ازجمله بازیگرانی است که در تئاتر در قالب تیپ‌ها و کاراکترهای متفاوتی روی صحنه رفته اما او را بیشتر در تلویزیون و معمولا در کارهای طنز دیدیم.آخرین مجموعه‌ای که با بازی او روی آنتن رفت سریال «در حاشیه» به‌کارگردانی مهران مدیری بود و در سینما هم با ایفای نقشی کوتاه و جدی در فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» به‌کارگردانی فرزاد موتمن دیده شد. او این اواخر پیشنهادات تلویزیونی‌اش را رد می‌کند چراکه دوست دارد با کاری خوب به این مدیوم بازگردد در این‌باره و فعالیت‌های اخیرش با او گپی زدیم که در ادامه می‌خوانید.



مدتی است شما را کمتر در قاب تلویزیون می‌بینیم؛ علت این غیبت چیست؟

در حال‌حاضر به‌خاطر پیشنهاد نقش‌های کلیشه‌ای تصمیم گرفتم مدتی از تلویزیون فاصله بگیرم.

در تک‌سکانسی از فیلم سینمایی «آخرین بار کی سحر رو دیدی؟» بازی متفاوت و خوبی را از شما دیدیم، نمی‌خواهید از فضای طنز فاصله بگیرید و چنین نقش‌هایی را بیشتر تجربه کنید؟

با وجود این‌که نقش‌های جدی بسیاری در تئاتر ایفا کردم اما مخاطب عام من را به‌واسطه حضورم در آثار طنز، بیشتر با نقش‌های این ژانر شناخته است و پیشنهاداتی هم که به من می‌شود همین سمت‌وسو را دارد. در صورتی که من ٢١ سال است که تئاتر کار می‌کنم و نقش‌های طنز و تراژدی زیادی بازی کردم و حتی چندی پیش با نمایش «هملت» در جشنواره تئاتر شکسپیر کشور لهستان حاضر شدم. به‌همین دلیل عامدانه از تلویزیون فاصله گرفتم تا با نقشی متفاوت از نقش‌های گذشته بازگردم.

شما همیشه به موازات فعالیتتان در تلویزیون، روی صحنه تئاتر هم دیده می‌شدید و سابقه درخشانی در این حوزه دارید، فارغ از بازیگری علاقه‌ای به تجربه کارگردانی تئاتر ندارید؟

من در دانشگاه کارگردانی تئاتر خواندم و فارغ از بازیگری در این سمت هم کار کردم و جایزه گرفتم. در حال‌حاضر نمایشنامه‌های زیادی خوانده‌ام و همچنان می‌خوانم تا متن خوبی را پیدا کنم و روی صحنه ببرم اما شرایط بسیار سخت شده است؛ از شورای نظارت گرفته تا قرار گرفتن در نوبت اجرا و گرفتن سالن و هزاران مشکل دیگر، کار در این حوزه را پرماجرا و دشوار می‌کند.

شما ازجمله بازیگرانی هستید که همواره در این سال‌ها در تلویزیون فعالیت داشتید، فکر می‌کنید با تغییر مدیریت‌ها و بالطبع سیاست‌گذاری‌ها در سازمان صداوسیما اتفاقات بهتری را در آینده شاهد خواهیم بود؟ به‌واسطه حرفه خودتان مشخصا وضعیت بازیگران را می‌گویم.

چندی‌پیش که در جریان مذاکره برای قبول یک نقش در سریالی تلویزیونی با دوستان صحبت می‌کردیم به من گفتند در حال‌حاضر کیفیت آنقدر مهم نیست که همه کارگردان‌ها سریال‌های الف ویژه بسازند، سریال‌های رده الف را کسی مثل داوود میرباقری می‌سازد و بقیه بودجه در حوزه سریال‌سازی تخصیص پیدا می‌کند به تعدادی سریال با درجه ب، یعنی به‌جای آن‌که با بودجه مشخص شده در این حوزه دو سریال الف ویژه تولید شود، 10 سریال با درجه ب ساخته می‌شود. این اتفاق در میزان دستمزدها هم تاثیرگذار است و من به‌همین دلیل پیشنهاد بازی در مجموعه‌های تلویزیونی را رد کردم. البته شاید سیاست‌گذاری درستی باشد! باید صبر کرد و نتیجه را دید.

پیش‌بینی خودتان چیست، به‌نظرتان این سیاست‌گذاری نقطه روشنی دارد؟

اگر این اتفاق باعث اشتغال‌زایی شود و هنرمندان بیشتری سر پروژه‌ها حاضر شوند می‌تواند حرکت خوبی به‌حساب بیاید اما این نکته را هم باید بگویم که تقسیم بودجه تعریف شده میان چندین اثر و بستن قرار داد در سطح کیفی ب، باعث می‌شود دستمزدها هم به‌مراتب پایین بیاید. در چنین شرایطی من با خودم فکر می‌کنم اگر تئاتر کار کنم و مثلا 5 میلیون تومان بگیرم خیلی بهتر و ارزشمندتر است تا سراغ کاری بروم که کمتر از سریال «در حاشیه» به من دستمزد می‌دهند.

در میانه صحبتتان از رد کردن یک پیشنهاد حرف زدید، ممکن است کمی بیشتر در این‌باره توضیح ‌دهید؟

پیشنهاد بازی در مجموعه تلویزیونی برای شبکه دو سیما را داشتم که قصه آن در دهه60 می‌گذشت و به‌واسطه مقطع تاریخی و فیلمبرداری آن در شهرستان، سختی‌های خاص خودش را داشت و دستمزد پیشنهادی آن‌ها هم‌تراز قراردادهای دو یا سه سال پیش من بود، به‌همین دلیل قبول نکردم و به‌نظرم با چنین شرایطی بیکار باشم بهتر است.

با این تفاسیر، این روزها مشغول چه فعالیتی هستید؟

در حال‌حاضر کاپیتان تیم اسکواش هنرمندان هستم و به‌دلیل این‌که در آستانه مسابقات لیگ هستیم بخشی از وقتم را به تمرینات تیم اختصاص دادم. همچنین فعالیتی در حمایت از حوزه‌های مختلف محیط‌زیست دارم و فارغ از آن در زمینه بازیگری مشغول ارزیابی چند پیشنهاد هستم.

همان‌طور که خودتان گفتید نام شما را به‌عنوان نماینده هنرمندان در حوزه فعالیت‌های محیط‌زیستی بسیار شنیده‌ایم، عملکرد تلویزیون و برنامه‌هایی نظیر «خندوانه» را در حمایت از محیط‌زیست و کمپین‌های مربوط به آن چگونه می‌بینید؟

عملکرد برنامه «خندوانه» درخصوص به جریان انداختن کمپین‌های محیط‌زیستی در میان مردم، عالی و به‌شدت تاثیرگذار بود. من از رامبد جوان بسیار تشکر می‌کنم چراکه در مواجهه با بحران آب، با به راه انداختن کمپین قطره‌قطره از طریق برنامه‌اش کمک خوبی به ما کرد. «خندوانه» استارت خوبی زد و به این وسیله برای مردم فرهنگ‌سازی کرد و ما هم به‌موازات این جریان در حوزه‌های مختلفی چون ریزگردها، زباله، جنگل‌ها و... فعالیت می‌کنیم.
صبا
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها