رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 218627

سکوت معنادار و مرموز بانک مرکزی درباره رشد شتابان قیمت دلار

دلار بار دیگر سفره ایرانیان را کوچک میکند

ساعت ۲۴- رییس کل بانک مرکزی و معاونان او که در ماه‌های اخیر و حتی هفته‌های اخیر به هر مناسبتی در رادیو و تلویزیون و مطبوعات حاضر بودند اکنون نزدیک به ۱۰ روز است که حرفی درباره شتاب قیمت دلار به ریال نمی‌زنند.

سیف
dir="RTL" style="text-align:justify">سایت بانک مرکزی اخبار سخنرانی‌ها را منتشر می‌کند و فخرفروشی می‌کند که بانک‌ها چقدر هزار میلیارد تومان وام داده‌اند و قرار است که با کدام کشور رابطه بانکی ایجاد شود. آیا بار دیگر ایرانیان از مسیر رشد شتابان دلار با تهدید مواجه خواهند شد؟

قیمت هر دلار امریکا در مدتی کمتر از ۳ ماه رشدی حدود ۱۰ درصد را تجربه کرده به مرزهای ۳۸۵۰ تومان نیز رسید. کارشناسان ارزی دلایل پرشماری را درباره جرایی رشد شتابان ارز بیان کرده‌اند که کامل‌ترین این دلایل را حمید عزیزی در روزنامه دنیای اقتصاد نوشته است.

پیامدهای این رشد شتابان در زندگی شهروندان چه خواهد بود؟ در صورتی که بانک مرکزی و دولت به هر دلیل نتوانند قیمت دلار را به زیر ۳۵۰۰ تومان بیاورند نه‌تنها افتخار تثبیت نوسان ارزها را از دست می‌دهند بلکه باید با پیامدهای تورمی آن نیز مقابله کنند. آن‌طور که تجربه نشان می‌دهد افزایش شدید قیمت دلار در یک دوره کوتاه‌مدت این پیام را می‌دهد که وضع بدتر خواهد شد و تلاش برای خرید ارز را بیشتر می‌کند و اثرات روانی این بازی به معنای افزایش دوباره نرخ دلار است.

بانک مرکزی که می‌توانست و می‌تواند با توضیح دادن و حرف زدن درباره دلایل و پیامدهای افزایش نرخ دلار فضای بازار را از التهاب فوق‌العاده دور کند حالا باید توضیح دهد که چه خواهد کرد. در سال‌های اخیر هر گاه نرخ دلار رشد شتابان داشته است فروشندگان کالا و خدمات بر اساس نوع کالا و خدمتی که عرضه می‌کنند قیمت‌های خود را با این رشد هماهنگ کرده و افزایش قیمت را در دستور کار گذاشته و اجرا کرده‌اند.

رشد قیمت کالاها و خدمات عرضه شده در هفته‌های آینده تنها دستاورد دولت در حوزه کلان – یعنی مهار تورم – را نیز با تهدید جدی مواجه خواهد کرد. دولت اعتراف می‌کند که بخش عمده‌ای از واردات کشور کالاهای سرمایه‌ای و کالاهای واسطه‌ای است و این یعنی پذیرش قیمت تمام شده تولید و واردات و تحمیل قیمت‌های نسبی تازه در سطح بالاتر به مصرف‌کنندگان.

به گزارش ساعت ۲۴، ایرانیان برای چندمین بار از سال ۱۳۹۰ تا امروز در معرض تهدید دلار گران قرار می‌گیرند و دسترنج خود را از دست می‌دهند. آنهایی که در اوایل تابستان امسال توانستند دلارهای حدود ۳۴۰۰ تومان خریداری کنند اکنون خرسندترین افراد هستند و به زودی شاهد کوچ سرمایه‌ها از بازار سرمایه به سمت بازار ارز خواهیم بود.

آیا دولت همین را می‌خواهد؟ آیا افزایش قیمت ارز خواسته دولت است تا در زمستان امسال منابع لازم برای پرداخت پاداش و عیدی میلیون‌ها کارمند خود را فراهم کند؟ سکوت بانک مرکزی بر ابهام‌ها اضافه می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها