رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 218731

سید حامد واحدی، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران

مشکل فقط بانک‌ها نیستند کلیت اقتصاد باید اصلاح شود

ساعت ۲۴- سیاست‌های اقتصادی ۳ سال اخیر نیز به هر دلیل که بخشی از آن می‌تواند به شرایط تحریم و ناسازگاری‌های سیاست داخلی باشد نتوانسته است قفل رکود را باز کند.

حامد واحدي
dir="RTL" style="text-align:justify">با وجودی که دولت اعلام کرده است امسال رشد ۵ درصدی خواهیم داشت اما این رشد تنها از مسیر رشد ارزش فروش نفت خام و میعانات گازی صادر شده است. این چیزی است که اقتصاددانان و فعالان اقتصادی آن را تکرار می‌کنند، بخشی از قفل بودن درهای رونق اما به شرایط نامساعد تامین مالی بنگاه‌ها برمی‌گردد.

سید حامد واحدی عضو هیات رییسه اتاق تهران که عموما تحلیل‌هایش مبتنی بر واقعیت‌های موجود بنگاه‌های فعال است، می‌گوید آن گروه از کسانی که در فضای واقعی اقتصاد ایران نفس می‌کشند می‌دانند و می‌گویند هنوز در شرایط رکود قرار داریم. اگر بخواهیم محافظه‌کارانه‌تر سخن بگوییم این است که فرآیند توسعه در بنگاه‌های کشور متوقف شده است.

عضو هیات رییسه اتاق تهران معتقد است متاسفانه در حال حاضر همچنان رکود در اقتصاد ایران وجود دارد. البته که اظهارنظرهای کارشناسی می‌گوید که وضعیت اقتصاد ایران دیگر رکود نیست و مساله رشد پایین است. این جریان یعنی اینکه هم روند توسعه عقب می‌ماند وهم اینکه مشلات ساختاری مانند بیکاری همچنان سر جای خود باقی خواهد بود. همه اینها نشان می‌دهد بنگاه‌های کشور به منابع دسترسی نداشته‌اند یا اگر دسترسی داشته‌اند این منابع کمتر از نیازهای واقعی بوده است. اما همه اینها یک تحلیل یکطرفه است واقعیت این است که اگر قرار بر اصلاح رویه‌هاست باید همه ساختارها بهبود یابند. قطعا اگر تکرار این موضوع می‌تواند راهگشا باشد: عمل به اقتصاد مقاومتی. همه فعالان اقتصادی باید آنقدر این واژه را تکرار کنند تا موضوع در ذهن مدیران و مردم جا بیفتد حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و اقتصاد مردمی یعنی بهبود وضعیت اقتصادی کشور.

به اعتقاد واحدی، موضوع نظام بانکی ابعاد گسترده‌ای دارد اما باید به چند نکته به صورت ویژه دقت کرد. در حال حاضر تولید به تسهیلات نیاز دارد و اساسا کشور نیازمند منابع بیشتر برای توسعه است. بخش خصوصی زمانی می‌تواند در مسیر پیشرفت حرکت کند که اساس نظام اداری کشور همراه و پشتیبان آن باشد. اما آنچه امروز در کشور رخ می‌دهد، ساختاری پیچیده با موانع اداری زیاد است. در نهایت فضای کسب و کار کشور با نقطه مطلوب فاصله پیدا می‌کند و در نهایت فرآیند توسعه با تاخیر مواجه می‌شود. موضوع اقتصاد ایران تنها مسائل نظام بانکی نیست. اگر قرار است اقتصاد ایران میزبان سرمایه‌گذاران خارجی و مشوق سرمایه‌گذاران داخلی باشد، باید تمامی ساختارهای حاکم بر فضای کسب و کار اصلاح شود. به طور نمونه در حال حاضر برنامه‌ اقتصاد مقاومتی دراختیار کشور است و در صورت عمل به این برنامه بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود. تنها نکته بسیار کلیدی این است که اگر قرار است که اصلاحی در نظام اقتصادی کشور صورت گیرد، باید این روش سراسری و یکدست باشد. بنابراین توجه خاص و تک‌بعدی به نظام بانکی به تنهایی مشکلات پیش روی ما را حل نمی‌کند. بنابراین باید ساختار حاکم بر فضای کسب و کار اصلاح شود تا در غالب آن وضعیت بانک‌ها هم بهبود یابد.

به گزارش ساعت ۲۴، عضو هیات رییسه اتاق تهران باور دارد قطعا راهکار این است که اقتصاد ایران در مسیر اصلاحی حرکت کند. خروج از بحران تنها به این نیست که به طور نمونه وضعیت بانک‌ها تغییر کند باید اساس اقتصاد ایران در مسیر رشد و بهبود حرکت کند که در دل آن وضعیت بانک‌ها نیز سامان یابد. وقتی گفته می‌شود که اقتصاد مقاومتی باید اجرایی شود، معنایش این است که حرکت اصلاحی کلید بخورد. بنابراین نباید تک‌بعدی نگاه کرد، ‌اصلاح نظام بانکی در خلا یعنی اینکه ما دیدگاهی فراگیر نداریم. اگر قرار است بانک‌ها اصلاح شوند، باید کل اقتصاد کشور به سمت اصلاحات برود. اینکه یک حوزه را به طور خاص تغییر دهیم، نتیجه نخواهد داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها