رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 218824

ته سیگار عاملی برای آلودگی محیط زیست

ساعت 24- کارشناس بهداشت محیط دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان اظهار کرد: ته سیگار عاملی برای آلودگی محیط زیست است.

جمال ناصحی‌فرد با اشاره به اینکه در بسیاری موارد مضراتی که دخانیات برای سلامتی افراد دارد بارها و بارها مرور می‌شود ولی مضراتی که ته سیگار برای محیط زیست دارد ناگفته می‌ماند، اظهار کرد: متاسفانه مصرف سیگار و گرایش به سیگار در بین قشر جوان افزایش یافته است و این امر علاوه بر اینکه باعث آسیب به سلامت افراد می شود، می‌تواند باعث آلودگی‌های محیط زیستی باشد.

وی ادامه داد: نکته مهمی که فراموش شده است آسیب ته سیگارها در تخریب محیط زیست است. ته سیگارها به دلیل داشتن عامل شیمیایی حاصل از سوختن و فلزات سنگین که در داخل سیگار وجود دارد می‌تواند خاک و آب را درگیر کند و باعث آلودگی آن‌ها شوند.

کارشناس بهداشت محیط دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه همواره ته سیگارها در معابر و مکان‌های عمومی به راحتی رها می‌شود، خاطرنشان کرد: مواد آسیب‌رسان این ته سیگارها با انتقال به محل دفع پسماند به دلیل اینکه پسماند ما غیر اصولی دفع می‌شود، می‌تواند آب‌های سطحی و خاک را آلوده کند. همچنین می‌تواند وارد آب‌های سطحی شده و آن‌ها را نیز آلوده کند و باعث ایجاد بیماری در افراد باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه بیماری‌های غیرواگیر در جوامع امروزی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند، گفت: به نظر می‌رسد در خصوص بیماری‌های واگیردار بهتر عمل شده است و این بیماری‌ها به دلیل داشتن عامل مشخص قابل کنترل‌تر هستند، اما بیماری‌های غیرواگیر نظیر سرطان بیماری‌های قلبی و عروقی بیماری‌های ناشی از تغذیه نادرست در حال افزایش هستند و یکی از عوامل ایجاد کننده این بیماری‌ها ته سیگارهای رها شده در محیط و استعمال دخانیات است.

ناصحی‌فرد افزود: دفع غیر اصولی پسماند در شهرها و دفع فاضلاب‌های غیر شهری به شیوه نادرست از عوامل دیگر ایجادکننده آلودگی‌های محیطی و سپس ایجاد بیماری‌های غیر واگیردار نظیر سرطان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کار در زمینه بیماری‌های غیرواگیر دار زمان‌بر است، خاطرنشان کرد: در جوامع امروزی انسان محیط را به خطر انداخته و به دلیل اثرات و ماندگاری که این مواد در محیط دارد، می‌تواند اثرات خود را 15 تا20 سال نشان دهد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها