رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 218936

دستاوردهای انگشت شمار اما مهم دولت در تهدید توفان ارزی

سیف باید همه واقعیتهایی که میداند را بگوید

ساعت 24-در ایران با سپری شدن چندروز ازوقوع توفان ارزی که می تواند همه دستاوردهای دولت در مهارتورم و تثبیت نسبی نوسان ارزی را برباد دهد هیچ مقام و مدیر دولتی در اقتصاد مثل وزیر اقتصاد،رییس سازمان برنامه و بودجه و مهمتر از انها رییس کل بانک مرکزی حرفی نزده اند.

طیب نیا
با کاهش ارزش لیر در برابر دلار و یورو به اندازه ۲۴ درصد در طول چند ماه گذشته، نخست‌وزیر ترکیه گفت «ترکیه در طول یک سال گذشته مشکلات زیادی را تجربه کرده است. البته در شرایط کنونی بعضی مشکلات جهانی وجود دارد که تأثیرات منفی آن ما را نیز با خود درگیر کرده است. توصیه می‌کنم با مشاهده شرایط اقتصادی کنونی به یکباره بر اهرم ترمز فشار وارد نیاورید. زیرا در چنین شرایطی یقینا واژگون خواهیم شد.»

کارشناسان اقتصادی و مدیران نهادهای مالی و پولی در ترکیه چنین اظهاراتی را که از سوی بن علی ییلیدریم، نخست‌وزیر ترکیه بیان شده، به منزله زنگ خطر رسمی قلمداد می‌کنند. در ایران اما با سپری شدن چندروز ازوقوع توفان ارزی که می تواند همه دستاوردهای دولت در مهارتورم و تثبیت نسبی نوسان ارزی را برباد دهد هیچ مقام و مدیر دولتی در اقتصاد مثل وزیر اقتصاد،رییس سازمان برنامه و بودجه و مهمتر از انها رییس کل بانک مرکزی حرفی نزده اند. ادامه سکوت دولت و مدیران بانک مرکزی می تواند اثار سیاسی و اقتصادی بدتری برجامعه ایرانی بگذارد و دولت را در موقعیت ضعیف تری قراردهد. ولی الله سیف به عنوان رییس بانک مرکزی وظیفه دارد بابیان واقعیتها به شهروندان آنها را از نگرانی و رفتارهای هیجانی عبوردهد و اینطور نیست که به طور دلخواه سکوت کند. مدیران بانک مرکزی نیک می دانند افزایش شدید نرخ دلار به ریال ایران درکمتر از یک ماه به اندازه حدود 15 درصد یاریشه در عرضه و تقاضای واقعی ارز داردو یا اینکه انتظارات آتی این جهش را ایجادکرده است.

باتوجه به اینکه دولت با درآمدارزی حدود 40میلیارد دلار فقط ازفروش نفت خام به علاوه درآمد حاصل از صادرات میعانات گازی هنوز با فاصله قابل توجه نسبت به سایر عرضه کنندگان ارز انحصارگر عرضه ارز است این پرسش پیش می اید : آیا در جریان عرضه ارز در مالکیت دولت به بازار کاهش معنادار ی ایجادشده است؟ این نخستین توضیح لازم از سوی رییس کل بانک مرکزی است که می تواند با صداقت وراستگویی به شهروندان ارایه شود.

یک پرسش دیگر می تواند این باشد که دارندگان ارز دربخش خصوصی و به ویژه بنگاههای کوه پیکر خصولتی وابسته به نهادهای عمومی از عرضه ارز اجتناب کرده یا حجم عرضه را کاهش داده اند؟ بانک مرکزی می تواند و باید با شجاعت همه اطلاعات مربوط به عرضه ارز و تحولات کمی ان را با شهروندان درمیان بگذارد و اعتماد سازی کند. اتفاق دیگری که راه را برای طغیان قیمت دار در برابر ریال را ممکن کرد این است که تقاضا برای خرید و انباشت دلار ناگهان رشد بالایی را تجربه کرده باشد. تقاضای ارز در ایران یا از سوی دولت است که می خواهد بدهی خارجی خودرا تعدیل کند یا در سرمایه گذاری زیربنایی به کار اندازد ویا به خرید کالاهای اساسی اختصاص دهد. با توجه به مجموعه شرایط موجود و اطلاعات منتشرشده هیچکدام از عناصر موثر در تقاضای ارزاز سوی دولت دگرگونی چشمگیری را تجربه نکرده است. بنابر این اگر افزایش واقعی و پر فشار برای خرید و تملک ارز در این هفته ها پدیدار شده است باید محل تقاضا به شهروندان معرفی شود . به گزارش ساعت 24 ،به نظر می رسد بخش خصوصی ایران انگیزه و تمایل و قدرت خرید ارز برای واردات کالای نهایی یا سرمایه ای و حتی مواد اولیه ندارد. گلایه صنعتگران در باره تداوم رکود نشان می دهد دست کم در حرف این بخش به تقاضای واقعی ارز دامن نزده است و احیانا باید در جای دیگری تقاضا رخداده و دولت نیز از محل ارز دراختیارش آن تقاضاراجواب داده است. این صورت داستان و بازیگران بازار ارز در یک نمای کلی و با عنایت به دوعنصر اصلی بازار یعنی عرضه و تقاضاست و اگر سیف واقعیتها را بگوید به نفع دولت خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها