رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 219016

جهانی‌ستیزی و برگرداندن مهاجران ابزار راستگراها شده‌اند

محاصره اروپا از سوی پوپولیست‌های راستگرا

ساعت ۲۴- چراغ نخست پوپولیسم مدرن در اروپا یک چپگرا به نام جرمی کوربین روشن کرد. ناسیونالیست‌های بریتانیایی با شعارهای توده‌پسند توانستند علاقمندان به ماندن این کشور در اتحادیه اروپا راشکست دهند.

انگليس
dir="RTL" style="text-align:justify">پرچم پوپولیسم اما در سایر کشورها عموما در چنگ راستگرایانی است که با استفاده از دو مقوله جهانی‌ستیزی و سخت گیری علیه ورود مهاجران در کانون توجه رای دهندگان کشورها امید دارند در انتخابات برنده شوند.

چه کسانی در اروپا به احزاب راست افراطی مانند آلترناتیو برای آلمان، جبهه ملی در فرانسه و یوکیپ در بریتانیا رای می‌دهند؟ بر اساس نتایج پژوهش بنیاد برتلزمان آلمان، درآمد، سطح تحصیلات و سن سه عامل تعیین‌کننده‌اند. پژوهشی جدید در سطح اروپا نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق افرادی که به احزاب ناسیونالیست و پوپولیست راستگرا گرایش دارند، جهانی‌شدن را هم یک تهدید می‌شمرند.

نتایج بررسی انجام‌شده از سوی بنیاد برتلزمان نشان می‌دهد که هراس از ادغام بین‌المللی انگیزه‌ای برای گرایش بیشتر به احزاب ناسیونالیست راستگرا در اروپاست. بر همین اساس وجه اشتراک حامیان احزاب راست افراطی ترس‌های مربوط به روند و نتایج جهانی‌شدن است. بر اساس یافته‌های این پژوهش ۵۵ درصد جمعیت اروپا ادغام بین‌المللی را شانسی برای خود و ۴۵ درصد دیگر آن را تهدید می‌دانند. بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهند که میان سن افراد و سطح تحصیلاتشان با احتمال بیزاری از جهانی‌شدن نسبت عکس وجود دارد.

نکته دیگری که در این پژوهش نظر را به خود جلب می‌کند رشد موازی میزان هراس افراد و گرایش آن‌ها به بازپس‌زدن سیاست و اجتماع است. تقریبا نیمی از مخالفان جهانی‌شدن در اروپا از حامیان خروج کشورشان از اتحادیه اروپا هستند و بیش از ۹۰ درصد پرسش‌شوندگان هیچ‌گونه اعتمادی به سیاست ندارند و از این تعداد تنها ۳۸ درصد از وجود دموکراسی رضایت دارند.

معرفی بعضی رهبران پوپولیست

نایجل پل فَراژ، رهبر حزب استقلال پادشاهی متحد بریتانیا

نایجل پل فَراژ، رهبر حزب استقلال پادشاهی متحد (یوکیپ) بریتانیاست. او که در گذشته عضو حزب محافظه‌کار بریتانیا بود، پس از آن که این حزب در سال ۱۹۹۲ پیمان اتحادیه اروپا را به رسمیت شناخت، آن را ترک کرد و به همراه چند همفکر خود حزب جدید «یوکیپ» را تاسیس کرد. این حزب پس از اعلام نتایج همه‌پرسی در بریتانیا نوشت: «اتحادیه اروپا شکست خورد. اتحادیه اروپا خواهد مرد.»

خِیرت ویلدرس، رهبر حزب آزادی هلند

خِیرت ویلدرس، رهبر پوپولیست و راستگرای حزب آزادی هلند است. این حزب پس از مشخص شدن خروج این کشور از اتحادیه اروپا اعلام کرد که «هلند کشور بعد از بریتانیا خواهد بود» که از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. ویلدرس مدت‌هاست خواستار برگزاری همه‌پرسی در کشورش برای خروج از اتحادیه اروپاست. نظرخواهی‌ها نشان می‌دهند که بیشتر مردم هلند خواستار برگزاری چنین همه‌پرسی‌ای هستند.

مارین لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه

مارین لوپن، رهبر حزب راستگرای جبهه ملی فرانسه است. او نتایج همه‌پرسی در بریتانیا و خروج این کشور از اتحادیه اروپا را «پیروزی آزادی» نامید. خانم مارین لوپن که وکیل است، گفت: «من سال‌هاست خواستار برگزاری چنین همه‌پرسی‌ای در فرانسه و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا هستم.» مارین لوپن می‌خواهد در انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه که سال ۲۰۱۷ برگزار می‌شود شرکت کند و رئیس جمهوری این کشور شود.

فراوکه پتری، رهبر حزب «آلترناتیو برای آلمان»

فراوکه پتری، رهبر حزب راستگرای «آلترناتیو برای آلمان» است. او با اعلام خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت: «زمان برای اروپایی آزاد آماده شده است.» بیورن هوکه، یکی دیگر از رهبران این حزب که خواستار برگزاری همه‌پرسی در آلمان و خروج این کشور از اتحادیه اروپا است، گفت: «می‌دانم که بیشتر مردم آلمان خواستار خروج از اسارت اتحادیه اروپا هستند.»

کریستیان تولسن دال، رهبر حزب مردم دانمارک

کریستیان تولسن دال، رهبر حزب راست پوپولیست «مردم» در دانمارک با خوشحالی خروج بریتانیا را از اتحادیه اروپا تبریک گفت: «اتحادیه اروپا نگرانی‌های مردم را جدی نگرفت. این اتحادیه در صدد بود قدرت دولت‌های ملی را از آنها بگیرد و عواقب آن را پرداخت.» تولسن دال نیز خواستار برگزاری همه‌پرسی‌ در این کشور و خروج دانمارک از اتحادیه اروپا شده است. او در گذشته ازممنوعیت کامل ورود پناهجویان به کشورش سخن گفته بود.

هاینتس-کریستیان اشتراخه، رهبر حزب آزادی اتریش

هاینتس-کریستیان اشتراخه، رهبر حزب راستگرای آزادی اتریش پس از اعلام نتایج همه‌پرسی در بریتانیا گفت: «اتحادیه اروپا باید با اصلاحاتی عمیق روبرو شود.» اشتراخه نیز چون بقیه احزاب پوپولیست و راستگرای اروپا خواستار برگزاری همه‌پرسی در کشورش است. او خروج بریتانیا را از اتحادیه اروپا نتیجه «سیاست دیوانه‌وار مهاجرت در اتحادیه اروپا» می‌داند.

ویکتور اربان، نخست‌وزیر مجارستان

ویکتور اربان، نخست‌وزیر مجارستان، رهبر راستگرای حزب محافظه‌کار فیدز است. او خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را تاییدی بر سیاست ضدمهاجرتی خود می‌داند. او می‌گوید موافق اروپایی قوی است؛ اروپایی که پاسخ‌هایی دقیق در باره مشکلات مختلفی چون «مهاجرت» داشته باشد. دادگاه قانون اساسی مجارستان قبل از همه‌پرسی در بریتانیا موافقت خود را با برگزاری همه‌پرسی در این کشور اعلام کرده بود.

اواتسلاو کلاوس، رئیس‌جمهور پیشین جمهوری چک

واتسلاو کلاوس، رئیس جمهور پیشین و رهبر حزب دمکرات مدنی چک است. این حزب بزرگ‌ترین حزب راستگرای این کشور به حساب می‌آید. واتسلاو کلاوس از مهم‌ترین منتقدان اتحادیه اروپاست. واتسلاو کلاوس در نظر دارد در انتخابات پارلمانی جمهوری چک در سال ۲۰۱۷ میلادی دشمنی با اتحادیه اروپا را در راس برنامه‌های انتخاباتی خود قرار دهد.در مقابل بیش از ۸۰ درصد دوستداران جهانی‌شدن از ماندن کشورشان در اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند و بیش از نیمی از آن‌ها از وجود دموکراسی راضی‌اند. درحالی‌که در اتریش و فرانسه به ترتیب بیش از ۵۵ و ۵۴ درصد از جهانی‌شدن در هراسند، ۶۴ درصد شهروندان بریتانیا و ۶۱ ایتالیایی‌ها و اسپانیایی‌ها این پدیده را به عنوان یک شانس برای خود ارزیابی می‌کنند. در آلمان ۵۵ درصد شهروندان ادغام بین‌المللی را مثبت ارزیابی می‌کنند و ۴۵ درصد از این موضوع نگرانند.

نظرسنجی از ۱۵ هزار شهروند اروپایی

به گزارش ساعت ۲۴، این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که در سراسر اروپا میزان درآمد، درجه تحصیلات و سن افراد فاکتورهای تعیین‌کننده‌ای در موضع‌گیری افراد نسبت به پدیده جهانی‌شدن‌اند. ۶۳ درصد از پرسش‌شوندگان که خود را متعلق به طبقه متوسط جامعه می‌دانند، جهانی‌شدن را یک شانس می‌دانند. این میزان در طبقه کارگر به ۵۳ درصد کاهش می‌یابد. نگاه اغلب افراد متخصص و تحصیلکرده (۶۲درصد) به جهانی‌شدن مثبت است در حالی‌که در میان افراد غیرمتخصص تنها ۵۳ درصد این پدیده را مثبت ارزیابی می‌کنند.

اما پذیراترین گروه در ارتباط با موضوع جهانی شدن را جوانان میان ۱۸ تا ۲۵ سال در اروپا تشکیل می‌دهند. ۶۱ درصد از اعضای این گروه سنی جهانی‌شدن را یک شانس می‌دانند.با توجه به اندازه جامعه آماری این پژوهش و شرکت ۱۴ هزار ۹۳۶ نفر در ماه اوت سال ۲۰۱۶ میلادی در سطح اروپا، این نظرسنجی بازتاب‌دهنده گرایش‌های موجود در کل اتحادیه و ۹ کشور از بزرگترین اعضای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها