رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 219142

احتمال وقوع سیلاب در حاشیه رودخانه کرخه خوزستان

ساعت 24- مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه با اشاره به احتمال وقوع سیلاب، گفت: با توجه به بارندگی شدید امروز و پیش بینی بارش در روز جمعه، تردد و اقامت کشاورزان و دامداران در حریم رودخانه کرخه خطرناک است.

فریدون صالحی فر روز پنجشنبه افزود: با توجه به بارندگی، تمهیدات لازم برای مهار سیلاب و ذخیره نزولات آسمانی در مخزن سد کرخه فراهم شده است.

با شروع سال آبی 56-95 همچنین تجربه سال آبی گذشته در خصوص طغیان رودخانه های کرخه و دز به منظور کاهش خسارت های ناشی از سیلاب های احتمالی ، هماهنگی لازم بین اداره های ذیربط انجام شده است.

وی افزود: کلیه زمین های محدوده رودخانه کرخه طبق قوانین و مقررات کشور تملک و قیمت این اراضی با نظارت دستگاه قضایی به مالکان پرداخت شده است.

صالحی فر ادامه داد: با توجه به تداوم بارندگی شدید در روزهای پنجشنبه و جمعه ، احتمال وقوع سیلاب وجود دارد.

وی بیان کرد:هم اکنون حجم خالی مخزن سد کرخه 2 میلیارد متر مکعب است که سیلاب های ناشی از بارندگی ها را مهار و کنترل می کند و احتمال سرریز این سد بسیار کم است.

صالحی فر افزود: در فروردین ماه امسال تراز سد کرخه به افزایش چشمگیر رسید اما تراز سال آبی جاری حتی 11 متر از این تراز هم بالاتر خواهد رفت.

وی گفت: کشاورزان، دامپروران و افرادی که به هر دلیل به صورت غیرقانونی از حریم رودخانه ها و مخازن بهره برداری می کنند باید هشدارها در این خصوص را جدی بگیرند.

صالحی فر، گنجایش آب مخزن سد کرخه را هشت میلیارد متر مکعب اعلام کرد.

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه میزان تولید انرژی برق در نیروگاه سد کرخه طی امسال را بیش از 455 هزار و 504 مگاوات ساعت انرژی عنوان کرد.

وی گفت:با توجه به شرایط بارندگی و پیش بینی هواشناسی ، مجموعه سد و نیروگاه کرخه برای کاهش خسارات ناشی از بارندگی آمادگی دارند.

کرخه ، دز و بالارود سه سد مهم در شمال استان خوزستان هستند.

طغیان رودخانه دز در فروردین ماه سال جاری موجب ایجاد شرایط بحرانی در خوزستان شد.

سد کرخه یکی از بزرگ ترین سدهای خاکی دنیا و بزرگ ترین سد خاکی ایران و خاورمیانه است که بر روی رودخانه کرخه در 22 کیلومتری شمال غربی اندیمشک در استان خوزستان ساخته شده است.

عملیات اجرایی این سد در سال 1370 آغاز و در سال 1380 به پایان رسید.

آب 160 هزار هکتار از زمین های پایین دست و نیز 400 روستای استان خوزستان از سد کرخه تامین می شود.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها