رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 219219

عقب نشینی نفت جهانی پس از رشد ۱۰ درصدی قیمت‌ها

ساعت24-نفت جهانی روز جمعه در پی سودگیری برخی از سرمایه‌گذاران از رشد قیمت اخیر، عقب نشینی کرد.

89++/*--*+99+6+543
نفت برنت که قیمت پایه بازار بین‌المللی است، ۵۳.۳۶ دلار در هر بشکه معامله شد که ۵۸ سنت یا ۱.۰۸ درصد کاهش نشان داد.

نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۶ سنت یا ۰.۷۱ درصد کاهش، در ۵۰.۷۰ دلار هر بشکه ایستاد.

بهای معاملات نفت برنت و نفت وست تگزاس اینترمدیت از روز چهارشنبه که اعضای اوپک و روسیه برای کاهش تولید روزانه به میزان ۱.۵ میلیون بشکه به توافق رسیدند، بیش از ۱۰ درصد جهش یافته است.

اوپک در نشست روز چهارشنبه موافقت کرد، تولید روزانه را به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهد و به سقف ۳۲.۵ میلیون بشکه محدود کند. این کاهش از ابتدای سال جدید آغاز می‌شود. تولیدکنندگان بزرگ غیر عضو اوپک هم موافقت کردند تولیدشان را ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند که نیمی از این کاهش تولید از سوی روسیه خواهد بود.

تحلیلگران اکنون به اجرای این توافق متمرکز شده‌اند که نخستین توافق کاهش تولید هماهنگ اوپک و روسیه از سال ۲۰۰۱ است.

به گفته تحلیلگران بانک ANZ، اگر طرفین این توافق به تعهداتشان پایبند بمانند، به نظر می‌رسد این توافق دست یافتنی است. با این همه معامله گران در بلندمدت نسبت به این توافق که برای کمک به بازگشت بازار به تعادل طراحی شده است، بدبین مانده‌اند.

بعلاوه بعضی از فعالان بازار می‌گویند کاهش تولید گروهی در بلندمدت نتیجه عکس خواهد داشت و تولیدکنندگان غیرعضو اوپک را به افزایش تولید تشویق می‌کند که به تشدید اشباع عرضه جهانی منجر می شود. در آمریکا که نیمی از تولیدکنندگان پس از سقوط نفت به پایین ۴۰ دلار از بازار خارج شدند، جدیدترین پیش‌بینی دولتی نشان می‌دهد که تولید داخلی در سال آینده به ۸.۷ میلیون بشکه بالغ می شود که ۱۰۰ هزار بشکه بالاتر از برآورد قبلی است.

بر اساس گزارش رویترز، در روزهای پیش از برگزاری نشست اوپک، به دلیل اختلاف میان عربستان و ایران، بازار احتمال اندکی می‌داد که اوپک موفق شود به توافق معناداری دست پیدا کند. اما این امر پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نقش مهمی برای کمک به حل اختلافات ایفا کرد، تغییر یافت تا نخستین توافق این سازمان با روسیه در ۱۵ سال گذشته حاصل شود.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها