رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 219226

علم الهدی: "بیمه" کجای دلِ دلسوختگان سانحه ریلی سمنان را جبران میکند؟

ساعت24-کمتر از یک ماه اخیر کشور دچار چه بحران‌هایی شد؟ مسئله آلودگی هوا هر سال تکرار می‌شود و مسئولان در یک عکس‌العمل انفعالی مدارس را تعطیل می‌کنند. برف و سرمای مازندران زندگی را مختل کرد و این قابل مدیریت نبود؟ سال گذشته هم همین برف و سرما بود و باید برای امسال پیش بینی می‌کردند.

علم الهدی
style="text-align:justify"> نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی با اشاره به سانحه ریلی سمنان گفت: وزیر راه و شهرسازی می‌گوید الحمدلله این‌ها بیمه بودند، این کجای دلِ دلسوختگان را جبران می‌کند؟ بیمه این داغ مگر قابل جبران است؟

آیت‌الله سیداحمد علم‌‌‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: ذات مقدس پروردگار در تبیین انسان الگویی قرآن فرجام زندگانی انسان الگویی قرآن را و همچنین انسان ضدالگویی قرآن را تبیین می‌فرماید؛ نتیجه زندگی کردن براساس الگوی اخذ شده از قرآن انسان الگویی قرآن می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی گفت: تفسیر آیات سوره مبارکه انسان به عنوان تبیین انسان الگویی قرآن در راستای سبک زندگی اسلامی انتخاب شده است، آنچه فرجام انسان الگویی قرآن است در آیات شریفه سوره انسان مشخص شده است، مفسران معتقدند ذات مقدس پرودگار علیم و دانا و صاحب حکمت است و افرادی که بخواهد و مشیت وی تعلق بگیرد در رحمت خدا داخل می‌شوند.

وی افزود: رحمت خدا فراگیر است و شامل همه موجودات می‌شود، رحمت لازمه ذات مقدس واجب الوجود است اما رحمت خدا این گونه نیست که شامل هر مخلوقی بشود و یا از تحت اختیار خدا خارج باشد، رحمت فراگیر خدا مثل نور تابناک خورشید نیست که بر همه پرتوافکن باشد اما در اراده و اختیار خورشید نیست حتی رحمانیت پروردگار که رحمت عامه است از تحت اراده خدا خارج نیست، رحمت رحمانیت که رحمت عامه پروردگار است و هم رحمت رحیمیت، اینها تحت اختیار و اراده خدا است و مبنای این رحمت هم حکمت است یعنی براساس حکمت رحمت ذات پروردگار شامل موجودات می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی ادامه داد: رحمت رحمانیت همه انسان‌ها را به‌عنوان پدیده‌ای از پدیده‌های آفرینش شامل انسان مومن و کافر می‌شود، کافر هم در عین کفر و رویارویی با ذات پروردگار مشمول رحمانیت رحمت خداست، اگر مدیریت ربوبیت حق انسان‌ها را شامل نباشد و جریان مدیریت حق گذران زندگی انسان کافر را شامل نشود این انسان قدرت ادامه زندگی و وجود ندارد.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: خدا با بندگان خالص خود مهربان است اما این مهربانی از مشیت پروردگار خارج نیست و مبنای مهربانی هم همین مسئله حکمت است؛ براساس حکمت هر چه را بخواهد در رحمت خودش وارد می‌کند، حکمت شناخت شایستگی و بایستگی و توجه به شایسته‌سالاری است یعنی اگر بناست ذات پروردگار براساس رحیمیت خود و مهربانی‌اش به انسانی که برای اولیای خدا گریه کرده اگر حکت خدا اقتضا نکند مهربانی پروردگار شامل حال من نمی‌شود.

وی افزود: اینکه شما شنیده‌اید با یک قطره اشک بر سیدالشهدا بهشت بر شما شامل می‌شود صحیح است و روایت پیامبر اسلام (ره) نیز است اما این مسئله با کجای حکمت خدا درست درمی‌آید؟ انسانی کشتار بیرحمانه انجام دهد اما صرفاً به واسطه حضور در روز عاشورا و اشک ریختن بهشت بر وی واجب می‌شود؟

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه آخرت و بهشت و عقاید و مقدسات دینی قابل دستمایه نیست، بیان کرد: تمام جنایاتی که افراد صورت داده‌اند قابل معامله با یک اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّه گفتن است؟ بهشت جایگاه اولیاء و مقربین و کانون اصحاب الیمین است؛ خدا رحمت کند استاد میلانی را که در درس می‌فرمودند هر وقت روایت می‌خواهید بخوانید اول فقه الحدیث را بگوئید؛ کسی که بگرید و بگریاند و تباکی کند بر امام حسین(ع)، بهشت بر وی واجب است اما این به چه معناست؟ یعنی اینکه خداوند برای این فرد جاده بهشت را ترسیم و راه را هموار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه عشق به اباعبدالله(ع) مسیر هدایت را برای افراد باز می‌کند، تصریح کرد: این به برکت عشق بر امام حسین(ع) است که خدا انسان را نادم می‌کند و راه بسته سعادت را به روی انسان باز می‌کند و این ناشی از عشق به اباعبدالله است و سبب می‌شود جاده بهشت بر انسان واجب شود نه اینکه با دو قطره آب شور از چشم آمدن بهشت بر وی واجب شود زیرا در این صورت نخستین فردی که بهشت بر وی واجب می‌شود عمرسعد است زیرا وی نخستین کسی بود که برای اباعبدالله گریست.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان‌رضوی ادامه داد: این طور نیست که این آیه را این گونه تفسیر کنیم، خداوند هر چه را بخواهد در رحمتش داخل می‌کند و این بر مبنای حکمت خداوند است و بر مبنای شایستگی و بایستگی خود انسان وارد بهشت می‌شود و این فرجام انسان الگویی قرآن بوده که از وی به عنوان ابرار یاد شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه امسال جمعیت زائر در مشهد در دهه پایانی صفر نزدیک 3 میلیون و 500 هزار نفر بودند که از این میان حدود 300 هزار نفر زائران پیاده بودند که از استان‌های دور و طولانی آمدند و شب و روز راه رفتند و به عشق امام رضا(ع) در برف و سرما مسیر را طی کردند.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه امسال در شهر ما مسئله میزبانی تحول بسیار چشمگیری داشت، ادامه داد: یک حرکت جمعی مردمی در مردم متدین و شهیدپرور و ولایی شهر مشهد به‌وجود آمد که از همه این گروه‌های مردمی که در ضیافت پیاده نیز بااخلاص عمل کردند، تشکر می‌کنم. تولیت این مهمانان را امسال آستان قدس رضوی عهده‌دار شده بود و خوشبختانه مسئله میزبانی تا جایی که در قدرت این استان بود توسط خادمان امام هشتم(ع) به‌خوبی صورت گرفت. امکاناتی برای مسکن این‌ها نیز فراهم شد و برای مسائل درمانی هم مواردی بود و سایر نهادها نیز حداکثر زحمت را انجام دادند که شامل استانداری و سپاه و دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی می‌شود.

وی ادامه داد: اینها به نوبه خود فعالیت شایانی داشتند، حرکات مردمی بسیار شایان بود و آموزش و پرورش نیز 400 مدرسه را به‌عنوان مسکن زائران پیاده اختصاص داد و عمدتاً مسکن زائران از این ناحیه تامین شد و پذیرایی در آن‌ها توسط مردم صورت گرفت و این نقطه‌ برجسته‌ای در عشق و ولایت انقلابی بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی تصریح کرد: اینها برکات انقلاب در 37 سال اخیر است و نسلی که در دل این انقلاب در حال رشد است، ببینید تا کجا رفته است؟ آن رجالی که لیاقت در رکاب حضرت بودن را پیدا می‌کنند همین افراد هستند و حتی عنوان شد در برخی از مدارس انجمن اولیاء و مربیان با اتومبیل خود در خدمت زائران بودند و این‌ها بسیار ارزشمند است.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه کمپینی برای خدمت به زائران پیاده راه‌اندازی و 70 هزار نفر در آن ثبت‌نام کردند، ادامه داد: در این مسئله مدیریت و تدبیر خوبی از سوی استانداری صورت گرفت و روز گذشته به فاصله یک روز این جمعیت میلیونی با تدبیر و مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری از استان و مشهد خارج شدند و این‌ها قابل تشکر است.

وی عنوان کرد: این حسن تدبیر بسیار فوق‌العاده بود و این نکته برای همه مسئولان اجرایی کشور قابل توجه است، در چند سال گذشته در مشهد حادثه‌ای رخ داده بود و گزارشی از آن به حضرت آقا ارائه شد و مقام معظم رهبری فرمودند ببینید در مشهد چه می‌کنند شما نیز همین کار را بکنید. مشکلات دیگر کشور و مشکلات اجرایی را عزیزان مسئول ما با همین تدبیر و احساس مسئولیت در مشهد برطرف کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: کمتر از یک ماه اخیر کشور دچار چه بحران‌هایی شد؟ مسئله آلودگی هوا هر سال تکرار می‌شود و مسئولان در یک عکس‌العمل انفعالی مدارس را تعطیل می‌کنند. برف و سرمای مازندران زندگی را مختل کرد و این قابل مدیریت نبود؟ سال گذشته هم همین برف و سرما بود و باید برای امسال پیش بینی می‌کردند.

وی گفت: وضعیت مهران نمونه دیگری است، دلسوختگان می‌خواستند به کربلا بروند و این حجم قابل پیش‌بینی بود و نباید وضعی ایجاد می‌شد تا مردم در راه زیارت این قدر رنج و مصیبت را تحمل نکنند و غم‌بارتر از همه تصادف دو قطار در سمنان بود. اینها مسائل کوچکی نیست، به صرف اینکه مدیریت دستگاه ای.تی.سی وظیفه خود را انجام نداده مثل همیشه گناه را گردن سوزنبان بیندازیم؟ مسئولان اجرایی ما در تدبیر خود تجدیدنظر کنند تا این مشکلات شکل نگیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه دقت انسانی مانع این حادثه می‌شد، افزود: وزیر می‌گوید الحمدلله اینها بیمه بودند. این کجای دل دلسوختگان را جبران می‌کند؟ بیمه این داغ مگر قابل جبران است؟ اگر یک پیش‌بینی باشد و عبرتی از وقایع گرفته شود، خیلی از این مشکلات در زندگانی مردم شکل نمی‌گیرد.

تسنیم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها