رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 219467

قراردادهای توتال و پژو در همین شرایط بسته شد

در تله کار گذاشته تندروهای امریکایی گرفتار نشویم

ساعت ۲۴- رهبران و اعضای کنگره و سنای امریکا که دراختیار حزب جمهوریخواه قرار دارند همان کاری را کردند که انتظارش می‌رفت. تندروهای امریکایی که در این حزب جای گرفته‌اند حالا رییس دولتی از جنس خود دارند و بدون ترس آنچه در پنهان ضمیر خویش دارند را برملا می‌کنند.

قرارداد رنو
dir="RTL" style="text-align:justify">رهبران حزب جمهوریخواه هرگز با کلیت نظام جمهوری اسلامی سازگار نبوده و نخواهند شد و تصمیم آنها مبنی بر تمدید یک دوره ۱۰ ساله دیگر از تحریم‌های سال ۱۹۹۶ که به پرونده هسته‌ای ارتباط ندارد نشانه این ضدیت است. همه اعضای سنا لایحه تمدید یک دوره ۱۰ ساله تحریم‌های یادشده رای دادند و این کار اوباما را برای امضا نکردن سخت می‌کند و غیرممکن. بنابراین باید این واقعیت را پذیرفت.

واکنش‌ها در برابر این رفتار و تصمیم سنا چه باید باشد؟ بدون تردید بدترین تصمیم این است که از سر خشم و عصبانیت و در حالتی نامتعادل تصمیمی اتخاذ شود. این رفتار همان چیزی است که تندروهای امریکایی می‌خواهند و می‌توانند با استناد به چنین تصمیم‌هایی از سر خشم که قطعا تصمیم‌های تند است متحدان ناراضی خود را راضی کنند که عمل آنها را بپذیرند. آنچه اتا این لحظه آشکار شده این است که تمدید یک دوره ۱۰ ساله تحریم‌های سال ۱۹۹۶ ربطی به برجام ندارد و رهبران کاخ سفید نیز این را بارها اعلام کرده‌اند. به این معنی که در این تحریم بند یا تبصره تازه‌ای اضافه نشده است و در ۲۳ سال گذشته که برخی تحریم‌ها لغو شدند این قانون نیز وجود داشت.

علاوه بر این محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز می‌گوید تمدید قانون قبلی هرگز بر رفتار سایر کشورهای گروه ۱+۵ اثر نخواهد گذاشت، چون اتفاق تازه‌ای نیفتاده است. به این ترتیب و با توجه به اینکه تندروهای امریکایی قصد دارند نوعی عدم تعادل در میان مدیران و سیاسیون ایرانی پدیدار کرده و شکاف‌های داخلی تعمیق بخشند، توصیه می‌شود هیچ نهادی نباید بدون هماهنگی با مدیریت ارشد سیاست خارجی در تعیین استراتژی و اجرا گامی بردارد.

برخی احزاب و گروه‌های کوچک و تندرو سیاسی داخلی ایران انگار منتظر چنین روزی بودند و تابوت برجام را آماده کرده بودند و اکنون نیز در پیدا و پنهان شادمانی خود را نشان می‌دهند. ایران یک کشتی بزرگ است که همه ایرانیان اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا، زن یا مرد، سیستانی یا کرمانی، وزیر یا آموزگار، ارتشی و سپاهی یا استاد دانشگاه در آن نشسته‌اند و نباید برخی گروه‌ها بدون سازگاری ملی این کشتی را سوراخ کنند. رفتار همراه با خشم و عصبانیت و بدون لحاظ کردن همه ابعاد قضیه می‌تواند همان رفتاری باشد که تندروهای امرکایی دوست دارند رخ دهد.

به گزارش ساعت ۲۴، مدارا، بردباری، سازگاری درونی، کالبدشکافی همه ابعاد و سوهای تصمیم اتخاذ شده و تطبیق دادن آن با برجام کاری است که باید انجام شود. ده‌ها هیات اروپایی که به ایران آمده‌اند هرگز منتظر تصمیم‌های خشمگینانه از طرف ایرانیان نیستند. وعده‌ها و قول‌های اروپایی با وجود تحریم‌های یاد شده بوده است و آنها می‌دانستند که چنین چیزی است، اما اطلاع داشتند که برجام برخی از این مقوله‌های سفت را شکست است. آیا قرارداد ۵ میلیارد دلاری توتال و قراردادهای پژو و رنو با وجود تحریم‌های یادشده منعقد نشد؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها