رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 219707

حال اصولگرایان خوب است اماباور نکن!

ساعت24-از سوی دیگر موتلفه بر طبلی جداگانه از اصولگرایان می‌کوبد و آن‌طور که عنوان کرده قصد دارد کاندیدایی جدا از سایر اصولگرایان معرفی کند که شاید دلیلش ناکامی‌های پیاپی این جریان سیاسی و لطماتی باشد که به موتلفه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین احزاب اصولگرا وارد آمده است.

اصولگرایان
به نظر می‌رسد حال و روز اعضای اردوگاه اصولگرایان دراین روزها مطلوب نیست. آنان به هر سمت نگاه می‌کنند شخصیتی را پیدا نمی‌کنند به عنوان اینکه بتوانند رقیب حسن روحانی وارد گود انتخابات ۹۶ کنند، چرا که از یک سو شخصیت‌هایی که توانایی بالاتری نسبت به سایر اصولگرایان دارند اعتبار خود را برای رقابت باروحانی که مورد حمایت اصلاح‌طلبان و میانه‌روهاست، هزینه نخواهند کرد و از سوی دیگر هنوز خاطره ۸ سال ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد به عنوان گزینه اصولگرایان در اذهان هست و به نظر نمی‌رسد تمایلی به تکرار آن سال‌ها در میان قاطبه ایرانیان باشد. بنابراین رویکرد مثبتی به کاندیدایی نشان داده نخواهد شد که به عنوان گزینه انتخاباتی این طیف معرفی می‌شود. با در نظر داشتن انتخابات ۹۲ و پس از آن انتخابات مجلس دهم که اصولگرایان کرسی‌های تهران را به اصلاح‌طلبان واگذار کردند، ناکامی در انتخابات۹۶ به منزله منزوی شدن کامل اعضای اردوگاه اصولگرایی خواهد شد.


اصرار باهنر به حمایت از روحانی

در چنین شرایطی آنها به هر ریسمانی برای نجات خود چنگ می‌زنند، مانند باهنر که در اواخر آبان ماه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اگر اصولگرایان کاندیدایی در سطح روحانی نداشته باشند از روحانی حمایت می‌کنند، گفت:«این اگر از آن دسته اگرهایی است که اتفاق نمی‌افتد و اگر یک زمانی یک جناح به این جمع‌بندی برسد که مجموع کارآمدی و محبوبیت روحانی از همه بیشتر است، دیگر معنایی ندارد که کاندیدایی را معرفی کند.» حتی در این مسیر اظهارات دیگر اصولگرایان مخالف روحانی را رد می‌کنند، مانند همین باهنر در ماه گذشته که در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حدادعادل گفته بود تا پایان ماه صفر کاندیدای نهایی اصولگرا معرفی می‌شود، گفت:«فکر می‌کنم این موضوع جزو ایده‌آل‌های ماست و تصور می‌کنم که این اتفاق نمی‌افتد.» این نشان می‌دهد که آنان به‌خوبی واقف هستند روحانی با حمایت گسترده‌ای در انتخابات ۹۶ مواجه می‌شود. بنابراین برای بقای سیاسی خود ناچارهستند که حتی بدون هماهنگی با سایر اصولگرایان بر طبل حمایت از روحانی بکوبند.

حمایت موتلفه از میرسلیم

از سوی دیگر موتلفه بر طبلی جداگانه از اصولگرایان می‌کوبد و آن‌طور که عنوان کرده قصد دارد کاندیدایی جدا از سایر اصولگرایان معرفی کند که شاید دلیلش ناکامی‌های پیاپی این جریان سیاسی و لطماتی باشد که به موتلفه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین احزاب اصولگرا وارد آمده است. دیروز سخنگوی جبهه پیروان از اعلام کاندیداهای حزب موتلفه به شورای مرکزی جبهه پیروان خبر داد و گفت: اصولگرایان در نهایت به محوریت و نظر نهایی جامعه روحانیت مبارز تمکین خواهند کرد. سید کمال‌الدین سجادی با اشاره به مطرح بودن افرادی همچون حبیبی، بادامچیان و میرسلیم از سوی حزب موتلفه برای انتخابات گفت: حزب موتلفه هشت نامزد را برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کرده است. گفتنی است پیش از این موتلفه از معرفی هشت نامزد برای انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داده بود.

طرح آل‌اسحاق، واکنش به بی‌محلی روحانی؟

اما همه اصولگرایان مانند باهنر نیستند و برخی دیگر بودند که انتظار داشتند برای کنار رفتن از جمع کاندیداهای انتخابات سال ۹۲ امتیازی در دولت یازدهم به آنها تعلق گیرد، اما روحانی مرد اعطای این امتیازها نبود و پیروزی او درسال ۹۲، حتی اگر افرادی مانندآل اسحاق کناره‌گیری نمی‌کردند، مسجل بود. اکنون که اصولگرایان به دنبال راهکاری برای حذف نشدن از عرصه سیاست با وجود آگاهی از احتمال بالای پیروزی روحانی سال ۹۶ هستند، برخی مانندآل اسحاق به ارائه راهکارهایی می‌پردازند که نشان از گلایه‌ها دارد. این فعال سیاسی اصولگرا به یکی از نشریات گفته است:«بهتر است که مجموعه‌ای ١١نفره متشکل از تمامی جریان‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا و معتدل که توانایی‌های حرفه‌ای کافی داشته باشند و نسبت به اصول انقلاب و اقتضائات جمهوری اسلامی پایبند باشند، به عنوان تیم مدیریتی قوه مجریه تعیین شوند و در معرض رای مردم قرار بگیرند. نهایتا این افراد از بین خودشان یک نفر را به عنوان هد (head) و راس گروه انتخاب و با هم کار کنند. درواقع رئیس‌جمهور به اضافه معاونانش در ایام انتخابات معرفی شوند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این تیم ١١ نفره باید توانایی آنها در جلب اعتماد مردم باشد.»

احمدی‌نژادی‌های جوان حامی جلیلی

برخی در این آشفته‌بازار اصولگرایی بر کاندیداتوری جلیلی تاکید دارند و آنها همان طیفی هستند که در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد از حمایت او فروگذاری نکردند و پس از آن هم تا قبل نهی رئیس‌جمهور سابق از کاندیداتوری بر طبل حمایت از احمدی‌نژاد می‌کوبیدند. جلیلی که بارها و بارها در ایام مناظرات انتخاباتی از سوی حسن روحانی به خاطر دوران مذاکراتش مورد نقد قرار گرفته بود، بعد از روی کار آمدن روحانی تبدیل به منتقد دلواپس دولت شد. دیگر آن مرد آرام روزهای مذاکرات نبود و تریبون‌هایش گاه جنجالی می‌شد. مواضع یک سال اخیر او در انتقادات بی‌پروا از مذاکرات هسته‌ای و مشی دولت در سیاست خارجی سبب شده است که بسیاری او را کاندیدای بالقوه برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ بدانند. به عقیده تحلیلگران جلیلی اگرچه شاید نتواند حمایت همه اصولگرایان را کسب کند ولی پایداری‌ها هنوز هم می‌توانند از حامیان پروپاقرص او در انتخابات باشند.

ارمان
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها