رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 220539

تحلیگران سیاسی:

روحانی احساس خطر کند بهتر است تا اینکه بیجهت مطمئن باشد

ساعت ۲۴- آیا اصولگرایان ایرانی از رقابت با حسن روحانی در انتخابات بهار ۱۳۹۶ برای به دست آوردن منصب ریاست جمهوری ناامید شده‌اند؟ در حالی که برخی تحلیلگران ارشد سپهر سیاست ایران چنین تصوری دارند و در شرایطی که افرادی مثل سعید حجاریان می‌گویند که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان چاره‌ای جز پذیرش روحانی ندارند، اما برخی دیگر مثل مرتضی الویری نظر دیگری دارند.

روحاني
dir="RTL" style="text-align:justify">الویری یکی از کسانی است که به درستی اشاره می‌کند در جریان انتخابات ۱۳۹۶ هر رخدادی ممکن است اتفاق بیفتد و به همین دلیل جریان سیاسی غیر از اصولگرایان نباید با آسان‌گیری شرایط، کار را به جاهای سخت بکشانند.

واقعیت این است که رخدادهایی در سطح و در ژرفای سیاست ایران دیده می‌شود که حاکی از سرسختی بیش از تصور اصولگرایان برای از کار انداختن ماشین رای روحانی دارد. انتقاد مستقیم به روحانی که بدون رودربایستی‌های معمول و بدون ملاحظه‌های قانونی انجام می‌وشد نشان می‌دهد جریان اصولگرا اجازه نمی‌دهد که حسن روحانی در انتخابات بهار ۱۳۹۶ محبوبیت بالایی داشته باشد. پیگیری تا آخرین لحظه داستان حقوق‌های نجومی از طرف بخش‌های مختلف شاید یکی از این دلایل باشد که هنوز ادامه دارد.

افشاگری‌های پی‌درپی درباره برخی اعضای دولت و معاونان رییس‌جمهور،‌کوبیدن بر طبل بی‌ثمر بودن نتایج ۳ سال مذاکرات که برجام دستاورد آن بود. تبلیغ ناکارامدی دولت در حوزه اقتصاد و اشتغال و... در ۶ ماه آینده روند فزاینده‌ای خواهد داشت. خالی کردن ذهن و دل برخی اعضای دولت و مدیران میانی که توانایی ریسک‌پذیری کمتری دارند در ماه‌های آینده تشدید می‌شود تا آنها حتی از کارنامه خود نیز دفاع نکنند.

تحلیلگرانی که از سطح قضایای سیاست در ایران عبور کرده و تجربه رفتارهای خاص را دارند می‌گویند حسن روحانی و هوادارانش نباید در باد غرور بخوابند و از اینکه اصولگرایان هنوز کسی را معرفی نکرده‌اند خرسند باشند. داستان محمود احمدی‌نژاد هنوز تاریخ طولانی ندارد و آنهایی که حوادث بهار ۱۳۸۴ یادشان هست می‌دانند که او هرگز از نظر سیاسیون ایرانی شانسی برای برنده شدن نداشت و حضورش در جمع کاندیداهایی از طرف اصولگرایان استخواندارتر کاری بی‌فایده به نظر می‌رسد. اما او رییس دولت شد.

با توجه به پیش‌بینی‌پذیر نبودن رخدادهای سیاسی در ایران به دلیل فقدان احزاب نیرومند و باسابقه و دارای برنامه و کارنامه هر اتفاقی ممکن است رخ دهد و به همین دلیل حرف مرتضی الویری که می‌گوید ممکن است روحانی به هر دلیل منصرف شود یا وضع رای او خوب نباشد را باید جدی گرفت. دولت روحانی تا اینجای کار نشان داده است که توانایی،‌ دانایی و شجاعت لازم برای حمایت از دولت را ندارد.

به گزارش ساعت ۲۴، واقعیت این است که بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان سال‌های ۱۳۷۶ اکنون به مردانی میانسال تبدیل شده‌اند که نمی‌توانند ریسک بالا را بپذیرند و جانشینی نیز برای آنها پیدا نشده است. بدون بدنه اجتماعی و نیرویی که بخواهد در میدان باشد کار اصلاح‌طلبان و روحانی سخت خواهد بود. قدرت اثرگذاری اندک رسانه‌های رسمی متعلق به این جریان و افتادن قدرت اثرگذاری به دست شبکه‌های اجتماعی همانقدر که مزیت دارد ممکن است برعکس نیز عمل کند. حسن روحانی و گروه اصلی مدیرانش آیا آنقدر اراده کافی برای ماندن در دور دوم را دارند؟

تحلیلگران ارشد سیاست و اقتصاد می‌گویند شرط عقل حکم می‌کند اگر حسن روحانی تصمیم جدی برای حضور دوباره در انتخابات دارد باید احساس تهدید کند و از هیچ چیز مطمئن نباشد. این وضع که او احساس تهدید کند می‌تواند منجر به حرکت‌های جدی‌تر شود و امیدها را افزایش دهد. بهتر است انتخابات دوم شوراهای شهر به ویژه در تهران را از یاد نبریم که اصلاح‌طلبان آسان‌گیری و نتیجه را واگذار کردند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها