رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 221909

اعضای جامعتین با آیت‌الله هاشمی دیدار کنند

ساعت24-محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه، معتقد است که «وظیفه انقلابی­گری اعضای جامعه روحانیت و جامعه مدرسین اقتضا می‌کند به دیدار آیت‌الله هاشمی بروند و نشست داشته باشند تا کشور مسیر بهتری را بپیماید.»

روزنامه «آرمان» آورده است: جامعتین همواره یک مرجع اصلی تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در کشور بوده است که البته در سال‌های اخیر به ویژه در نیمه دوم دهه ۸۰ این بخش از عملکرد دو تشکل روحانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت رنگ و بوی سیاسی بیشتری پیدا کرد و پس از پایان دولت دهم و روی کار آمدن دولت یازدهم عملکرد جامعتین از آن وضعیت گذشته خارج شد و از آنجا که رئیس‌جمهور یعنی حجت‌الاسلام حسن روحانی عضو جامعه روحانیت است، از آن هشدارها به عملکرد دولت کاسته شده است.

بیش از سه سال که دولت یازدهم بر سر کار بود، فرصت برای بازنگری در عملکرد جامعتین وجود داشت اما هنوز هم مشاهده می‌شود اعضایی از این دو تشکل روحانی نسبت به وضعیت و رویکردهای برخی دیگر از اعضا انتقاد دارند و معتقدند که آن برخی مواضع و عملکردها تنها در حد شعار و حرف باقی مانده است. از جمله این منتقدان آیت‌ا... محسن غرویان است که گفتار او از صراحت بالایی برخوردار است. او بیان کاستی‌ها را یک تکلیف می‌داند و تاکید می‌کند که باید ضعف‌ها را علنی کرد تا راهکاری برای رفع آن ارائه شود. در راستای وضعیت جامعتین و بایدها و نبایدهای این دو تشکل روحانی آیت‌الله محسن غرویان با «آرمان امروز» به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

چند روز پیش نشستی از سوی جامعه مدرسین برگزار شد که بازتاب‌هایی داشت. برگزاری این مراسم به معنی بازگشت یا آغاز فعالیت‌های این تشکل روحانی با رویکردهای جدید است؟

آنچه اشاره کردید، جلسه جامعه مدرسین با علمای بلاد مختلف بود که بنده هم در آن حضور داشتم. در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که موضوعی در آن نشست بود که علاوه بر بنده، برخی دیگر هم به‌ آن انتقاد داشتند. در نشست مذکور بحث‌هایی درباره حوزه انقلابی مطرح شد و سوالی که برخی طلاب و فضلا داشتند این بود که بهترین الگوی انقلابی بودن حوزه، امام خمینی و اندیشه‌های ایشان است و در این نشست باید از آیت‌الله سید حسن خمینی دعوت می‌شد تا سخنرانی کند و ملاک‌های انقلابی بودن حوزه از دیدگاه امام خمینی را مطرح ‌می‌کردند چرا که اندیشه، اسرار و اسناد امام خمینی در اختیار یادگار ایشان است و جا داشت در این نشست ایشان به عنوان سخنران دعوت می‌شد اما چنین نشد و این مطالبه بخش وسیعی از حضار و فضلای حوزه بی‌پاسخ ماند.

به یادگار امام اشاره کردید؛ پس از مباحثی که درباره دارایی شخصیت‌ها در این روزها مطرح شد، برخی مخالفان اعتدال و مشی یادگار امام چنین مطرح کردند که باید مشخص شود اداره مؤسساتی که منتسب به امام خمینی و بیت ایشان است به چه شکلی است و هزینه آن از کجا تامین می‌شود. شما چه پاسخی به این دسته از دلواپسان دارید؟

منظورشان حرم امام است که بودجه آن را مردم با نذر و نذورات خودشان و اراده و انتخاب خودشان تامین می‌کنند. از سوی دیگر وجوهات شرعیه هم هست. باز هم مردم به دلیل اعتقاداتی که به امام و بیت ایشان دارند، این وجوه را برای امورات دینی و فرهنگی در اختیار می‌گذارند و مساله‌ای روشن است.

به هر حال مخالفان اعتدال و دلواپسان بیش از هر موضوعی درصدد انگ زدن به بیت امام بودند و برخی معتقدند با استفاده از این شیوه درصدد پنهان کردن تخلفات خودشان هستند.

متاسفانه بی‌اخلاقی‌ها در فضای جامعه و به‌ویژه در فضای سیاسی در شرایط امروز به اوج خود رسیده است، آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که این نوع بی‌اخلاقی‌ها برای مردم مشمئز‌کننده شده است. برخی نباید فراموش کنند که این‌گونه اقدامات باعث تضعیف نظام اسلامی در برابر اتحادی می‌شود که می‌بینید ۹۹ نفر از نمایندگان کنگره به‌صورت متحد برنامه خود علیه ایران را به تصویب می‌رسانند اما در همین حین ما این همه اختلاف داریم و همدیگر را تضعیف می‌کنیم. باید به خدا پناه برد که ان‌شاءا... امیدواریم خداوند، دل‌ها را عوض کند.

در نشست‌هایی که علما با یکدیگر دارند همواره بر ایجاد وحدت تاکید می‌شود، اما به نظر می‌رسد این وحدت فقط در جلسات مطرح می‌شود و درعمل آن‌چنان نتایجی مشاهده می‌شود. برای مثال ما شاهد هستیم که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و ناطق نوری در این چهارچوب نیستند. چنین وضعیتی را چگونه ارزیابی می‌کند؟

آنچه اشاره کردید مشکلی است که با آن مواجه هستیم یعنی حرف‌ها و زبان‌ها در تایید یکدیگر است اما دل‌ها و قلب‌ها جدای از یکدیگر و متفرق است که از عذاب‌های الهی است، در ادعیه هم داریم قلوب بعضی افراد از یکدیگر جداست، اما در شکل، ظاهرسازی می‌کنند. باید فکر کرد. واقعا برای چنین مشکلی باید چاره‌اندیشی شود، نیاز به تفکر در این زمینه هستیم، ما هم متحیریم که چرا این‌گونه شدیم و ظاهر‌سازی و ظاهرگرایی تا این اندازه تقویت شده است و باطن‌ها متفاوت و از یکدیگر دور شده‌اند. آیت‌الله هاشمی و ناطق نوری و مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی ارکان انقلاب بودند و هستند و از شاگردان امام بودند. یادگار امام آیت‌الله سید خمینی امروز یکی از استوانه‌های انقلاب هستند، چنین افرادی منابع انسانی و سرمایه‌های نظام هستند. باید هرچه زودتر در رفتار‌مان تجدیدنظر کنیم و اعتماد واقعی و قلبی لازم را داشته باشیم و به وجود بیاوریم که این امر نیازمند تشکیل جلسات با اراده واقعی است تا این اختلاف‌ها از میان برود.

البته باید توجه داشت که تفاوت دیدگاه و داشتن نظرات مختلف و حتی مخالف مذموم نیست و برای پیشرفت لازم است، یعنی اختلاف و تفاوت نظر نشانه رشد یک جامعه است. باید این اختلاف دیدگاه که البته نشانی از غرض ورزی و دشمنی ندارد را پاس داشت و بتوان آن را در جهت اعتلای کشور مدیریت کرد. باید از افراد با دیدگاه‌های مختلف دعوت کرد تا پس از شنیدن مواضع و دلایل آنها در موضوعات مختلف بهترین نتیجه را گرفت و در نهایت افراد جامعه هستند که قضاوت نهایی را می‌کنند. روحانیون، استادهای دانشگاه و حتی مسئولان باید فارع از گلایه‌ها و مقاصد سیاسی به دور هم جمع شوند و جلساتی را برگزار کنند. باید این جلوه از دوستی و محبت از طریق رسانه‌ها به مردم اطلاع داده شود تا آنها هم دلگرم شوند. موضوع دیگراین که نباید محدودیت‌هایی برای بیان عقاید قائل شد، یعنی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در فضای مطلوب به بیان دیدگاه‌ها و نظراتشان بپردازند.

در روزهای اخیر حجت‌الاسلام مصباحی مقدم در گفت‌وگویی عنوان کرد که با آیت‌الله هاشمی جلسه‌ای داشتند اما دو طرف به نتیجه نرسیده‌اند و مواضع یکدیگر را نپذیرفتند. این اختلاف دیدگاه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آیت‌الله هاشمی در جایگاهی از نظام و انقلاب هستند که دیگران باید به محضر ایشان بروند و از تجربیات، نظرات و دیدگاه‌های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام استفاده کنند. در چنین شرایطی من فکر می‌کنم وظیفه انقلابی­گری جامعه روحانیت و جامعه مدرسین اقتضا می‌کند که به دیدار آیت‌الله هاشمی بروند و نشست داشته باشند تا کشور مسیر بهتری را بپیماید. باید توجه داشت که حضور فیزیکی افراد در جامعه روحانیت و جامعه مدرسین ملاک نیست، آنچه اهمیت دارد همدلی است. باید به این نکته حائز اهمیت برسیم که با استفاده از نظرات شخصیت‌هایی چون آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و آقای ناطق نوری که استوانه‌های انقلاب و نظام هستند راه انقلاب را ادامه دهیم.

شما به عنوان یک چهره شناخته شده در زمینه افزایش وحدت و رفع گلایه‌ها، چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

من در موقعیت یک طلبه تلاش کرده‌ام که دیدگاه‌های امام را مطرح کنم و شاخص‌هایی که خط امام را تعریف می‌کند را برجسته کنم. در واقع تلاش من در این راستا بود که دیدگاه‌های وحدت بخش و دل‌ها را به هم نزدیک کنم تا در نتیجه آن، اختلافات کمتر و تلاش شود تا در یک مسیر همدلی به اختلافات دامن نزنیم. تلاش‌های بنده در این جهت است برخلاف آنکه مشاهده می‌شود برخی افراد وظیفه شرعی خود را اختلاف افکنی می‌دانند اگر چنین دیدگاه‌هایی کمتر شود دل‌ها در عمل به یکدیگر نزدیک می‌شود این امری است که امروز ما به آن نیازمندیم. تلاش‌های بنده بر این است که با طرفین صحبت ‌کنم، در جلسات شرکت ‌کنم و همچنین نظراتی را که میل به همدلی است را در مصاحبه با روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف مطرح می‌کنم تا فضایی آرام ایجاد شود اما برخی افراطیون به دنبال مخدوش کردن چنین فضایی هستند و به نظر می‌رسد منافع خود را در فضایی آرام نمی‌بینند و پیوسته به دنبال اختلاف افکنی هستند. در خود جامعه مدرسین هم اختلاف نظر هست و طیف‌های موافق و مخالف آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی وجود دارد که گاهی همراهی نمی‌کنند اما تلاش بر این است که با برگزاری جلسات بتوانیم دل‌ها را به هم نزدیک کنیم و به وحدت مورد نظر برسیم. یکی دیگر از موضوعات مهم این روزها بحث انتخابات اردیبهشت۹۶ است، جناح رقیب اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در تلاش برای معرفی یک رقیب با پشتوانه در مقابل روحانی است.

اخیراً مشاهده شده گروهی که به نظر می‌رسد حامی سعید جلیلی برای انتخابات آینده هستند خود را انقلابیون نامیده‌اند. آیا اصولگرایان و اصلاح‌طلبان انقلابی نبودند که این گروه نزدیک به انتخابات داعیه انقلابی‌گری دارد؟ این‌گونه اقدامات قبلا هم شکل گرفته است، یک بار نام پایداری را مطرح کردند، این‌بار هم چنین نامی را برای خود انتخاب کردند و در واقع تلاش می‌کنند در آستانه انتخابات با این راهکارها عد­ه‌­ای از رای‌دهندگان را به سمت خود جذب کنند تا بتوانند مقبولیت بیشتری برای خود به دست آورند اما باید توجه داشته باشند این قبیل اقدامات فایده‌ای ندارد و باید اصل انقلابی­گری را به شکلی باطنی درک کنند و به دنبال آن باشند. طرفداری و حمایت از اندیشه‌های امام و بیت امام و پیروی از مقام معظم رهبری و شاخص‌هایی که ایشان به عنوان خط امام معرفی کردند و حمایت از استوانه‌های نظام همچون آیت‌الله هاشمی و ناطق نوری راه درست انقلابی‌گری است. این عناوین که جدیدا تولید می‌کنند اقداماتی قشری‌گری و سطحی نگرانه است و مردم آگاه هستند.

این افرادی که خود را انقلابیون معرفی می‌کنند، به هرحال بخشی از این افراد نزدیک به جریان احمدی‌نژاد بودند و حالا به سمت آقای جلیلی گرایش پیدا کرده‌اند، این درحالی است که انقلابیون ما بسیاری از اقداماتی که این طیف انجام می‌دادند را قبول ندارند. این نام‌گذاری آنها توهین به انقلابیون نیست؟

بله، به هرحال اینها که توهین‌های عادی و سطح پایین است. در سطح بالاتر می‌بینید چه برخوردهایی با یادگار امام می‌شود، چه مانع‌هایی در برابر آیت‌الله هاشمی و حتی رئیس‌جمهور منتخب ملت ایجاد می‌کنند، اینها متاسفانه جلوه‌های مختلف افراطی‌گری است که هر روز با یک عنوان مطرح می‌شود. حالا باید منتظر ماند و دید که اراده ملت و انتخاب ملت چه خواهد کرد من امیدوارم ملت بیدار باشند که هستند و ان‌شاءالله مردم پشتیبان انقلاب، خط امام، دولت و رئیس‌جمهور دکتر روحانی خواهند بود و از دکتر روحانی حمایت می‌کنند. به هر حال این اراده ملت است که نقشه‌های انحرافی با هر عنوان باشد را برملا خواهد کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها