رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 222016

طرح احمدینژاد با خانوارهای روستایی چه کرد؟

ساعت24-گزارش بازوی مشورتی مجلس از نتایج اجرای طرح احمدی نژاد در سال 89، حاکی از آن است که شاخص هزینه زندگی در مناطق روستایی در مقایسه با مناطق شهری پیشی گرفته است.

+6++/653256663
style="text-align:justify"> گزارش‌ها حاکی از آن است که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نه‌تنها زندگی خانوارهای شهری را تحت‌تاثیر قرار داده و شکاف هزینه‌ای را برای آنها بیشتر کرده، بلکه اجرای این قانون، شاخص هزینه زندگی را در مناطق روستایی به‌شدت بالا برده است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از پیامدهای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال 1389 حاکی از آن است که شاخص هزینه زندگی در مناطق روستایی در مقایسه با مناطق شهری پیشی گرفته است؛ این امر ناشی از بالاتر بودن سهم غذا و سوخت در سبد مصرفی خانوارهای روستایی است. بخشی از آن نیز مربوط به بزرگتر بودن بُعد خانوار در مناطق روستایی و در مورد سوخت هم ناکارا بودن این تجهیزات و کیفیت مسکن روستایی است.

بر این اساس، شاخص هزینه زندگی به ارزش جاری در مناطق روستایی از 100 واحد در سال 1386 به 281 واحد در سال 1393 افزایش یافته است. به‌طور میانگین این افزایش بعد از هدفمندی سالانه 115 درصد بوده این رقم قبل از هدفمندی ( 1388-1387) 13 درصد است.

در میان گروه‌های کالایی قیمت گروه خوراک از 100 واحد به 313 افزایش یافته است. میانگین این شاخص پس از هدفمندی 239 واحد است، حال آن‌که قبل از هدفمندی میانگین 114 بوده است. در مقابل رشد فزآینده هزینه اسمی این گروه از کالاها، خانوار روستایی هزینه واقعی را 20 درصد کاهش داده است.

بیشترین افزایش مربوط به شاخص هزینه کالاهای کم و بی‌دوام است. اما سهم این اقلام در سبد مصرفی خانوارها تنها دو درصد است. شاخص هزینه گروه بهداشت و درمان برای خانوار روستایی پس از هدفمندی 200 درصد افزایش یافته و در مقابل آن خانوار تنها 14 درصد از هزینه حقیقی این گروه کالایی کاسته است. یکی از دلایل آن، پایین بودن پوشش بیمه‌ای در مناطق روستایی است. سهم بهداشت و درمان در سبد مصرفی خانوار نسبتا بالاتر است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها