رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 222510

روحانی جایی نمی‌رود و کاندیدای محکم جبهه اصلاح طلبهاست

خشم تندروها از روحانی نشانه شکست آنهاست

ساعت ۲۴- کارشناسان و فعالان سیاسی آگاه به سپهر سیاست داخلی در ایران باور دارند اگر حسن روحانی رییس دولت یازدهم رقبای تندروی خود را متقاعد کند در انتخابات آتی کاندیدا نخواهد شد ناگهان موجی از آرامش بر رفتار طیف‌های تندرو حاکم خواهد شد.

روحاني
dir="RTL" style="text-align:justify">تندروهای منتقد و مخالف حسن روحانی می‌دانند دست‌کم تا امروز ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۵ هیچ فردی از افراد جناح سیاسی منتسب به اصولگرایان شناخته نشده است تا در هماوردی با روحانی بتواند رای شهروندان را به دست آورد. علت اصلی اینکه منتقدان روحانی هر روز علیه او تندتر شده و انتقادهای علنی، غیرکارشناسی و به قصد واقعی تضعیف او به طور سیستماتیک را در دستور کار قرار داده‌اند ترس از این است که او بار دیگر بتواند رای شهروندان را به دست آورد.

واقعیت این است که اصولگرایان هنوز حتی بر سر اینکه روش کسب آرای شهروندان را بر کدام استراتژی سوار کنند را شناسایی نکرده‌اند و همین مساله موجب آزار ذهنی تندروها شده است. منتقدان دولت آیا حق دارند به دلیل ضعف ساختاری که دارند و نمی‌دانند باید بر کدام عنصر تکیه کنند، دولت مستقر را در حد یک نهاد بی‌اعتبار تضعیف کنند. تندروهای مخالف حسن روحانی و اصلاحات در روزهای اخیر کار را از حد انتقاد غیرمنصفانه، غیرکارشناسانه و فنی عبور داده و حتی از مرحله مسخره کردن رییس دولت عبورکرده و با ارعاب و تهدید و دادن نسبت وطن‌فروشی مدیران میانی را با بیم و هراس مواجه می‌کنند.

به نظر می‌رسد تا روز انتخابات این روش‌ها شامل بی‌اعتبار کردن تمام‌عیار دولت و سیاه‌نمایی بی‌مرز هر رفتار دولت و حتی تهدید ضمنی مدیران به نهایت ممکن خواهد رسید. این روش‌ها اما دست‌کم در انتخابات مجلس در اسفندماه ۱۳۹۴ به نتیجه نرسید و در شرایط حاضر نیز به نظر نمی‌رسد موثر باشد. پس هدف چیست؟

کارشناسان معتقدند منتقدان با این کار خود راه را برای رای آوردن اندک و در حدی بسیار نزدیک به ۵۰ درصد به علاوه یک روحانی فراهم خواهند کرد تا از او در بازی سیاسی امتیاز بگیرند. این امتیازها بخشی جنبه سلبی دارد، یعنی از رییس دولت تضعیف شده بعدی خواسته می‌شود برخی کارها را انجام ندهد. مثلا می‌خواهند در حد همین چند وزیر نیز که یادگار دوران اصلاحات هستند نیز در کابینه نباشند. آنها از رییس دولت ضعیف شده در خیال خود می‌خواهند روش مسالمت‌جویی و تعامل با غرب را کنار بگذارد و پس از آن نیز لابد قصد دارند نیروهای خود را در کانون کابینه قرار دهند. این خواسته‌ها البته در ذهن و خیال اصولگرایانی است که این روزها تصور می‌کنند با یک دولت ضعیف شده در سال‌های آتی نبرد خواهند کرد.

به گزارش ساعت ۲۴، اما حسن روحانی نشان می‌دهد قصد عقب‌نشینی در برابر توفان را ندارد و نیک می‌داند که شانس برنده شدنش در دور دوم حتی بیشتر از دور اول شده است و همین مساله خشم مخالفان را برانگیخته است.

خشم شما نشانه شکست شماست

خشم، هراس و ناسازگاری با آدمیان دیگر از ویژگی‌های همه آدمیان است و در ناپیدای یاد و دل آنها وجود واقعی دارد. خشم و هراس و ناسازگاری از صفات چندسویه هستند که برخی آنها را نکوهش کرده و آدمی را به فرو خوردن خشم، دلاوری و بی‌باکی و مدارا فرا می‌خوانند. برخی دیگر اما باور دارند که خشم و هراس و ناسازگاری می‌توانند در روزها و روزگارانی پسندیده باشند. این گروه می‌گویند خشم گرفتن بر کسانی که رفتار و گفتارشان آزاردهنده آدمیان دیگر و جامعه بشری است، می‌تواند صفت پسندیده‌ای باشد. همچنین است که گاهی می‌شود با آدمیان بدکردار روبه‌رو شد و با آنها سازگار نشد و چه بسا که خوب باشد انسان از ندیدن روزهای روشن آینده هراس کند. با این همه اما آدمیان، کسانی که خشمگین شده و رفتارهایی بر پایه خشم و اندوه دارند را یار خود نمی‌گیرند و از آنها دوری می‌کنند.

خشم آدمی از ناکامی در رسیدن به خواسته‌ها نیز سرچشمه می‌گیرد. فردی می‌خواهد در هماوردی سرنوشت ساز برنده باشد و ذهن و عمل خود را برای پیروزی در این مسابقه آماده می‌کند اما در جریان مبارزه می‌بیند هماورد او شانس بیشتری دارد. پس خشمگین می‌شود. رهبران یک گروه و حزب سیاسی از مدت‌ها پیش برنامه ریخته‌اند در هماوردی از پیش اندیشیده و برای تسخیر یک نهاد سرنوشت‌ساز اجازه ندهند رقبایشان در دل مردم جایی داشته باشند اما در جریان عمل، وارونگی را تجربه می‌کنند و خشمگین می‌شوند. تا اینجای کار رخداد شگفتی اتفاق نیفتاده است که فردی و گروهی آرزوهایشان را بر باد رفته می‌بینند و خشمگین می‌شوند اما کار از جایی گره می‌خورد که خشم و هراس با بدترین روش نشان داده شود و افراد خشمگین به هنجارشکنی روی بیاورند.

روش نشان دادن رفتار و گفتار برخاسته از خشم درون و هراس از پیروزی هماورد، نباید با زدن انگ و نشان‌های ناروا همراه باشد. روزی که گروه خشمگین هماورد خویش که او نیز آرزو دارد در یک هماوردی پیروز شود را به این دلیل که دارایی رسانه‌ای بیشتری دارد به گوشه رینگ می‌راند و ناسزا و ناروا می‌گوید، در میان کسانی که این هماوردی را می‌بینند واکنش همراه با دوری از گروه خشمگین برانگیخته می‌شود. افرادی که با رأی دادن یا رأی ندادن به فرد و گروهی سرنوشت آرزومندان برای تسخیر جایی را دگرگون می‌کنند، می‌دانند که آنها که خشمگین شده و ناسزا و ناروا می‌گویند، از هراس شکست است که به این روز افتاده‌اند.

هماوردی در جایی که شهروندان داوران و رأی‌دهندگان آن هستند کار سختی است و خشم و هراس و نارواگویی یک سوی هماورد نشان‌دهنده ترس از شکست و باز شدن دست است. رفتارهای برپایه خشم و هراس از شکست واکنش‌های بر هم فزاینده رأی‌دهندگان را به همراه خواهد داشت و کار یکسره خواهد شد. حسن روحانی با رفتار و گفتارش همین را نشان می‌دهد و به منتقدان نهیب می‌زند خشم شما نشانه شکست شماست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها