رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 224674

غلامرضا مصباحی مقدم

اصولگرایان در مقابل روحانی گزینه دارند

ساعت24- حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز معتقد است:« برخی اصلاح‌طلبان مجلس مسائلی که برای مردم دارای اهمیت نیستند را مهم جلوه می‌دهند تا به این وسیله نوعی چالش ذهنی برای افکار عمومی ایجاد کنند. بنده به این افراد متذکر می‌شوم که اگر شورای نگهبان در انتخابات بعدی شما را تایید صلاحیت نکرد جای هیچ‌گونه گلایه و شکایتی وجود ندارد». در ادامه متن گفت‌وگوی «آرمان‌امروز» با حجت‌الاسلام مصباحی مقدم را می‌خوانید.

اصولگرایان.jpg
div style="text-align: justify; padding-top: 10px;">

با تشکیل کمیته انتخابات جامعه روحانیت مبارز به نظر می‌رسد این تشکل به دنبال محور قرار گرفتن در انتخابات ریاست‌جمهوری است.

در شرایط کنونی ما تلاش کرده‌ایم با همه طیف‌های اصولگرا مذاکره کنیم و دیدگاه‌های آنها را درباره چگونگی حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری مورد بررسی قرار دهیم. ما در حال بررسی شرایط کاندیداهای اصولگرا هستیم و به دنبال این رویکرد هستیم که کدام افراد در شرایط کنونی بهتر می‌توانند در راستای اهداف جریان اصولگرایی فعالیت کنند. با این وجود و با اینکه با چهره‌های مختلف اصولگرا در این زمینه مذاکره کرده‌ایم اما هنوز وارد مصادیق انتخاباتی نشده‌ایم.

آیا طیف‌های مختلف اصولگرا محوریت جامعه روحانیت مبارز را در انتخابات ریاست‌جمهوری قبول کرده‌اند؟ در این زمینه مانع یا موانعی وجود ندارد؟

به نظر می‌رسد اغلب طیف‌های اصولگرایی این محوریت را قبول کرده‌اند و تلاش می‌کنند جامعه روحانیت مبارز را در ترسیم چشم‌انداز انتخابات آینده همراهی کنند. تاکنون نیز مخالفت جدی و صریحی در این زمینه وجود نداشته است. در شرایط کنونی اغلب طیف‌های اصولگرا در حال تدوین برنامه‌های انتخاباتی خود هستند و هنوز هیچ چیز به صورت دقیق مشخص نیست.

اگر حزب «یکتا» قصد داشته باشد گزینه مستقل معرفی کند در اجماع اصولگرایان خلل به وجود نخواهد آمد؟

بنده تصور نمی‌کنم هیچ کدام از طیف‌های اصولگرا و از جمله حزب یکتا به دنبال معرفی گزینه مستقل نسبت به جریان اصولگرایی باشد. در نتیجه به نطر می‌رسد اصولگرایان با یک وحدت درونی در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد و تا آنجا که امکان پذیر است از چنددستگی و انشقاق جلوگیری خواهد شد.

چرا برخی از اصولگرایان به سمت آقای روحانی تمایل پیدا کرده اند؟

کسانی که به سمت آقای روحانی متمایل شده‌اند براساس دیدگاه‌های شخصی خود این کار را انجام داده‌اند. این در حالی است که هیچ طیف یا گروه سازماندهی شده اصولگرایی به سمت آقای روحانی اظهار تمایل نداشته است.

آیا برنامه‌ای برای دیدار و گفت‌وگو با آقای روحانی یا حمایت از ایشان در انتخابات در نظر گرفته شده است؟

در این زمینه نمی‌توانم اظهارنظر کنم، اما احتمال بیشتر این است که اصولگرایان در مقابل آقای روحانی گزینه معرفی خواهند کرد.

آیا تاکنون جامعه روحانیت مبارز رایزنی با آقای ناطق نوری برای استفاده از ظرفیت سیاسی ایشان در انتخابات صورت داده است؟

بنده به تازگی با آقای ناطق نوری صحبت کرده‌ام. از فحوای کلام ایشان چنین برمی‌آید که ایشان هیچ تصمیمی برای فعالیت در انتخابات ریاست‌جهموری آینده نخواهند داشت. آقای ناطق به بنده عنوان کردند که هر کسی دارای یک دوران فعالیت سیاسی است که دوران فعالیت سیاسی من تمام شده و به همین دلیل قصد ندارم در فضای سیاسی فعالیت چشمگیر داشته باشم.

چه سازو کاری برای رایزنی و همراهی با جامعه مدرسین در نظر گرفته شده است؟

احتمال دارد جامعه مدرسین به صورت اجمالی با ما همراهی کنند. با این وجود تاکنون هیچ گونه رایزنی رسمی برای انتخابات ریاست‌جمهوری بین جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین صورت نگرفته است.

پایگاه اجتماعی آقای روحانی در سال۹۶ چه تغییری با پایگاه اجتماعی ایشان در سال۹۲ کرده است؟

آقای روحانی در سال۹۲ ازنظر مدیریت اجرایی یک چهره ناشناخته بودند که تنها در برخی مسئولیت‌های نظام مانند دبیری شورای عالی امنیت ملی فعالیت کرده بودند. به همین دلیل برخی که از ایشان شناخت داشتند و نسبت به رویکرد مدیریتی ایشان اطمینان خاطر داشتند از ایشان حمایت کردند و در مقابل نیز برخی حاضر نشدند ازآقای روحانی حمایت کنند. با این وجود آقای روحانی در سال۹۶ با سال۹۲ تفاوت‌های معنا داری پیدا کرده و دیگر آن چهره ناشناخته مدیریتی نیست. در طول سه سال و چند ماه گذشته ظرفیت‌های مدیریتی ایشان برای خواص و نخبگان و همچنین توده‌های مردم مشخص شده است. به همین دلیل مردم در سال۹۶ درباره کارنامه مدیریتی دولت آقای روحانی قضاوت خواهند کرد.

برخی از اصلاح‌طلبان عنوان می‌کنند اصولگرایان به دلیل فقدان گزینه مناسب برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری تلاش می‌کنند یک آلترناتیو در جریان اصلاحات برای آقای روحانی پیدا کنند. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

مگر آقای روحانی از جریان اصلاح‌طلبی وارد میدان شده که اصولگرایان به دنبال یک آلترناتیو در جریان اصلاحات برای ایشان باشند؟در شرایط کنونی اصلاح‌طلبان دچار فقر گزینه هستند. به همین دلیل نیز از آقای روحانی حمایت می‌کنند که یک چهره اصلاح‌طلب نیست و بلکه یک اصولگراست.

یکی از دلایلی که باعث شده اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت کنند رویکرد موانع نظارتی نسبت به چهره‌های اصلاح‌طلبی است. شما این مساله را قبول دارید؟

این مساله به عملکرد گذشته اصلاح‌طلبان و ازدست دادن شایستگی کافی در این جریان سیاسی باز می‌گردد.

تحلیل شما از رفتارشناسی اصلاح‌طلبان در مقطع کنونی از عمر سیاسی خود چیست؟

به نظر من در شرایط کنونی اصلاح‌طلبان دوباره دچار غرور شده‌اند و خود را بزرگ‌تر از آنچه هستند نشان می‌دهند. در یک مقطع زمانی یعنی قبل از دوران آقای روحانی برخی از اصولگرایان عنوان می‌کردند«عمر جریان اصلاحات به پایان رسیده است». بنده در پاسخ به این افراد عنوان می‌کردم: «شما اشتباه می‌کنید و عمر جریان اصلاحات به پایان نرسیده است». من در پاسخ به این افراد عنوان کردم اصلاح‌طلبان به «جمع متفرق» تبدیل شده‌اند که اگر دوباره جمع شوند می‌توانند تاثیرگذار باشند. حتی بنده درباره انتخابات مجلس پیش بینی کردم که تعداد نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس دهم بیشتر از گذشته خواهد شد؛ اما مجلس ششم تکرار نخواهد شد. در نتیجه بنده تحلیل صحیح و واقع بینانه‌ای از ظرفیت اصلاح‌طلبان دارم. به همین دلیل نیز گمان نمی‌کنم ظرفیت اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری۹۶ به شکلی باشد که بتوانند بالای۵۰درصد ظرفیت سیاسی کشور را پوشش بدهند. اصلاح‌طلبان عنوان می‌کنند اگر انتخابات آزاد برگزار شود اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات خواهند بود. به نظر من این دیدگاه صحیح نیست و اصلاح‌طلبان دچار «خود بزرگ بینی» شده‌اند. به نظر من اگر یک انتخابات آزاد در کشور برگزار شود و اصلاح‌طلبان بتوانند با چهره‌های اصلی خود در انتخابات حاضر شوند سقف آرای اصلاح‌طلبان بیشتر از۳۵درصد آرای انتخابات نخواهد شد. آرای آقای روحانی در سال۹۶ نسبت به سال۹۲ کاهش پیدا خواهد کرد. در چنین شرایطی احتمال پیروزی وی در دور اول انتخابات یا حتی کشیده شدن انتخابات به دور دوم وجود دارد. به نظرمن با شرایط موجود احتمال کشیده شدن انتخابات ریاست‌جمهوری۹۶ به دور دوم بسیار زیاد است.

آرمان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها