رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 225563

احتمال ورود هیات‌نظارت به موضوع انتشار صحبت‌های محرمانه ظریف

ساعت 24- یک عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با تاکید بر اینکه کریمی قدوسی نباید اظهارات وزیرخارجه در جلسه فی مابین کمیسیون امنیت ملی و ظریف را منتشر می کرد، گفت:‌ با وجودی که هیات نظارت در صورت نبود شکایتی در موارد مختلف همچون موضوع آقای کریمی قدوسی می‌تواند راسا و بنابر تشخیص وارد شود، اما ما معتقدیم که باید حرف ها در فضای قانونی زده شود.

محمد مهدی برومندی در مورد ورود هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به موضوع انتشار اظهارات محرمانه منتسب به ظریف توسط کریمی قدوسی در جلسه کمیسیون امنیت ملی اظهار کرد: طبق قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس نمایندگان را نمی توان بر اساس اظهار نظر در مجلس تعقیب کرد.

هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بر اساس شکایات واصله به بررسی موضوعات و پرونده ها می پردازد و معمولا خودش راسا برای چنین موضوعاتی ورود نمی کند مگر اینکه گروه، فرد و یا تعدادی از نمایندگان شکایتی را مطرح کرده و هیأت نظارت نیز بخواهد ناظر بر آن پرونده را مورد بررسی قرار دهد.

وی ادامه داد: بر این اساس تاکنون کسی از آقای کریمی قدوسی شکایتی نکرده است که اگر این اتفاق رخ دهد ما آن را در هیأت نظارت مورد بررسی قرار می دهیم تا مشخص شود این اظهارنظر و اقدام در حیطه وظایف نمایندگی بوده یا خیر.

این عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان توضیح داد: البته هیأت نظارت می‌تواند بر اساس تشخیص وارد بررسی موضوعاتی شود ولی معتقد است در مجلسی که افکار و گروه های سیاسی مختلف وجود دارد فضا باید به سمتی رود که حرف ها در فضای قانونی زده شود البته به نظر بنده درز و انتشار مطالب جلسه کمیسیون امنیت با وزیر خارجه درست نبوده و نباید مطرح می شد.

برومندی با اشاره به حضورش در جلسه کمیسیون امنیت ملی با وزیر خارجه گفت:‌ آقای ظریف در این جلسه مطرح نکرده که اشتباهی در برجام رخ داده و عذرخواهی می‌کند. ایشان مواردی را در مورد موضوع داماتو مطرح کرد پس نباید این گونه به جامعه و مردم منتقل شود که ظریف گفته در برنامه اشتباه شده و یا گول آمریکایی ها را خوردیم. بنده درآن جلسه بودم و مطمئنم که آقای ظریف چنین چیزی را مطرح نکرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صحبت آقای ظریف در مورد موضوع داماتو بود. اینکه آمریکایی ها و غربی ها تحریم های زیادی را به ایران تحمیل کردند. تحریم هایی که بخشی از آن در اختیار رئیس‌جمهور آمریکا و برخی دیگر در اختیار کنگره و ایالت ها و اتحادیه اروپا است. موضوعی که آقای ظریف مطرح کرد این بود که آن زمان برخی موضوعات امکان مطرح شدن در کنگره را نداشت و ممکن بود کنگره با ما مخالفت کرد و چون توافق در حال انجام شدن بود وزارت خارجه آمریکا گفت که برای حل این موارد راه کارهایی دارد که نمونه آن را در بوئینگ دیدیم.

موضوع داماتو شامل تحریم های اولیه و ثانوی به معنای مجموعه ای از تحریم‌ها است که بخشی از آن مرتبط با مسائل هسته‌ای است که به ایران تحمیل کردند. در مواردی همچون حقوق بشر نیز آن را دیده ایم. در نهایت نظر آقای ظریف این بود که مسائل مرتبط حل و فصل می‌شود.

برومندی تاکید کرد:‌ آقای ظریف درآن جلسه اعلام کرد که مطالب مطرح شده کاملا محرمانه است و نباید به بیرون درز پیدا کند به نظرم آقای کریمی قدوسی باید این مسائل را منتشر نمی کرد و با هم در فضای کارشناسی تر صحبت می کردیم.

منبع: ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها