رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 226125

کالبدشکافی پدیدار شدن یک گروه فراجناحی به صورت خودجوش

صدای پوپولیسم را میتوان از این «جبهه مردمی» شنید

ساعت ۲۴- ناگهان «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» در سپهر سیاست ایران پدیدار شد. یک عکس دسته‌جمعی از ۱۰ نفر موسس این «جبهه مردمی» یاد عکس دسته‌جمعی آبادگران در انتخابات دوم شوراهای شهر را به یاد می‌آورد.

خوانساري و وزير اقتصاد آلمان
dir="RTL" style="text-align:justify">این ۱۰ نفری که با هم عکس گرفته‌اند انگار اعضای یک دولت سایه هستند که قصد دارند به تئوری اصولگرایان که به «تیم رای دهید نه به فرد» را لباس عمل بپوشانند. اینکه چرا این موسسان به جای «حزب» سراغ «جبهه» رفته‌اند عمل به عرف و عادت سیاسی در ایران است که هیچ فرد و گروهی نمی‌خواهند از همه چیز چشم بپوشند و با شناسنامه دقیق، اساسنامه و مرامنامه حزبی وارد کار سیاسی شوند.

آنچه از دیروز تا امروز و پس از اعلام موجودیت این بجهه از سوی موسسان بیان شده است و البته تناقض‌هایی نیز دارد این است که این جبهه قصد دارد و در انتخابات ریاست جمهوری حاضر باشد. دقت در متن بیانیه این جبهه و سخنان برخی اعضای هیات موسس آن نشان می‌دهد که آنها قصد دارند پوپولیسم را در انتخابات آتی به مثابه یک روزش و استراتژی به کار گیرند. تکیه زیاد به عنوان «مردم» همان اصلی است که پوپولیست‌های اروپایی نیز در حال حاضر به عنوان یک اصل از آن استفاده می‌کنند.

به گزارش ساعت ۲۴، در متن بیانیه یادشده چندین بار از اصطلاح «مردم»، «حرکت مردمی»، «خیزش عمومی»، «هموار کردن راه برای مردم» استفاده شده است. مصاحبه خانم دستجردی مبنی براینکه هدف «رفاه مردم» است و همین می‌تواند آنها را در انتخابات و در سیاست «پیروز» کند نیز نگاهی به رفتارهای پوپولیستی دارد.

سخنان سالک یکی دیگر از اعضای این جبهه مبنی بر اینکه «معیشت مردم و اقتصاد مردم» از اهداف این جبهه است نیز نشانه‌ای از همین معنا را در ذات خود دارد. وی معلوم نیست بر پایه کدام آمارها و بر اساس کدام معیار می‌گوید این حرکت «امید زیادی در جامعه ایجاد کرده است» این حرف خانم دستجردی که «همه از جبهه‌بندی‌های رایج و سنتی خسته شده‌اند» یادآور همان حرف‌هایی است که تیم فکری و تبلیغاتی دونالد ترامپ می‌زد و یادآور می‌شد که مردم از «حزب دموکرات» و از «حزب جمهوریخواه» خسته شده‌اند. وقتی او می‌گوید: «می‌خواهیم امور به دست مردم اداره شود، یادآور حرف‌هایی است که این روزها از سوی پوپولیست‌ها در اروپای غربی شنیده می‌شود که گروه‌های فکری مرجع مثل روشنفکران،‌ اقتصاددانان، نویسندگان و... را دور می‌زنند.

حرف عجیبی که این سخنگوی موقت جبهه مردمی می‌زند «خودجوش بودن» حرکت برخی اعضای موسس است. او می‌گوید: «برخی افرادی که به عنوان هیات موسس حضور دارند به صورت خودجوش دست به دست هم داده‌اند و دنبال این بوده‌اند که چه باید کرد.» سخنان او که «باید صدای ملت شنیده شود» و نیز این حرف او که «امیدواریم صدای مردم در همه مجامع جمع‌آوری شود» و اینکه قرار است «افراد دیگری از سوی مردم انتخاب شوند» و به جمع اعضای موسس فعلی اضافه شوند نیز همه نشانه‌های پوپولیسم در چهره جدید را دارند حتی اگر آنها انکار کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها