رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 230117

واکنش ها و حواشی درگذشت آیت الله هاشمی

ساعت24-واکنش ها و پیام های تسلیت به مناسبت در گذشت آیت الله هاشمی همچنان ادامه دارد

رفنسجاني
r /> حجت‌الاسلام طباطبایی با اشاره به رابطه آیت‌الله هاشمی و مقام معظم رهبری گفت:‌ وقتی پیام رهبری را خواندم دلم برای آقای هاشمی و رهبری سوخت. الهی هیچکس مشاور دین دار و دلسوز خود را از دست ندهد.

در ویژه برنامه شبکه یک که در مورد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی پخش شد حجت السلام سید مهدی طباطبائی در ابتدای برنامه ضمن تسلیت به ملت ایران به مناسبت این ضایعه بزرگ گفت:گاهی قدر ندانستن سبب می شود خداوند نعمتی را بگیرد امیدوارم الان اینطور نباشد.

او ادامه داد:در گفت‌وگویی که با آقای هاشمی داشتم ایشان گفتند دوست دارم در مشهد دفن شوم اما از قم هم بدم نمی آید.

طباطبائی گفت: هاشمی تنها آخوندی بود که نزد شخص امام عزیزترین بود. من بی‌خود حرف نمی زنم و مطلع هستم؛ هاشمی فحش شنید توهین دید اما باز خود را وقف انقلاب کرد.

او خطاب به صدا و سیما گفت: مدیران صدا و سیما از کم شدن بینندگان خود ناراحت هستند و از این گله دارند که چرا مردم به سمت کانال‌های ماهواره ای رفتند الان هم به شما می گویم اگر از مقام هاشمی تجلیل نکنید بینندگان شما از این هم کمتر می شود شما فکر نکنید مردم مثل شما فکر می‌کنند افراد فهیم و دلسوز جامعه توقع دارند برای مرحوم هاشمی مایه بگذارید دیگر خودتان می دانید چه کار کنید.

طباطبائی ادامه داد: وقتی پیام رهبری را خواندم دلم برای آقای هاشمی و رهبری سوخت. الهی هیچکس مشاور دین دار و دلسوز خود را از دست ندهد. در ادامه پیام رهبری به اختلاف‌نظرهای اقای هاشمی با ایشان اشاره شده بود همین امر نشان می دهد که هاشمی دقیقا نظرات خود را می گفت اما مقید بود که در نهایت حرف رهبری را اجرا کند ایشان به فکر انقلاب و نظام بود.

وی تصریح کرد: خناس ها می خواستند ایشان را از رهبر دور کنند اما موفق نشدند زیرا علاقه این دو بدان حد بود که هیچ فرد یا گروهی نتوانستند در آ شبهه ایجاد کنند.امیدوارم بابت مرگ هاشمی ضرری به کشور نرسد.

این استاد اخلاق با بیان اینکه بدگویان آقای هاشمی از خدا بترسید و بدانید دیگر هاشمی مهربان نیست تا شما را ببخشد و حتی برای شما دعا کند ، گفت: زمانی که آقای هاشمی را از نماز جمعه کنار زدند، نماز جمعه تعطیل شد.

حضور رییس جمهوری در مراسم وداع با آیت الله هاشمی رفسنجانی


حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری صبح امروز - دوشنبه- با حضور در حسینیه جماران در مراسم وداع با آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور یافت.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری، روحانی را در این مراسم همراهی می کردند.
مراسم وداع با آیت الله هاشمی رفسنجانی از صبح امروز در حسینیه جماران در حال برگزاری است.
رییس جمهوری پس از حضور در حسینیه جماران با حضور در منزل آیت الله هاشمی رفسنجانی با خانواده وی ابراز همدردی کرد.


پیام تسلیت رییس سازمان بازرسی در پی ارتحال آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی

رییس سازمان بازرسی کل کشور ارتحال آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت قاضی ناصر سراج در پی ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

فقدان و درگذشت روحانی مجاهد و یار دیرین امام راحل حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی موجب تأسف و تألم گردید.
ایشان سوابق مؤثر و چشمگیری در همراهی با بنیان‌گذار کبیر انقلاب و به ثمر ‌رسیدن انقلاب اسلامی داشتند و در دوران ‌ستم‌شاهی متحمل رنج و محنت فراوانی شدند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هم با قبول مسئولیت‌های مهم در مناصب مختلف، خدمات شایانی در راه تحقق اسلام، انقلاب و سربلندی نظام جمهوری اسلامی به انجام رساندند.
اینجانب درگذشت این مجاهد خستگی ناپذیر را به محضر رهبر معظم انقلاب، ملت شریف ایران و خانواده ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای آن مرحوم، رحمت واسعه الهی و علوّ درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت می‌نمایم.

ناصر سراج - رئیس سازمان بازرسی کل کشور

حماس: روح بلند «مرد بحران‌ها» آرام گرفت

نماینده حماس در تهران درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت و وی را «مرد بحران‌ها» توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «خالد قدومی» نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در ایران، ضمن تسلیت در گذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از یاران دیرین امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و حضرت آیت الله خامنه ای رهبر فرزانه انقلاب ایران، یادداشتی در این باره نوشته است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، متن این یادداشت به شرح زیر است:

روح بلند حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از شخصیت‌های عظیم انقلاب اسلامی ایران، یار و همدم امام خمینی رحمت‌الله علیه به آسمان‌ها پر کشید و در جوار حق آرام گرفت. از سوی خود، جنبش مقاومت اسلامی حماس و ملت فلسطین ضایعه اسفناک رحلت این نماد بزرگ وحدت و اعتدال را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری محترم و ملت شریف ایران و خانواده این فقید سعید تسلیت می‌گویم.

براستی جهان اسلام، ایران و فلسطین «اندیشمندی دینی»، «دولتمردی بزرگ» و «انسانی آزادیخواه» را از دست داد. شخصیت برجسته آیت‌الله رفسنجانی جامع این سه خصلت بزرگ بود و خداوند ایشان را در زمره صالحان محشور فرماید. بی شک جهان اسلام و جهان عرب در این شرایط پرتلاطم و دشوار نیازمند چنین حکیم بزرگی بود؛ شخصیتی که در سطح منطقه به «مرد بحران ها» معروف بودند. گرچه آیت‌الله هاشمی دیگر در میان ما نیستند و دار فانی را وداع گفتند، ولی افکار و اندیشه‌های بلند ایشان همچنان الهام بخش همه خواهد بود. چه بسا اینجا بهتر باشد از ارتباط و خدمات ارزنده ایشان در حوزه فلسطین سخن بگویم.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران درست زمانی که قضیه فلسطین هنوز در ایران آنچنان مطرح نبود، در جریان تعقیبات امنیتی ساواک، به زادگاه خود بازگشتند و در آنجا تصمیم گرفتند که درباره مرکزی‌ترین مسأله امت اسلام یعنی مسأله فلسطین بنویسند؛ مسأله‌ای که در آن زمان در ایران مغفول بود.

ایشان در خاطرات خود در این باره نوشته اند: «مقاله‌ای درباره فلسطین نوشته بودم. در آن زمان تأثیر بسزایی داشت. مسأله فلسطین در آن زمان در ایران مطرح نبود. در نوشتن این مقاله از کتاب قضیه فلسطین نوشته اکرم زعیتر که مرحوم آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای در اختیارم گذاشت، بهره بردم و در دامه می‌افزایند: «خیلی تحت تأثیر این کتاب قرار گرفتم و در حالی که مشغول مطالعه آن بودم، گریه می‌کردم.»

ترجمه این کتاب چهار ماه وقت ایشان را گرفت و وقتی هم که اهالی روستا به ایشان نسبت به احتمال دستگیری از سوی ساواک هشدار می‌دادند، توجه نمی‌کردند تا اینکه ترجمه این کتاب را به پایان برسانند.

در آن زمان، ایشان در میان توده فلسطینیان، اردوگاه‌های آوارگان در سوریه و لبنان معروف بودند. آیت‌الله هاشمی از نخستین بزرگانی بودند که با مبارزان عرب و فلسطینی همراه شدند و در آن برهه در بیروت با شهید یاسر عرفات و رهبران فلسطینی دیدار کردند و همراه امام موسی صدر و آقایان دکتر چمران و محمد منتظری در هسته‌های مبارزین حضور یافتند. این نیروها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در اردوگاه‌های فلسطینیان آموزش می‌دیدند.

این دولتمرد بزرگ در طول دوران مبارزات قبل و بعد از انقلاب اسلامی همواره حامی و یاور همیشگی ملت فلسطین بودند، در همین راستا در سال 1989 در دفتر خود از شهید احمد یاسین در جریان سفرشان به ایران استقبال کردند و وقتی هم که رژیم صهیونیستی در سال 2004 شیخ احمد یاسین را ترور کرد، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با صدور بیانیه‌ای این ترور را بشدت محکوم کرده و گفتند: «جنایت ترور ناجوانمردانه مبارز نستوه شیخ احمد یاسین رهبر جنبش انقلابی حماس به‌دست رژیم تروریستی صهیونیستی بار دیگر چهره کریه رژیم غاصب و تجاوزگر صهیونیستی را به جهانیان نشان داد.» ایشان با اعلام حمایت از راه این شهید مبارز در این پیام خود تأکید داشتند: «بی‌شک شهادت این مجاهد و مبارز انقلابی مانند شهادت سایر مجاهدان راه خدا، منشأ آثار زیادی برای تداوم جدی‌تر مبارزه مظلومان فلسطین علیه اشغالگران تروریست اسرائیل و دولت حامی آن امریکا خواهد بود.»

خداوند به خاطر این همه حمایت از ملت فلسطین و وحدت اسلامی به ایشان جزای خیر عطا فرماید.

پیام تسلیت «سید حسن نصرالله» در پی درگذشت آیت‌الله رفسنجانی

دبیرکل حزب‌الله لبنان درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت و بر حمایت وی از مقاومت لبنان طی 34 سال تأکید کرد.

«سید حسن‌ نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام را تسلیت گفت و اعلام کرد: وی در طول مدت 34 سال ، حامی مقاومت در لبنان بود.

بر اساس گزارش وبگاه «العهد»، وی در ابتدای پیام خود به نمایندگی از حزب‌الله، تمامی اعضای مقاومت و خانواده‌های شهدا و جانبازان، درگذشت آیت‌الله رفسنجانی را به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب، ملت ایران و خانواده وی تسلیت گفت.

نصرالله تصریح کرد: آیت‌الله رفسنجانی به آرمان فلسطین و مقاومت در برابر صهیونیست‌ها ایمان داشت و آرمان فلسطین در بطن تمام روزهای طولانی‌مدت مبارزه‌اش در برابر حکومت شاه مستبد پهلوی و نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی حضور داشت.

وی افزود: ما مردی بزرگ از مردان امت را از دست دادیم؛ ما اعضای حزب‌الله هرگز مواضع حمایتی این مرد از خود را فراموش نخواهیم کرد ؛ او با شادی ما شاد و با ناراحتی ما ، ناراحت می‌شد و حتی یک روز نیز از یاری ما نایستاد.

سید حسن نصرالله تأکید کرد: آیت‌الله هاشمی یک حامی، ستون، نگهبان ، پدری مهربان و مدافعی استوار در تمامی مراحل و شرایط سخت بود.

پیام تسلیت رئیس هیأت علمای جبل‌عامل لبنان

آیت‌الله «عفیف نابلسی» رئیس هیأت علمای جبل‌عامل لبنان و امام جمعه صیدا در پیامی به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، درگذشت آیت‌الله «علی اکبر هاشمی رفسنجانی» را تسلیت گفت، متن این پیام به شرح زیر است:

با کمال ناراحتی و تسلیم به مشیت الهی خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را دریافت کردیم ، وی تلاش‌های بسیاری در راه پیروزی انقلاب اسلامی و پیشرفت و ثبات آن انجام داد و در تمامی شرایط‌های سخت متوجه جمهوری اسلامی ایران از جنگ گرفته تا توطئه‌ها و تحریم‌ها در کنار انقلاب ایستاد.

آیت‌الله هاشمی، سربازی وفادار و مخلص از سربازان انقلاب بود که عمر شریف خود را در این راه گذاشت تا انقلاب اسلامی با قدرت در عرصه معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی حاضر باشد.

وی مورد اعتماد امام خمینی (ره) بود و پس از انقلاب مناصب عالیرتبه‌ای را در اختیار داشت که از خلال آنها به مردم ایران خدمت کرد؛ ما در لبنان این مرد بزرگ را با حمایت‌هایش از مقاومت و خدمت به مستضعفان شناختیم.

درگذشت شیخ رفسنجانی، خسارتی بزرگ برای علم، جهاد، وحدت و آرمان فلسطین بود ، فلسطینی که حمایت از آن یکی از اصول ثابت، اسلامی و انسانی برای وی بود.

شیخ نابلسی در پایان برای آیت‌الله رفسنجانی طلب بخشایش و رحمت از خداوند منان کرد.

آیت‌الله رفسنجانی یکشنبه (دیروز) در پی ضایعه قلبی در بیمارستان شهدای تجریش تهران درگذشت.

رهبر انقلاب بر پیکر آیت‌الله هاشمی نمازاقامه می‌کنند/پیکرآیت‌الله داخل ضریح امام به خاک سپرده می‌شود

قرار است پس از اقامه نماز، پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مرقد امام خمینی (ره) خاکسپاری شود.

به گزارش ایلنا،مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فردا ساعت ۱۰ صبح با حضور مسئولان و آحاد مردم در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

همچنین سایت انتخاب در این رابطه نوشت: معاون روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد: پیکیر مطهر آیت الله هاشمی رفسنجانی فردا در جوار بارگاه ملکوتی امام راحل به خاک سپرده می شود. رهبر معظم انقلاب نماز میت را بر پیکر رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام می خوانند.

ایرنا نیز در این رابطه نوشت که حسین مرعشی در جمع خبرنگاران در این رابطه گفت: پیکر آیت الله هاشمی در داخل ضریح و کنار مزار حضرت امام به خاک سپرده می شود.

همچنین محمد هاشمی برادر آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز در گفتگو باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به محل دفن پیکر برادرش گفت: پیکر آیت الله هاشمی در مرقد مطهر امام خمینی (ره) به خاک سپرده خواهد شد.

امتناع ناطق نوری از گفتگو با صداوسیما در مراسم وداع با آیت‌الله هاشمی

جماران نوشت: ناطق نوری که برای وداع با پیکر آیت الله هاشمی به جماران آمد، از مصاحبه با صداوسیما امتناع کرد.

ناطق نوری که به منظور شرکت در مراسم آیت الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران حاضر شده بود، هنگامی که خبرنگار صدا و سیما درخواست مصاحبه با او را داشت، ناطق نوری از مصاحبه با صدا و سیما خودداری کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها