رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 230272

قاتل لحظه‌های باهم بودن شناسایی شد!

ساعت 24-باز شدن پای فضای مجازی، گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف به دنیای ما با وجود فایده‌هایی که به همراه داشته و سهولت دسترسی به اقصی نقاط کشور و حتی خارج را برایمان فراهم کرده، در دلبری از مخاطبان نیز موفق بوده است.

شبکه های اجتماعی
به جرات می‌توان گفت فضای مجازی درصد زیادی از جمعیت جوان جامعه ما را به خود جذب کرده و برخی در این راه آنچنان محو و مجذوب شده‌اند که گویی دنیای واقعی و رابطه‌های حقیقی خود را فراموش کرده‌اند به عبارتی شب و روزشان را در گروه‌ها و شبکه‌های به ظاهر اجتماعی سیر می‌کنند.

این روزها تنور دوستی‌ها در فضای مجازی داغ داغ است و گاهی نبض رابطه‌های مجازی به اندازه‌ای تند می‌زند که دو نفر در فاصله مسافت‌های طولانی بدون اینکه شناختی از هم داشته باشند تصمیم به ازدواج با یکدیگر را می‌گیرند و خدا می‌داند چه سرنوشتی در انتظار آنها نشسته است.

و از سوی دیگر ورود فضای مجازی به زندگی زوج‌های جوان و گرفتار کردن آنها به خود طی مرور زمان رابطه‌ها را سرد کرده و وابستگی به گروه‌های اجتماعی دلبستگی به همسر را کمرنگ می‌کند.

در این وادی کودکان نیز بیکار ننشسته و هر یک با گرفتن تبلتی در دست ورود خود به دنیای مجازی را کلید می‌زنند.

یک روانشناس تربیتی در همدان در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: وابستگی به دنیای مجازی منجر به دلخور شدن اطرافیان و سرد شدن رابطه بین زن و شوهر می‌شود.

علیرضا روحی درباره عوارض استفاده بیش از حد از اینترنت، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: نخستین عارضه در استفاده بی‌رویه از فضای مجازی کاهش روابط اجتماعی است.

وی تصریح کرد: ارتباط چشمی در رابطه با دیگران مشخص می‌کند که چقدر این رابطه صمیمیت دارد اما در فضای مجازی زبان حاکم نیست بنابراین احساسات و عواطف درگیر نمی‌شود.

روحی عنوان کرد: برخورد مستقیمی در فضای مجازی وجود ندارد و عدم آن منجر به بروز عکس‌العمل‌های زیادی می‌شود به ویژه زمانی‌که تعهدی هم در آن احساس نمی‌شود.

ایجاد و تشدید درون‌گرایی

این روانشناس تأکید کرد: استفاده بیش از حد فضای مجازی منجر به افزایش درون‌گرایی شده و باعث می‌شود فرد اصول روابط اجتماعی را از دست دهد و بالعکس رابطه و و ارتباط خود را با گوشی بیشتر کند.

وی با بیان اینکه برخی افراد زمان زیادی را با گوشی‌هایشان می‌گذرانند، عنوان کرد: این امر در رابطه زوجین منجر به ایجاد سردی شده و با تشدید درون‌گرایی و کاهش برون‌گرایی فاصله میان زوجین را بیشتر می‌کند.

افزایش پرخاشگری و خشونت

روحی از افزایش خشونت و پرخاشگری در افراد وابسته به فضای مجازی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه فرد در ارتباط با فضای مجازی طرف مقابلش را نمی‌بیند بنابراین هیجانات بیشتری را از خود بروز داده و پرخاشگری می‌کند که نمونه آن حمله به یک پیج در اینستاگرام است که بارها با آن مواجه شده و می‌بینیم در آن چون افراد یکدیگر را نمی‌شناسند، به راحتی هرچه دلشان بخواهد می‌گویند.

کاهش تعهد و مسئولیت

وی به کاهش احساس مسئولیت و تعهد رابطه در فضای مجازی اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه افراد در فضای مجازی یکدیگر را نمی‌شناسند بنابراین احساس مسئولیت و تعهد در رابطه آنها کاهش می‌یابد.

بهم ریختن هورمون‌های شبانه‌روزی

این روانشناس با بیان اینکه چشم دوختن طولانی‌مدت به صفحه گوشی و تمرکز بر آن ریتم هورمون‌های شبانه‌روزی را بهم می‌ریزد، تصریح کرد: وقتی شب در معرض نور گوشی متمرکز می‌شویم منجر به ترشح ملاتونین شده و خواب افراد را بهم می‌ریزد و منجر به بدخلقی در طول شبانه‌روز می‌شود.

ورود به حریم خصوصی دیگران

وی یکی از معایب فضای مجازی را را ورود به حریم خصوصی دیگران دانست و گفت: در فضای مجازی به راحتی این اجازه را داریم که به حریم خصوصی افراد وارد شویم و از آنجا که امکان ارتباط حضوری وجود ندارد بنابراین دوستی‌های مجازی در آن شکل می‌گیرد.

روحی یادآور شد: در کنار معایبی که برای استفاده بیش از حد از فضای مجازی ذکر شد، نباید نقش مثبت آن که فراهم آوردن فضایی برای تبادلات اجتماعی و برقراری ارتباط با کسانی‌که امکان ارتباط حضوری با آنها مهیا نیست مانند هنرمندان را فراموش کنیم.

اولویت روابط اجتماعی با دنیای واقعی است

این روانشناس با بیان اینکه باید یادمان باشد اولویت روابط اجتماعی با دنیای واقعی است، اظهار کرد: باید زمانی را به فضای مجازی اختصاص دهیم که کارهای روابط حقیقی را انجام داده‌ایم و در مرحله اول به ارتباط با اطرافیانمان در دنیای واقعی برسیم.

وی تصریح کرد: در زندگی زناشویی آنچه حائز اهمیت است، توجه بیش از حد به فضای مجازی و بیش از یک ساعت است که مانع از توجه به همسر شده و به دنبال آن منجر به سردی ارتباط، دلخوری و تنش‌های عصبی می‌شود.

روحی عنوان کرد: پژوهش‌های انجام شده در زمینه فضای مجازی حاکی از آن است که از عوامل تشکیل روابط مجازی این است که افراد فکر می‌کنند کسی‌که در فضای مجازی با آنها دوست شده او را بهتر از اطرافیانش درک می‌کنند.

سرنوشت ازدواج‌های مجازی چه می‌شود؟

این روانشناس با بیان اینکه ازدواج از طریق ارتباط و آشنایی در فضای مجازی بیشتر مربوط به گروه سنی زیر 25 سال است، خاطرنشان کرد: این افراد معمولا در در بازه سنی نوجوانی و اوایل بزرگسالی قرار دارند و تصور می‌کنند با هرکسی که اوقات تنهایی‌شان را طی می‌کنند، می‌توانند با او ازدواج کنند.

وی افزود: این تصورات غیرواقعی بوده و تا کنون افرادی که از طریق آشنایی و ارتباط با فضای مجازی تصمیم به ازدواج گرفته‌اند، تا مرز ازدواج رفته اما منجر به وصال و ازدواج نشده است.

روحی ازدواج از طریق ارتباط در فضای مجازی را امری نادرست دانست و اعلام کرد: بهتر است ازدواج با کسانی باشد که به صورت حضوری قادر هستیم همدیگر را ببینیم و اطلاعات اولیه‌ای از آنها داشته باشیم.

بچه‌ها را با اطلاعات کامل وارد فضای مجازی کنیم

این روانشناس با اشاره به اینکه نمی‌توانیم جلوی ورود بچه‌ها به فضای مجازی را بگیریم، اظهار کرد: اصل اولیه و اساسی برای ورود بچه‌ها به فضای مجازی این است که پدر و مادرها اطلاعات کامل و کافی در این زمینه در اختیارشان بگذارند و البته با اشراف کامل بر روی آنها نظارت کنند.

برای استفاده از فضای مجازی زمان پیش‌بینی کنید

وی تأکید کرد: ضمن نظارتی که بر روی ورود بچه‌هایتان به مجازی دارید، باید مدت زمان مورد استفاده آنها را در روز تعیین کنید و بگویید که مثلا روزی نیم ساعت می‌توانید از اینترنت استفاده کرده و گوشی‌تان هم رمز نداشته باشد.

توصیه‌های روانشناسی

این روانشناس به استفاده‌کنندگان از فضای مجازی توصیه کرد: اول به ارتباط‌های واقعی خود برسیم، به پدر و مادرمان سر بزنیم و از آنها دلجویی کنیم سپس در حد مدت زمان مناسب و قابل‌قبول به انجام کارهایمان بپردازیم.

وی تصریح کرد: مدت زمان حضور در فضای مجازی را کنترل و مدیریت کرده و به این موضوع فکر کنیم که امکانات فراهم شده تا کارهای ما راحت‌تر انجام شود نه اینکه با استفاده بیش از حد از این فضا تحت تأثیر قرار گیریم و دنیای واقعی‌مان را فراموش کنیم.

روحی اظهار کرد: باید بدانیم هر رابطه مجازی تحت هر شرایطی اثراتی بر روی ما خواهد گذاشت و بار عاطفی در پی دارد بنابراین نباید به راحتی ابراز احساسات کنیم.

به گزارش ایسنا؛ فرصت ارتباط و بودن در فضای مجازی همیشگی بوده و محدویتی هم ندارد اما فراموش نکنیم بودن در کنار عزیزانمان همیشگی نیست و بدون شک لحظاتی را که مشغول ضربه زدن به عبارت‌های کیبورد برای بیان احساسات در فضای مجازی هستیم، ارزشمندترین لحظاتی است که می‌توانیم کنار عزیزانمان باشیم و آن را از دست می‌دهیم.

بیایید با خود بیندیشیم و به وجدانمان پاسخ دهیم که چند مدت است درب را به سوی تنهایی پدربزرگ و مادربزرگمان نگشوده‌ایم؟ همان‌هایی که موهایشان را برای قد کشیدن ما نقره‌ای کرده‌اند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها