رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 230423

بدرقه‌ رفیق دیرین انقلاب و ملت

گزارش لحظه به لحظه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی /۵. ۲ میلیون ایرانی فقط در دانشگاه تهران+تصاویر

ساعت 24- رهبر معظم انقلاب اسلامی برای اقامه نماز بر پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی وارد دانشگاه تهران شدند و این نماز را بر پیکر یار دیرین خود اقامه کردند.

آیت-الله+هاشمی+رفسنجانی.jpg
style="text-align: justify;">رهبر معظم انقلاب اسلامی برای اقامه نماز بر پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی وارد دانشگاه تهران شدند و این نماز را بر پیکر یار دیرین خود اقامه کردند.

آیت‌ الله اکبر هاشمی‌ رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از عمری مجاهدت و تلاش در مسیر آرمان‌های انقلاب عصر روز گذشته یکشنبه 19 دی ماه در یکی از بیمارستان‌های تهران به ملکوت اعلی پیوست.

یک نویسنده: آیت‌الله دوستان قدیمی‌اش را فراموش نمی‌کرد/ساعت ۲۰: ۱۳

سیف‌الرضا شهابی (نویسنده کتاب کارنامه سیاسی قائم مقام فراهانی) گفت: آیت‌الله هاشمی انسان بامعرفتی بود؛ به فکر دوستان قدیمی‌اش بود و آنها را فراموش نمی‌کرد. شاید بزرگترین خاصیت مردانگی‌اش هم در این قضیه بود.

شهابی به خاطره آشنایی خود با او اشاره کرد و گفت: آشنایی نزدیک من با ایشان به سال 1348 و سخنرانی‌های آیت‌الله هاشمی در مسجد هدایت برمی‌گردد. شب‌های جمعه در مسجد هدایت تهران در خیابان استانبول و بعد از اقامه نماز جماعت توسط آیت‌الله سیدمحمود طالقانی، افرادی مانند آیت‌الله مطهری، شهید باهنر و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به تناوب سخنرانی می‌کردند.

این نویسنده خاطرنشان کرد: آقای هاشمی مباحث دینی و اعتقادی و آیات قرانی را با موضوعات روز و مسائل اجتماعی و سیاسی بیان می کرد و برای مستعمان جالب و جذاب بود. بعد از آن هم که در زندان باهم بودیم و بعد از انقلاب هم که من کتاب «کارنامه سیاسی قائم مقام فراهانی» را نوشتم؛ آیت‌الله هاشمی روی کتاب من مقدمه نوشت.

شهابی با گفتن اینکه «آیت‌الله هاشمی انسان بامعرفتی بود؛ به فکر دوستان قدیمی‌اش بود و آنها را فراموش نمی‌کرد» ادامه داد: شاید بزرگترین خاصیت مردانگی‌اش هم در این قضیه بود. به اضافه مسائل دیگری که در مورد او مطرح است و این روزها خیلی‌ها در مورد ایشان می‌گویند. ایشان آدم مقاومی بود و در زندان هم روحیه مقاومت داشت و خیلی به اعتقادات و مبانی اسلامی معتقد بود که این مبانی باید به صورت صحیح در جامعه پیاده شود.

نیروهای انتظامی با موتورهای سنگین مردم را متفرق می‌کند- بازداشت چند نفر/ساعت ۳۷: ۱۳

درحالی‌که در حرم مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی مملو از جمعیت است و مردم مشغول وداع با هاشمی بزرگ هستند؛ در خیابان‌های پایتخت صحنه‌های دیگری درحال وقوع است. سیل مردمی که برای تشییع پیکر مردم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از دانشگاه تهران به سمت تقاطع خیابان انقلاب و حافظ (پل کالج) می‌روند و در ادامه به سمت خیابان‌های اطراف حرکت می‌کنند، نیروهای انتظامی با حدود ۲۰ دستگاه موتور سنگین حوالی متروی حسن‌آباد درحال متفرق کردن مردم است.

این گروه از نیروهای انتظامی که عموماً با درجه‌های بالا به‌وسیله موتورهای سنگین در میان مردم حرکت می‌کنند، چند نفر از حاضران در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را نیز بازدداشت کردند که در میان بازدداشت شدگان یک عکاس نیز حضور داشت.

در ادامه ماموران یگان ویژه نیز خود را به محل رساندند و مردم را متفرق کردند.

ظریفیان: فقدان هاشمی تنبهی‌ست برای کسانی که با ایشان مشکل داشتند/ساعت ۱۴

غلامرضا ظریفیان (استاد دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب) با بیان اینکه آقای هاشمی نقطه کانونی عقلانیت جامعه سیاسی ما بود، گفت: الان این نقطه کانونی از دنیا رفته و دو اتفاق ممکن است رخ دهد؛ یک اتفاق خوب و یک اتفاق بد.

او در ادامه داد: اتفاق خوب اینکه حتی آنهایی که با ایشان خوب نبودند؛ با شوک ایجاد شده؛ احساس می‌کنند این وزنه اگر به هم بخورد؛ خیلی چیزها بهم خواهد خورد. از این رو به سمت اعتدال بیشتر بروند و متذکر شوند بر این موضوع که نقش آقای هاشمی نقش ملی بوده و جامعه به چنین تفکری نیاز دارد. از این بابت فقدان هاشمی که یک ضایعه است و می‌تواند تنبهی باشد برای کسانی که درد داشتند و با ایشان مشکل داشتند و نگاهشان غلط بود. آنها فرصت دارند این نگاه را تصحیح کنند.

ظریفیان خاطرنشان کرد: اتفاق دوم اینکه وقتی این توازن بهم بخورد جریان افراطی نیل پیدا کند به اینکه اندیشه و عملش را نهادینه کند. در شرایطی که افرادی مثل آقای هاشمی نیستند که به میدان بیایند و میانه‌داری کنند؛ باید خیلی نگران آینده باشیم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه امیدوارم اتفاق اول بیفتد؛ گفت: آقای هاشمی یک مصلحت‌گرا و عمل‌گرای تجربه شده بود که جامعه ما به امثال ایشان نیاز دارد و فقدان ایشان می‌تواند نگرانی‌ها را تشدید کند. کسانی که در این ایام درمورد ایشان صحبت کردند و برخی از افرادی که به ایشان انتقاد داشتند؛ به نظر می‌رسد تحولاتی در آنها رخ داده است و برگشت کرده‌اند. آنها دریافته‌اند که نقش هاشمی چه اندازه در توازن اعتدالی ایران مهم بوده است.

او با اشاره به اینکه این تعابیر احساسی که درباره آقای هاشمی مطرح می‌شود و این همانی او با امیرکبیر از برخی منظرها درست نیست. هرکدام از اینها در دوره‌های وجودی خودشان نقش کلیدی داشتند. آقای هاشمی هم یک نماد است. فقدان ایشان می‌تواند آسیب‌های جدی بزند؛ اما وجود سمبلیک او در مشی اعتدالی می‌تواند به عقلانیت و اعتدال بیشتر و کاهش مرزبندی‌های هرچه بیشتر و کمک به آشتی ملی مبتنی بر قواعد عقلانی بینجامد. من فکر می‌کنم هاشمی نیست اما اندیشه‌اش تاثیرگذار است.

بدحالی برخی همراهان هاشمی/ساعت ۳: ۱۴

در مراسم امروز و در حرم مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و درست دقایقی پس از خاکسپاری مجاهد نستوه انقلاب؛ خبرهایی از وخامت حال برخی شخصیت‌های سیاسی و دینی و نیز اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی به گوش می‌رسد. این خبرها حکایت از بدحالی آیت‌الله امامی کاشانی، سیدحسن خمینی، فاطمه هاشمی و آیت‌الله حسن صانعی در زمان خاکسپاری و داخل ضریح دارد.

در میان شخصیت‌های دینی و علما نیز از قرار معلوم آیت‌الله موسوی بجنوردی به شدت از فقدان هاشمی رفسنجانی متاثر شده است از همین رو دیگر همراهان و برخی علمای حاضر در مرقد مطهر؛ در اطراف او حلقه زده و به او تسلی خاطر می‌دهند.

۵. ۲ میلیون ایرانی فقط در دانشگاه تهران.../ساعت ۶: ۱۴

حسینعلی امیری (معاون پارلمانی رئیس‌جمهور) آمار جالبی از جمعیت حاضر در مراسم اعلام کرد.

براساس گفته امیری و طبق اعلام استانداری تهران؛ حداقل دو نیم میلیون نفر امروز در دانشگاه تهران حضور داشتند. این آمار درحالی‌ عنوان می‌شود که هنوز هیچ آمار دقیقی از جمعیت اطراف دانشگاه تهران در دست نیست. همچنین در فهرست اخیر، جمعیت حاضر در حرم مطهر و اطراف آن درنظر گرفته نشده‌اند.

او افزود: مراسم باشکوه تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی نشان داد بازهم آیت‌الله هاشمی می‌تواند محور انسجام ملی باشد.

امیری با بیان اینکه امروز شاهد مانور اتحاد بودیم، گفت: حتی اقلیت‌های مذهبی هم در این مراسم حضور باشکوهی داشتند.

32

33

28

36

34

35

31

29

30

امروز مراسم دیگری برگزار نمی‌شود/ساعت ۱۴: ۱۴

حسین مرعشی که از ساعاتی پیش در حرم امام راحل مستقر شده است؛ ضمن تشکر از حضور مردم در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی به خبرنگار ایلنا گفت: پس از اتمام مراسم تشییع؛ امروز دیگر مراسمی از سوی خانواده هاشمی برگزار نمی‌شود.

او افزود: فردا صبح به همت رهبر انقلاب مراسمی در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی درخصوص مراسم ترحیم آیت‌الله هاشمی گفت: فردا مراسمی در حسینیه امام خمینی (ره) از ساعت ٣٠: ٩ تا ٣٠: ١١ با حضور رهبر انقلاب برگزارخواهد شد. همچنین جمعه عصر؛ مراسمی در رفسنجان برگزار می‌شود. روز شنبه عصر نیز در کرمان مراسم ترحیم آیت‌الله هاشمی برپا می‌شود.

وی افزود: روز یکشنبه نیز مراسم شب هفتم آیت‌الله هاشمی در حرم امام راحل (ره) برگزار می‌شود که ظرف امروز و فردا ساعت دقیق آن اعلام خواهد شد.

حلقه دوستان تنگ‌تر می‌شود- وداع خانواده با پدر/ساعت ۴۰: ۱۴

علی لاریجانی (رئیس مجلس شورای اسلامی)، محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه) و محمدرضا عارف (نماینده مردم تهران در مجلس) برای وداع با پیکر آیت الله هاشمی وارد ضریح امام شدند.

در پایان این مراسم و درحالی‌که هنوز مردم ضریح مرقد مطهر امام را در میانه گرفته و در گرد آن حلقه زده‌اند؛ خانواده هاشمی با شعار مردم که فر یاد می‌زدند: "هاشمی هاشمی تسلیت تسلیت "صحن حرم را ترک کرده و روانه تهران شدند.

مولاوردی: آیت‌الله هاشمی به دنبال حفظ نظام بود نه یک کلام بیشتر نه یک کلام کمتر/ساعت ۱۰: ۱۵

شهیندخت مولاوردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اعلام کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های دوران تاریخ معاصر ایران بوده؛ هستند و خواهند بود.

او گفت: باتوجه به ویژگی‌هایی که شخصیت ایشان به‌ لحاظ مصلحت‌اندیشی و واقع‌نگری که داشتند و نماد عقلانیت و عمل‌گرایی سیاسی بودند، به نظر می‌رسد به این زودی‌ نتوانیم کسی را برای پرکردن خلاء وجودی ایشان، جایگزین کنیم.

معاون رییس‌جمهور ایران در امور زنان و خانواده او همچنین خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ویژگی که شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به‌ویژه در حدود یک دهه اخیر بارز و متمایز ساخته بود، همراهی ایشان با مردم بود. آیت‌الله هاشمی همواره مصلحت نظام و مردم را بر منافع و مصالح شخصی ترجیح داده و همین مسئله رمز ماندگاری ایشان در دل جامعه است.

او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا علت حضور گروه‌های مختلف مردم در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نشان‌دهنده مشی مردمی او بوده، گفت: در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تقریباً همه حضور داشتند و مراسم منحصر به گروهی خاص نبود و این مسئله نشان می‌دهد که ایشان توانسته تاثیرگذار باشد.

معاون رییس‌جمهور ایران در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر اهتمام جدی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای حفظ و بقای جمهوریت و اسلامیت نظام بود. درواقع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آن‌چنان که حضرت امام تاکید داشتند؛ همواره به‌دنبال حفظ جمهوریت نظام و اسلامیت نظام، نه یک کلام بیشتر و نه کلام کمتر بوده است.

او گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی باوجود این‌که مرارت‌های فراوانی دیدند، بسیار صبوری کردند و توانستند خودشان را در دل مردم جای بدهند.

عضو کابینه تدبیر و امید همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره ادامه برخی فشارها علی‌رغم درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچون ممانعت از حضور حجت‌الاسلام خاتمی در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یا نحوه پوشش این مراسم در صداوسیما، گفت: به هر حال امیدوار بودیم که این مراسم تشییع، و روز وداع با آیت‌الله هاشمی، مراسمی وحدت‌آفرین باشد و باعث همدلی بیشتر شود؛ ان‌شاءالله از این به بعد شاهد این اتفاق باشیم.

مولاوردی در پایان تصریح کرد: آقای خاتمی گرچه خود نتوانست در مراسم حضور یابد اما علاقمند به حضور هرچه بیشتر مردم و همدلی آنها با یکدیگر و نظام است.

رئیس دانشگاه آزاد: مردم هاشمی را امیرکبیر دوم می‌دانند/ساعت ۱۲: ۱۵

حمید میرزاده (رئیس دانشگاه آزاد) به خبرنگار ایلنا گفت: حضور مردم در مراسم امروز کم‌نظیر بود. هاشمی بیش از 60 سال در همه عرصه‌های سیاسی و تاریخی قبل و بعد انقلاب حضور داشت و زحمات زیادی کشید.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: خاطره آیت‌الله هاشمی هیچگاه از قلب و روح ملت ایران پاک نخواهد شد و مردم وی را امیرکبیر دوم می‌دانند.

موسوی بجنوردی: صبر آیت‌الله در برابر تندروها فقط برای حفظ نظام بود/ساعت ۴۰: ۱۵

آیت‌الله موسوی بجنوردی نیز درحالی‌که از درگذشت همراه دیرین خود بسیار متاثر بود؛ به خبرنگار ایلنا گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فرزند حوزه و رجل سیاست بود که سهم زیادی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت.

او از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یار مورد اعتماد امام و رهبری یاد کرد و گفت: آیت‌الله هاشمی در تمام دوران جنگ تحمیلی؛ نماینده فرمانده کل قوا بود و وقتی تاریخ زندگی ایشان را نگاه می‌کنیم سرشار از خدمت به اسلام و انقلاب و آزادی بود.

موسوی بجنوردی به نقش هاشمی در موفقیت نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: یادم می‌آید آیت‌الله هاشمی در سال ۱۳۳۶ که به نجف آمد؛ فردی متعهد فاضل؛ باتقوا و انقلابی بود.

او با اشاره به هجمه‌ها و تخریب‌هایی که تندروها نسبت به آیت‌الله هاشمی در سال‌های اخیر انجام شده؛ اظهار کرد: صبر ایشان در برابر این ناملایمتی‌ها برای حفظ نظام جمهوری اسلامی بود چراکه او همواره عاشق کشور و انقلاب بود.

13:01: پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی وارد حرم مطهر امام خمینی(ره) شد

13:00: پیکر آیت الله هاشمی وارد حرم مطهر امام شد.

12:55: حضور خانواده هاشمی در حرم مطهر

12:46: با ورود اعضای خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به حرم مطهر امام (ره)، محسن و مهدی هاشمی برای انجام تدارکات نهایی مراسم خاکسپاری پدرشان وارد ضریح امام خمینی شدند.

12:45: تشییع پیکر آیت الله هاشمی؛ بزرگ‌ترین تشییع رسمی پس از رحلت امام (ره)

مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی به بزرگ‌ترین تشییع رسمی یک مقام حکومتی پس از رحلت امام خمینی تبدیل شد.

صبح امروز مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس جمهور اسبق و رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور بسیار گسترده اقشار مختلف مردم در دانشگاه تهران و خیابان های اطراف برگزار شد.

ستقر در خیابان انقلاب ، این حضور را می توان پس از مراسم تشییع پیکر امام خمینی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران در خرداد ماه 1368، بزرگ ترین اجتماع مردمی برای تشییع پیکر یکی از مقامات ارشد نظام به شمار آورد.

جمعیت انبوهی از میدان فردوسی تا میدان انقلاب و خیابان های اطراف به منظور ادای احترام به آیت الله هاشمی رفسنجانی تجمع کرده بودند و با سردادن شعارهایی خودروی حامل پیکر آیت الله هاشمی را مشایعت کردند.

هنوز منابع رسمی آماری از تعداد شرکت کنندگان در این مراسم اعلام نکرده اند اما مشاهدات حاضران حکایت از حضور مردمی بی سابقه در یک مراسم تشییع رسمی پس از رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی است.

12:39: خودروی حامل پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ورود از خیابان انقلاب به خیابان حافظ و گذر از سیل عظیم جمعیت، با سرعت به سمت حرم مطهر امام (ره) عزیمت کرد.

12:29: حضور عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت افغانستان در سفارت ایران در کابل و امضای دفتر یادبود ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی

12:28: عارف: آیت الله هاشمی تجارب خود را به مردم و جوانان منتقل کرد.

12:18: مطهری: صداوسیما درحیات آقای هاشمی رفتاردرستی با او نداشت.


اینطور نباید باشد که هرکس بمیرد، از او تجلیل کنند و در زمان حیاتش بایکوتش کنند.

12:16: بررسی نامگذاری خیابانی به نام "هاشمی رفسنجانی" در شورای شهر

رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران از بررسی نامگذاری خیابانی به نام آیت الله هاشمی رفسنجانی خبر داد.

12:08: سردار سلیمانی در میان خیل جمعیت

12:07: حرکت بسیار کند خودروی حامل پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی به دلیل حضور گسترده و با شکوه مردم

12:03: به دلیل ازدحام جمعیت در مرقد امام داربست نزدیک ضریح شکست.

11:57: اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در بین تشییع کنندگان

11:51: نمایی از حضور مردم قدرشناس در مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی

11:50: عبور خودروی حامل پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی از چهار راه ولیعصر

11:42: حضور مسئولین در تشییع پیکر

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

11:41: قالیباف حضور یافت

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

11:40: حضور سینماگران مطرح در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی، علیرضا تابش، مدیرعامل فارابی و سینماگرانی چون رسول صدرعاملی، علیرضا شجاع نوری، همایون اسعدیان. منوچهر شاهسواری، فرشته طائرپور، کامران ملکی، سامان مقدم و..... از حاضران در این مراسم هستند.

11:02: مراسم رسمی تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام خمینی (ره) دقایقی پیش در صحن حرم مطهر امام خمینی (ره) آغاز شد.

10:59: اشک مردم در وداع با هاشمی

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

10:57: اقامه نماز مقام معظم رهبری بر پیکر آیت‌الله هاشمی و وداع با یار دیرین امام و انقلاب

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

10:56: انتظار مردم برای ورود پیکر هاشمی به حرم امام(ره)

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

10:55: تا این لحظه صدا و سیما از پخش تصاویر هوایی از سیل جمعیت در مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی خودداری کرده است.

10:53: ازدحام جمعیت در خیابان انقلاب برای تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی به قدری زیاد است که این خیابان به طور کامل مسدود شده و نیروهای انتظامی حاضر در محل اجازه ورود مردم از خیابان های فرعی به خیابان انقلاب را نمی دهند.

10:52: به دلیل حضور جمعیت انبوه در مراسم تشییع، خودروی حامل پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی با کندی فراوان حرکت می‌کند.

10:50: سیل جمعیت در مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

10:49: لحظه وداع دو یار دیرین

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

10:42: محل خاکسپاری آیت الله هاشمی رفسنجانی در داخل ضریح حرم مطهر حصرت امام خمینی(ره)

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

10:39: مردم در انتظار پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در حرم امام خمینی(ره)


اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

10:35: خودروی حامل پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

10:34: خودرو حمل پیکر آیت الله هاشمی از دانشگاه تهران خارج شد.

10:30: حضور مقامات و شخصیتها در تشییع پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

10:26: یگان تشریفات حرم مطهر امام خمینی(ره) در حال آماده سازی و تمرین جهت استقبال از پیکر همراه روح الله

10:25: حضور مردم در مرقد امام خمینی(ره) و انتظار برای ورود پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

10:23: بدرقه با شکوه آیت الله هاشمی رفسنجانی به آرامگاه ابدی

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

10:22: بازتاب برگزاری مراسم خاکسپاری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در رسانه‌های خارجی

خبرگزاری فرانسه : ده‌ها هزار نفر در مراسم تشییع پیکر (آیت‌الله) هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور اسبق‌ ایران، شرکت کردند.

بر اساس تصاویر شبکه آسوشیتدپرس، مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور مقامات کشوری و لشکری، اقشار مختلف مردم و اعضای خانواده آن مرحوم در دانشگاه تهران برگزار شد.

شبکه های المیادین ،الجزیره و مباشر بخشی از مراسم تشیع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران را به طور زنده پخش کرد.

10:17: آغاز تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

10:12: اقامه نماز توسط رهبر انقلاب بر پیکر آیت‌الله هاشمی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دقایقی پیش برای حضور در مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی وارد دانشگاه تهران شدند و بر پیکر آیت الله هاشمی نماز اقامه کردند.

آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی عصر روز یکشنبه هفته جاری به علت عارضه قلبی و نارسائی تنفسی پس از انتقال به بیمارستان شهدای تجریش در سن ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

10:05: نماز میت بر پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی به امامت رهبر انقلاب آغاز شد.

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

10:04: گریه آیت الله موحدی کرمانی بر پیکر آیت الله هاشمی.

10:01: رهبرمعظم انقلاب برای اقامه نماز بر پیکر آیت الله هاشمی وارد دانشگاه تهران شد.

10:00: علی مطهری در مراسم تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

09:59: موسوی لاری و کمال خرازی در مراسم تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی

09:57: محسن و یاسر هاشمی در تشییع پدر

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

09:56: رییس جمهور هم اکنون از خیابان 16 آذر وارد دانشگاه تهران شد.

09:53: مسئولان و کارکنان حرم مطهر امام خمینی (ره) در حال آماده کردن محل دفن آیت الله هاشمی در داخل ضریح هستند.

09:47: پیکر آیت الله هاشمی در محل برگزاری نماز جمعه قرار گرفت.

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

09:45: اخباری که از حضور آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد در مراسم نماز و تشییع آیت الله هاشمی در رسانه ها منتشر شده تکذیب شد.

09:44: رهبر انقلاب اسلامی تا دقایقی دیگر با حضور در دانشگاه تهران، نماز را بر پیکر حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی اقامه میکنند.

09:43: محمدرضا خاتمی در دانشگاه تهران

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

09:41: پخش زنده آغاز مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی از شبکه های تلویزیونی خارجی

فرانس24، الجزیره انگلیسی، بی بی سی جهانی و یورونیوز اقدام به پخش زنده این مراسم کرد.

09:40: آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد در مراسم نماز و تشییع آیت الله هاشمی حاضر شد.

09:38: زادگاه آیت الله هاشمی در بهرمان

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

09:36: دانشگاه تهران هم اکنون

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

09:35: تصویری از حضور همسر فداکار آیت‌الله هاشمی در دانشگاه تهران

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

09:34: شرکت عمار حکیم رییس مجلس اعلای عراق در مراسم تشییع ایت الله

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

09:33: مسیر درب جنوب دانشگاه تهران مسدود شده و نیروی انتظامی مردم را از خیابان وصال به درب شمال هدایت می کند.

09:32: سردار سلیمانی لحظاتی پیش در حالی از میان جمعیت عزادار تهران وارد خیایان انقلاب تهران شد.

09:30: خادمان حرم امام راحل آماده استقبال از پیکر آیت الله ⁧هاشمی

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

09:29: طنین شعار "هاشمی رفته از دار دنیا، یا حسین یاحسین یابن الزهرا

09:28: چشمان داغدیده همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

09:27: عارف هم خود را به دانشگاه تهران رساند

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

09:26: عزا عزاست امروز روز عزاست امروز امام جمعه ما پیش خداست امروز

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

09:25: وزیر اطلاعات در حال ورود به دانشگاه تهران برای بدرقه آیت الله

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

09:23: میدان ولیعصر و چهاراه ولیعصر به سمت انقلاب توسط پلیس بسته شده و تردد خودروها ممکن نیست علاقمندان پیاده در حال تردد هستند.

09:20: متن پیام تسلیت مقام معظم رهبری برای درگذشت آیت الله هاشمی در دانشگاه تهران قرائت شد.

09:17: کوچک زاده در مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

09:14: محمد هاشمی در مراسم بدرقه آیت الله هاشمی رفسنجانی

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

09:13: دانشگاه تهران؛ محل اقامه نماز بر پیکر آیت الله

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

09:10: طنین شعار «عزا عزاست امروز، امیر کبیر ایران پیش خداست امروز» در خیابان انقلاب

جمعیت حاضر در مراسم یکپارچه سیاهپوش شده و پرچم‌ و پلاکارد در دست به تدریج شعارهایی را زمزمه می‌کنند.

عزا عزاست امروز هاشمی دلاور پیش خداست امروز

الله اکبر .... الله اکبر

درود بر هاشمی

هاشمی، هاشمی راهت ادامه دارد

عزا عزاست امروز امیر کبیر ایران پیش خداست امروز

فائزه هاشمی تسلیت تسلیت

فائزه، فاطمه تسلیت تسلیت

09:09: گفته می‌شود به دلیل ازدحام جمعیت گیت مقابل دانشگاه شکسته شد.

09:05: استاندار تهران، تابش، ناطق نوری، سیدمحمود دعایی، نعمت زاده، مجید انصاری، حسین دهقان، علی یونسی، علی عسگری رئیس صداوسیما، حاجی بابایی، میرزاده رییس دانشگاه آزاد، سردار صفوی، طهماسب مظاهری رییس کل پیشین بانک مرکزی، محسن رضایی و احمد توکلی از نخستین چهره هایی هستند که از لحظات ابتدایی مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی در دانشگاه تهران حضور یافته اند.

09:00: همدردی مردم با فرزندان هاشمی رفسنجانی

مهدی و یاسر هاشمی در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در میان جمعیت حضور یافتند و مردم به ابراز همدردی با آنها پرداختند.

08:53: ازدحام جمعیت در خروجی متروی انقلاب و چهارراه ولی عصر

اخبار لحظه به لحظه ار مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

08:52: هم اکنون مقابل دانشگاه تهران

اخبار لحظه به لحظه ار مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

08:44: مزار آیت الله هاشمی رفسنجانی در ضریح امام راحل(ره)

اخبار لحظه به لحظه ار مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

08:41: مزار آیت الله هاشمی رفسنجانی

اخبار لحظه به لحظه ار مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

08:39 سخنگوی ستاد برگزاری مراسم ارتحال آیت الله هاشمی: مقام معظم رهبری ساعت ۱۰ نماز را بر پیکر آیت الله هاشمی اقامه می کنند.

08:34: پخش زنده مراسم تشیییع هم اکنون از شبکه های مختلف سیما.

08:27: مراسم بزرگداشت آیت‌الله هاشمی در سفارت ایران در لندن برگزار شد.

08:25: حضور پرشکوه مردم در مراسم تشییع آیت الله هاشمی

اخبار لحظه به لحظه ار مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

08:21: دانشگاه تهران؛ واپسین میعاد مردم با یاور انقلاب

اخبار لحظه به لحظه ار مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

08:19: «عبدالعزیز بوتفلیقه» از مواضع شجاعانه و نقش چشمگیر آیت الله هاشمی رفسنجانی در حفظ همبستگی امت اسلامی تمجید کرد.

08:16: پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی وارد مصلای دانشگاه تهران شد.

08:15: نمایی از اتاق آیت الله هاشمی در جماران تهران

اخبار لحظه به لحظه ار مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

08:14: عزیمت مردم به سوی دانشگاه تهران برای بدرود با رفیق شفیق امام و رهبری

اخبار لحظه به لحظه ار مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

08:06: هم اینک دانشگاه تهران

اخبار لحظه به لحظه ار مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

07:53: درهای دانشگاه تهران از ساعت ٧:١٥ دقیقه برای اقامه نماز میت بر پیکر آیت الله هاشمی باز شد.

اخبار لحظه به لحظه ار مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

07:54: خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران از ساعاتی قبل از آغاز مراسم شاهد حضور علاقمندان و مردم برای حضور در این مراسم است.

07:48 عبدالله دوم شاه اردن شامگاه دوشنبه درپیامی به حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان مراتب تسلیت خود و ملتش را به مناسبت درگذشت آیت الله رفسنجانی ابراز کرد.

07:40: انتقال پیکر ایت الله هاشمی به دانشگاه تهران با امبولانس

اخبار لحظه به لحظه ار مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

07:39: هم اکنون (۷:۳۰ صبح روز ۲۱ دی‌ماه) مردم در انتظار آغاز مراسم وداع با ایت‌الله هاشمی

اخبار لحظه به لحظه ار مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی

07:33: سفارت ایران در مکزیک اعلام کرد که به مناسبت درگذشت حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام‌خمینی(ره) دفتر یادبودی در سفارت ایران در مکزیکوسیتی پایتخت مکزیک از روز سه‌شنبه تا پنجشنبه(21 الی 23 دی‌ماه ) از ساعت 10 صبح الی 12 و 14 الی 16 گشوده شده است.

07:31: کاخ سفید درگذشت آیت الله رفسنجانی را تسلیت گفت

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید، شامگاه دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در واشنگتن، درگذشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به خانواده وی تسلیت گفت.

ارنست اضافه کرد هاشمی رفسنجانی شخصیتی برجسته در تاریخ جمهوری اسلامی بود.

07:20: مراسم شام غریبان مرحوم آیت‌ الله هاشمی امشب ساعت ۲۱ در امامزاده صالح تهران برگزار می‌شود.

07:00 رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در دانشگاه تهران، نماز را بر پیکر ایشان اقامه می‌کنند و شروع این مراسم از ساعت 8:30 صبح خواهد بود.

معاون درمان وزیر بهداشت در خصوص اقدامات پزشکی انجام شده برای آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: ایشان به طور ناگهانی دچار ایست کامل قلبی شدند.

وی افزود: ایشان بلافاصله به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل شده و در اورژانس با حضور یک تیم کامل پزشکی و مجرب عملیات احیا آغاز شد.

حاجی آقاجانی گفت: متاسفانه تلاش پزشکان بی‌نتیجه ماند و روح ایشان به ملکوت اعلی پیوست.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مسئولیت‌های مهمی همچون عضویت در شورای انقلاب اسلامی، ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها